suddigt runt bild ?!

L

lotta_k87

jag undrar hur man får sådär "suddigt" runt en bild. :confused: (om ni förstår vad jag menar :crazy:). På flera hemsidor har jag sett det och det är så fint.
 
Du måste ha ett fotoprogram som har verktyget 'sprayburk' och att spraystrålen går att öka i storlek, så är det bara att välja färg samt spraya så mkt du vill runt motivet :)
 
Hur menar du med "suddigt"?
Oskärpa?

I så fall har du två bra alternativ.
Det ena är att du redan när du tar bilden, fotografera från långt håll och med mycket zoom. På det viset får du ett kort skärpedjup. Det som du lagt folus på hamnar i skärpa, medan det runtomkring (bakom och framför i bilden) blir i oskärpa.

Det andra sättet är att duska sig till det i ett bildbahandlingsprogram. Lägg en "mask" på bilden, och skär ut den så att området runtomkring det du vill ha i fokus är markerat - och lägg till "gaussisk oskärpa".
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
342
· Visningar
22 008
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 387
Senast: Svartkatt
·
IT & mobiler Inte alla wifi. Vårt hemma funkar fint. Men kommunens funkar bara på 24-timmars-åtkomst. Att logga in med mitt jobbkonto funkar inte...
Svar
0
· Visningar
392
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp