suck* varför vill han inte?

Sv: suck* varför vill han inte?

Jaja... Ibland skulle det vara bra att ha dropp:smirk:
Fast kanske lite jobbigt att rida runt med droppställningen:D

Dextrosol, funkar det??
Är ju bara att ha i fickan & stoppa in i munnen när det passar!
 
Sv: suck* varför vill han inte?

smart har faktist inte tänkt på det :)
det brukar vara så att jag äter frukost vid 8:a typ åpker och rider vid 12 då det tyvärr är som varmast..
och då har jag inte ätit nått där i mellan igår var dte sån panik så jag kunde typ inte stå på bena sån tur hade jag pengar i fickan så dte blev en glass :angel: jag klarade inte ens av att borsta av han mer än svätten
 
Sv: suck* varför vill han inte?

Du säger att han är skogens konung? ;) Om han gillar att vara ute i skog och mark, pröva då att träna medan du rider i skogen. Min pålle HATAR att bli riden i paddock (vilket jag kan förstå:D ) så jag ser till att jobba honom i skogen istället och det går jättebra!!

Gå också promenader med honom. Det låter tråkigt om det bara går dåligt och jag vet inte men JAG skulle bli rejält irriterad (har inte heller tålamod,hehe:devil: ) så då kan det vara skönt att skippa ridningen och bara umgås med sin häst.

Klart du ska simma med honom ;)
 
Sv: suck* varför vill han inte?

hehe joo fast enda problemet är att han symboliserar skogen med fräsa och bara skiita iallt :angel:
skogen skonun = han går först han bestämmer :devil: :D

här kan ni läsa om dagens och går dagens ridning :D
Jag hoppade lite idag ställde upp lite hemma gjorda natur hinder - 3 halmbalar, 2 halmbalar med en pinne imellan och två plast dunkar med en pinne i mellan.

Vi värmde upp genom att kolla på dom farliga hindrena även smackade lite på dom..

Han hoppade med god framåt bjudning på alla hindrena och särskilt på dom hindrena vi hoppade mot grinden Undra Varför?

Sedan lös hoppade jag han lite efter så han skulle gå loss lite, och gosh vad han laddade på stusen han aldrig hade hoppat innan 5 språng blev det där.


fast jag 'r RIKTIGT jäkla nörjd :D
 
Sv: suck* varför vill han inte?

Mitt tips är att skritta tills han hittar balans och styrka och orkar bära sig utan att du ska behöva vålda ner skallen på honom, det är väl ändå inte den som gör att hästen arbetar bra?
 
Sv: suck* varför vill han inte?

hmm jag "våldar" inte ner honom, jag gör som jag gör när jag rider andra hästar ex. hästen på ridskolan som går stadigt nere i alla gångarter förutom i halten då hon kan släppa.

kllart jag förstår att om man drar ner hästen ex. sågar så jobbar inte hästen rätt.
om du syftate på halsförlängaren så hade jag på den för att se hur han gick äre inte lagligt att vara nyfiken?? :smirk:
 
Sv: suck* varför vill han inte?

det finns hästar som aldrig går i form.
Min egen häst är ett exempel, hon är undersökt på klinik, både rygg och ben, regelbundet raspad av hästtandläkare, har en tillpassad sadel, behandlad med kiropraktik, akupunktur, massage och laser, riden av ett flertal svårklassryttare, men hon vill inte gå i form. Kommer säkert aldrig att göra det heller. Är trots detta en väl fungerande hopphäst som tar placeringar på tävlingar och är skadefri.
Min arbetsgivare hade en häst som var proffsriden hela livet men aldrig uppnådde någon som helst eftergift. Den placerade sig i 140, men där stannade det eftersom den inte heller gick att styra eller stanna...

du som skapade tråden: Strunta i kompisarnas kommentarer, de har ingen aning om vad du sitter på och hälften av deras hästar går säkert ändå bakom hand...
 
Sv: suck* varför vill han inte?

tack du motiverade mig :D
visst deras hästar går fint iallafall 2 av dom men dom har två st dressyr tanter på sig min ena kompis vill ha en djupare form och den andra vill bara ha den avknäckt i nacken.
hon som vill ha en djupar form brukar ha han lite väl för långt in dvs bakom hand men han kan gå super fint oxå.
hennes andra häst har gått Sankt georgs men var tvungen att sluta pga. nått med vänster bak *har det på tungan*

men jag ska hoppa lite mer denna sommaren jag gillar mer att rida dressytr men han är faktist rolig att hoppa inte för att han har någon hopp stil elr så han kommer ofta lite fel på hindrena men han tkr det är roligt.
bäst är när han läger fram öronen och riktigt laddar iväg :angel:
 
Sv: suck* varför vill han inte?

alla hästar har ju inte kroppsbyggnaden att klara av att "gå på tygel". om man tvingar dem till det så uppkommer diverse skador och framför allt spänningar i olika muskler. Så man ska se till hästen innan man börjar tvinga ner dem i diverse ställningar. Och en häst kan gå i fin form men ryggaktivitet utan att krulla ihop halsen och tvärtom. Sen finns de ju dem, som du gett exempel på som går super bra ändå och aldrig är skadade. Då för att man ser till hästen och inte tvingar..
 
Sv: suck* varför vill han inte?

okey :D
jag har faktist lagt det jobbet lite på hyllan jag vill ha roligt denna sommar fast jag pillar ju lite då och då iallafall :angel:
jag kollade en film på ett av mina vredes utbrott fast den gången var dom på min lellebror han filmade när jag red..
han går faktist inte så jätte tokigt han gick ner unge fär 10 steg i båda traven och galoppen och inte då bakomhand utan bara lite lätt vinklad *stolt* men mindre stolt över hur jhag red han..
har både sakt förlåt till min lillebror och häst för att jag var en sådan hagga :angel: :devil:

men vet ni vad jag gjorde igår?=?
JAG badade med honom!!!! *hurra*
tyvärr kunde vi inte ut så långt att dom simmade för det var aldeles för mkt sten men vi ska ner till en annan strand där det gåt sedan med hela stallet :D

idag ska jag lös hoppa pga att dte var ett litet fucking sandkorn som skavt upp värsta ridsåret *lallaa*
 
Sv: suck* varför vill han inte?

Alla hästar kan arbeta rätt efter sina egna förutättningar. Det viktiga är att hela kroppen är med. Hästen ska inte tvingas in i formen för då är den inte eftergiven/lösgjord. Med rätt träning aktiveras bakdelen och ryggverksamheten. Rörelsen ska komma från bakbenen via ryggen och fram till nacken. Formen ser sen olika ut beroende på hur hästarna är byggda. Hästens exteriör måste man ta hänsyn till.
 
Senast ändrad:
Sv: suck* varför vill han inte?

Men du började ditt inlägg med "alla hästar har ju inte kroppsbyggnaden att klara av att "gå på tygel".", vilket du iofs själv motsade senare i samma inlägg.:p

"Gå på tygeln" innebär ju bara att hästen är mjuk och "på" hjälperna, och har inte så mycket med kroppsställningen (formen) att göra. Däremot är det en förutsättning för att så småningeom få en bra form...

Det där kan man reda ut hur mycket som helst. ;)
Men att hästen måste ha en viss exteriör för att "vara på tygeln" stämmer sällan.
 
Sv: suck* varför vill han inte?

vad jag minns av filmen var det apsolut ingen ner tvingning uatn det att han kom avsig själv villket jag tkr är bra
 
Sv: suck* varför vill han inte?

kanske inte men alla hästar kan inte gå "På tygeln" utan att få spänningar i ex nacken. Många dressyrhästar som tvingas gå i en form som eg inte är lämpad för deras kroppsbyggnad får spänningar och det är vanligt för dressyrhästar att de får svullnader vid ganaschen då de biter sigsjälva längst bak, i slemhinnorna. Detta pga att de "går på tygel". Tycker man ska se till hästen och inte till dagens "mode". hur många kollar upp sina hästar när de har problem? tar ut en massör tillexempel. Känner en häst som helt plötsligt blev tokig så fort ägaren skulle samla hästen och få denna på tygel. Hästen bockade och taktade och var helgalen. Hästen kollades upp och det fanns inga problem. Senare kom det fram att hästen inte klarade av den ställning som det innebar att gå på tygel. trivdes mkt bättre i en friare form. Hästen kunde gå med fin ryggaktivitet och bakbenen under sig men klarade inte huvudets placering. Så att alla klarar att gå "på tygel" stämmer inte.
 
Senast ändrad:
Sv: suck* varför vill han inte?

okey, tack för förklaringen.
vist jag vet att många hackar upp sig på huvudets form (nackens..)
antar att många får känslan av mig som en lite hagga som sågar ner hästen på tredje hacket och har halsförlängarn aldeles för hårt åtspänd..
idag ska jag lös hoppa han får se hur det går ska låta han galoppera på övber dom 50-70 cm höga hindrena kanske en studs med :D
 
Sv: suck* varför vill han inte?

pinky skrev:
Men du började ditt inlägg med "alla hästar har ju inte kroppsbyggnaden att klara av att "gå på tygel".", vilket du iofs själv motsade senare i samma inlägg.:p
Vart då?? jag ser inte att jag säger emot mig själv. Jag skriver att alla hästar har inte kroppsbyggnaden, sen skriver jag att vissa kan bära sig bra utan att "den biter sig själv i bringan" och att en häst kan gå med huvudet i en "korrekt, enligt dagens mode" ställning utan att arbeta med ryggen...fattar inte vart jag säger emot mig själv;)
"Gå på tygeln" innebär ju bara att hästen är mjuk och "på" hjälperna, och har inte så mycket med kroppsställningen (formen) att göra. Däremot är det en förutsättning för att så småningeom få en bra form...
Har redan förklarat vad mitt "på tygeln" innebär just nu. Vet att de inte innebär det eg, men många uppfattar de så. och lär ut så :crazy:

När jag pratar om på tygel så menar jag felaktikt hästens huvudplacering. Många i dagens samhälle menar att på tygel är samma sak som att hästen krullar ihop halsen.
Det där kan man reda ut hur mycket som helst. ;)
Men att hästen måste ha en viss exteriör för att "vara på tygeln" stämmer sällan.

nej, kanske inte. Men alla kan inte heller gå på tygeln, vissa hästar har problem med det och det är bara att acceptera. Vissa hästar klarar inte av de krav som en dagens form ställer. Nu pratar jag om dressyrkraven. Vissa lämpar sig bättre för en låg form, vissa en hög..
 
Sv: suck* varför vill han inte?

så har inte jag uppfattat dig, men jag känner många som gör så som du förklarar. De inriktar sig helt på huvudet och skiter i bakdel och rygg. Dagens mode ligger ju i att huvudet ska krullas, då ser det UT som om hästen går bra. Många som man ser rider gör också detta, det har huvudet i en fin (mode) placering men hästen ser inte alls tillfreds ut och ryggen är som en hängmatta.. Hoppas det går bra för dig i a f :)
 
Sv: suck* varför vill han inte?

ehehe jo tack jag vet, jag jobbar på bak delen och ryggen en helö del fast för tillfelet funderar jag på hur jag ska bygga rygg och buk muskler Några tips?? :D
 
Sv: suck* varför vill han inte?

klättra är superbra, gångartsbyten, typ skritt-trav-skritt-trav-galopp-trav-galopp. Tömmkörning, öppna, sluta.. finns massa ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp