Sugen på att testa, men...

Sv: Sugen på att testa, men...

Och just fjording tycks vara en väldigt missförstådd ras. Synd, det är ju den ultimata allroundhästen!

Jag får ofta kommentarer om min utrustning, alltifrån att paden har fel färg till att det är korkat att rida på sidepull och utan sporrar på en sån häst. Och varför har jag inte spö, när hästen är så långsam?
Jag har hittat utrustning vi båda trivs med, hästen har inte nerverna utanpå och jag kan inte göra något åt det. Han är lite småloj till sättet, och jag gillar honom som han är. Svårt att hitta tränare som accepterar det. får mer kommentarer om hästens utseende än om hans form. Kommentarer till mig personligen brukar vara att jag inte har någon tävlingsinstinkt och borde byta till en mer ridvänlig häst. Men sitsen är bra, brukar det komma lite i förbifarten på slutet.
Det roliga är att publiken brukar säga "åh, vilken söt häst! Och så snäll han verkar!". Det känns lite bättre när man får höra att det inte sett helt för jävligt ut.

En bild på oss från april i år, tävlade Pleasure walk&trot på en liten klubbtävling.
20AprilTvliingreryd_0058.jpg

Vilken fräsig liten ponny du har! Hästen framför ser ut som en jätte ;)

Åh jag är också sugen på att prova, ska ta mig i kragen och prova i vår :)
Men blir lite tveksam till om det kommer bli så lyckat på min mycket bestämda dam :p

Jättesöt häst! :d

Det kommer nog gå bra, inget av det du skriver säger ju emot AR sas utan tvärtom passar det nog bra in! ;)

Iron Will:
Haha på den fronten brukar tränarna vara väldigt olika! Från total disciplin (ganska ovanligt) till "hästen ska aldrig vara lydigare än den är stark"! :D

Ja, nu måste vi ta oss i kragen och testa! Det låter ju onekligen roligare än "vanlig" träning! Då ska man bara få ordning på pengarna med, som tur väl är fyller jag 20 på nästa måndag. Kan ju alltid önska mej pengar då :D

Ja precis :) Innom westen känns det nästan som om det är ännu mer rasism, har inte så mkt erfarenhet men där är det typ bara de amerikanska raserna som gäller...

Min första riktiga träning är den 2 nov :banana:

Illa nog så stämmer det med min erfarenhet... Jag har alltid tänkt på western som en väldigt öppen disciplin där alla är välkomna. Men hittills har jag testat träna för 7 olika tränare med min kuse som är lite "speciell" med mycket att jobba på i grunderna och den enda som varit negativt inställd till hästen har varit en westerntränare! :crazy: iofs var denne mest negativ till varmblodet, men jag kände mig besviken och förnärmad efter den träningen som jag ändå hade slösat sisådär 700:- på?
Gränsfall på en av dressyrtränarna men denne erkände iaf att h*n tyckte vi var ett svårt ekipage att träna eftersom jag knappt höll med om metoderna för fem öre och jag red i grupp då så det var svårt att lägga tillräckligt med tid och energi på att hjälpa oss.

Hursomhelst så blev jag faktiskt förvånad. Efter att ha hållit sig inom NH- och AR-kretsar ett tag till att någon kritiserar min häst för att han är en travare! :crazy: Då är det nära knytnävarna och kommentarer som "hörrdu dudu! bara för att DU är för kass för att träna den!" :mad:

Tuaphua,

jag undrar vem du tränar för? Jag har åxå en korsningsponny och bor i Stockholm. Var har du din häst någonstans?
Är på jakt efter "likasinnade". PMa gärna om du vill.

Haha på den fronten brukar tränarna vara väldigt olika! Från total disciplin (ganska ovanligt) till "hästen ska aldrig vara lydigare än den är stark"! :D

Åh jo, men problemet med min är att hon är mycket starkare än lydig och har mer vilja än vad hon är stark :rofl:

Åh jo, men problemet med min är att hon är mycket starkare än lydig och har mer vilja än vad hon är stark :rofl:

Tror ändå inte det blir något problem! ;)
Man utgår ju ifrån att jobba MED hästen vilket betyder att den inte har så mycket att kämpa emot. Och att göra jobbet intressant och varierande för att de ska vilja vara med (nåja, där kanske tränarna är lite olika).
Jag kan inte ens bestämma gångart än (eller jo, det börjar ta sig, men inte "dåliga dagar" som vid stressad situation på träning) och har inte ens lärt kusen ett travkommando för att den redan börjat trava om jag tänker trav! :p Ändå upplever jag inte det som något problem på AR-träningarna. Jahapp, nu blev det spring i benen - då gör vi det i trav istället! (Intressant när man övar piruetter! ;) )
Att försöka omvandla det man har och få hästen tro att den är lydig kan göra mycket! :rofl:

Sen tror jag inte riktigt på att din häst skulle vara så olydig med tanke på hur fina ni är i dressyren! :love:

Det enda som saknas nu är en tränare som klarar av min (och hästens) envishet. :p Och pengar, som alltid.

Några tips på tränare i Skaraborgstrakten som kan komma ut och träna en hemma? De flesta jag hittat håller svindyra clinics eller erbjuder bara heldagar hemma hos dem själva (för en rejäl slant). Trodde jag hade tillgång till transport, men den gick inte igenom besiktningen. Det ska åtgärdas, frågan är bara när ägaren gör det.. Och bilen ska lämnas tillbaka till pojkvännen på fredag, han bor nästan 20 mil ifrån mej och vill ha sin bil själv, fattar inte varför :p Om jag kunde få tag i någon som kunde träna oss hemma, eller på naturbruksskolans anläggning, vore det kalasbra!
Moppen får ju inte dra så mycket, haha!

Moppen får ju inte dra så mycket, haha!

:rofl:

Jag kan rekommendera att åtminstone vara med som åskådare på ett par av dessa "dyra clinics". För faktiskt är det ofta så i AR-sammanhang att man får det man betalar för (de dyra är oftast riktigt duktiga och effektiva!)
Den duktigaste tränaren jag hittills ridit för har kostat ca 1100.- för en dag dvs 2*30 minuter, utan någon teori.
De som själva rider för det duktiga tränarna och kommit en bit kan man ju ha som hemmatränare/vardagstränare. De brukar inte vara särskilt dyra men så har de ju sällan någon utbildning och man kommer längre bort från källan så att säga. Därför tycker jag personligen ändå det är värt att rida för de dyra några gånger per år och komplettera med "hemmatränare" periodvis när man känner att man behöver mer hjälp. För jo, även om jag kan rida 5-6 lektioner för samma kostnad med "vardagstränaren" så effektivitetsmässigt (utvecklingsmässigt) tycker jag det ger snäppet mer för de skickligare tränarna. Man får det rätt redan från början - får en bra kvalitet i ridningen (visst kan man klanta sig ändå, men då kommer en tränare med skickligt öga upptäcka och kunna hjälpa er igenom detta! min vardagstränare har många bra övningar och är själv duktig men har tyvärr inte alls samma öga och förmåga att ge rätt uppgift till rätt problem).
Jag upplever t ex att det är lättare hänt att fastna i skolor i skritt-fällan med de medelmåttiga tränarna som inte effektivt nog kan hjälpa till att komma igenom grunderna för att kunna gå vidare. För ärligt talat tror jag INGEN egentligen behöver traggla skolor i skritt ett år eller mer innan man går vidare om man får tillräcklig hjälp med grunderna. (fälla som jag själv har fastnat i med tidigare häst när jag hade för ont om pengar/dåliga träningsmöjligheter! :p )

Mao - värt att åka och titta eller spara spara spara tills ni har råd att åka själv! Och så länge kan man leta vardagstränare för att komma igång.

Om det inte varit för att jag lever på 2700 i månaden hade jag hyrt transport och lånat en bil och åkt till Hällekis och lagt ut en massa pengar. Men jag kommer inte ha något att spara in på de närmsta tre åren, jag lever på mina sparpengar bara för att ha råd med hyrorna. Har letat extrajobb, men vi är ett antal studenter både på gymnasie- och universitetsnivå som vill ha helgjobb.
Så bara för att få testa nöjer jag mej med andra-hand så att säga.
Tänkte sparka igång moppen och åka ut till Hällekis och titta på trickträningskursen. Har jag tur kanske jag får syn på herr Dalhgren och få lite mersmak!
Hoppas bara inte studiebesöken på grisgården drar ut för mycket på tiden, då hinner jag inte med allt som ska göras.. och lukta gris kanske inte är så poppis bland publiken :angel: Ibland hatar jag att vara student!

Ja, "medelmåttorna" kan ändå vara duktiga om man har tur! :) Man kanske bara blir väldigt kräsen när man fått prova på...
För faktiskt så med förra kusen kom jag ändå väldigt mycket längre kvalitetsmässigt än vad jag hade trott i det vi hann prova på, och då bara på två lektioner med en "tränare som är elev till en tränare som är riddare".
Jämför man med dressyrtränarna jag ridit för (vilket såklart är lite orättvist eftersom det var i grupp för den ena och den andra hade en helt annan inriktning så jag nog inte var riktigt mottaglig... kändes bara som att hästen kom i obalans och blev stressad) så var dom halvtimmeslektionerna säkert 5 gånger mer effektiva.

Åka och praktisera någonstans sommartid kanske kunde vara en idé? Fast det är klart, dom som accepterar så kort tid kanske vill ha betalt för boende m.m. Jag skulle hemskt gärna vilja åka iväg och praktisera men jobbet ger inte tjänstledigt för det och att ta ut 1-3 månaders extra semester (har redan sånt som jag måste ta ut semesterdagar till ca 3 veckor/år) känns inte som något alternativ! =/
Typiskt att man ALLTID känner sig begränsad på något sätt! :p Jag har ju haft det som du tidigare - alldeles för lite pengar egentligen för att ens ha häst (vilket t o m ledde till att jag fick sälja hästen fast pga omständigheter - behövde byta stallplats och hittade ingen dit man kunde ta sig utan körkort på vintern, inga pengar till körkort = ingen häst... :cry: ) nu när jag har mycket mer pengar att röra mig med så är dom ändå tingade varje månad till det ena och det andra och man känner sig ändå begränsad! :crazy: att behöva spara i 2 år för att köpa sadeln man har spanat efter t ex.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka