suck* varför vill han inte?

Sv: suck* varför vill han inte?

*Gotlandsrusset* skrev:
klättra är superbra, gångartsbyten, typ skritt-trav-skritt-trav-galopp-trav-galopp. Tömmkörning, öppna, sluta.. finns massa ;)
Och det kan ta sin tid...
 
Sv: suck* varför vill han inte?

Senare kom det fram att hästen inte klarade av den ställning som det innebar att gå på tygel. trivdes mkt bättre i en friare form. Hästen kunde gå med fin ryggaktivitet och bakbenen under sig men klarade inte huvudets placering.

Men huvudets placering har ju inget med "att vara på tygeln" att göra. På tygeln är hästen när den är "med" ryttaren på allt den gör, är lyhörd, lösgjord och uppmärksam. Det har inget med huvudets placering att göra eller någon speciell form eller samling. Hästen kan mycket väl vara på tygeln i en friare form, likaväl som i en samlad.

Däremot är det en förutsättning att hästen är på tygeln för att kunna samla sig, vinkla in bakbenen och böja på nacken. Och först där, när vi pratar form rent utseendemässigt och vid hög samling kan jag gå med på att alla hästar inte är skapta för en viss form.;)

Formen som är standard för tävlingsdressyr är en annan sak, den passar definitivt inte alla hästar, det kan jag helt och fullt hålla med om. Men du nämnde aldrig något om att vi pratade tävlingsdressyr, därför reagerade jag...:idea:
 
Senast ändrad:
Sv: suck* varför vill han inte?

pinky skrev:

Formen som är standard för tävlingsdressyr är en annan sak, den passar definitivt inte alla hästar, det kan jag helt och fullt hålla med om. Men du nämnde aldrig något om att vi pratade tävlingsdressyr, därför reagerade jag...:idea:


Då ber jag om ursäkt för att jag inte uttryckte mig tydligare ;)
 
Sv: suck* varför vill han inte?

lös hoppade idag det gick super och sedan klättrade vi lite :D
 
Sv: suck* varför vill han inte?

tackar er som skrivit med motiverade inlägg :D
 
Sv: suck* varför vill han inte?

kanske hon mear att 15 aug åker han hem (hästen asså..)
 
Sv: suck* varför vill han inte?

Strunta i huvudet! Se till att få en lydig häst som du kan rida perfekta vägar med och som går i exakt det tempot du vill. Då kan du ju glänsa på ridbanan med det...

Jobba med tempot, att tempot ska vara lagom för arbetet och det tempo som du vill ha, inte det hästen väljer. Om hästen rusar iväg mycket så kan det vara idé att ofta ta ner den i lite "undertempo" (en lat och långsam häst vill man däremot hellre ha i "övertempo", dvs de ska göra det som är lite svårt...).

Jobba mycket med tempoväxlingar, t.ex. rid serpentiner över ridbanan i trav och sakta av 4 steg på medellinjen, trav igen och nästa båge. Eller rid i trav på långsidan, sakta av till skritt och lägg en tremeters volt, rid några steg i trav på långsidan igen och lägg en ny volt. Jobba MYCKET med övergångar, sitt inte och "harva" utan gör något nytt kanske var 8-10:e steg. Rid mycket öppnor, slutor, sidvärts m.m., växla mellan rakt och böjt spår, rättställd och felställd osv osv.

Det andra är att se efter vart bogarna befinner sig. Se till att hästen spårar på rakt spår och på volten och inte skjuter ut bogen. Om hästen skjuter ut bogen går bakbenens energi upp i tomma intet. Om framdelen däremot är framför bakdelen så fortplantar sig energin dit och blir till samling (och samling behöver man även på t.ex. LC nivå även om uttrycken får en att associera till grand prix).

Om du kan börja få det här att funka så kommer formen ofta av sig själv. Även om inte alla hästar kan kröka på nacken så ska de vara avslappnade och kunna samla sig någotsånär, dvs få enering från bakbenen genom spårning till ryggen. Hur sedan huvudet placeras är mindre viktigt.

Lycka till!
 
Sv: suck* varför vill han inte?

Ujujuj jag gillar inte när folk säger att "hästen ska gå ner", det hörs som om man bara vill uppnå att den böjer på nacken då... :crazy:

Alltså, strunta i var hästen har huvudet nånstans! När en häst går form så arbetar den rätt med sin rygg och "bakvagn", det är där hästens "motor" sitter.
När hästen arbetar rätt, trampar under sig och är avslappnad och loss i sidorna så kommer den automatiskt att ge efter i nacken!
Ta hjälp av en tränare!!

Och jämför er INTE med andra ekipage, vad ska det tjäna till? :confused:
 
Sv: suck* varför vill han inte?

läste du igenom dom tidigare inläggen i tråden?
har förklarat att jag menar att hästen ska gå rätt dvs. trampa undersig med bakbenen och arbeta rätt med ryggern..

Whirlie: tack :D
igår red jag i slottskogen och arbetade MKT med sidvärts och det gick jäte bra faktist :D
fast sedan när jag slutade så var det bara full fräs rakt fram :angel:
har tyvärr ingen ridbana och castle_bar: jag FÅR inte ta hjälp av tränare efter som han inte är min och jag vill inte lägga dom 500:- på 1 timmes ridning för trännare som det kostar här.
ska ha han i två månader och det är tänkt att jag ska lära han och han ska lära mig.
red nu för två timmar sedan en häst som gheter coctail underbar :love:
han är väl musklad viserligen men med ett litet tryck med skänkeln och man bara känner hur han lyssnar :love::love: obeskrivlig känsla
men åter till hästen, han lyssnar bra nu på skänkelvikningar osså så det är bra men galopp volt akn jag glömma :angel:
vet inte varför men jag håller på och testar lite men han halckar mkt ut i volten asså det blir en större och större volt istället för på det spåret jag ber han om..
jag har testat med att leda in lite försiktigt, ha en stadig ytter hand, och mkt ytter skänkel men inget värkar funka ordäkligt så jag har börjat med att göra en bra volt i skritt sedan nu ska jag börja testa lite i traven (när det går bra ska jag minska volten lite i skritten och sedan i traven sedan där feter ska jag testa galoppen..)

jag ska rida lite på han efter att han åkt hem igen och även på ägarens andra hästar..
 
Sv: suck* varför vill han inte?

Om hästen inte håller voltspåret utan "glider" utåt i sidled är det ofta ett tecken på att den inte spårar. Den skjuter ut bogen för att slippa trampa under sig med inner bak, den vill jobba med inner bak som ett ytterben (inner ben bär och ytter ben skjuter på, det är tyngre att bära så därför vill även inner ben skjuta på) vilket gör att hästen för varje steg kommer några cm längre bort från voltspåret. Jobba mycket i skritt med att ha hästen lätt utåtställd på volten, men se till att den följer voltspåret ändå. Variera volten mellan att vara rund och att vara "100-kantig", och i varje "hörn" flyttar du in framdelen ett steg som om du skulle göra en bakdelsvändning, sedan rakt fram några steg och ett eller två steg till innåt. Detta för att se till att hästen lyssnar på sin yttersida, du skapar en vägg åt hästen.

Jobba MYCKET med detta i skritt, variera gärna med lite öppna på volten och på rakt spår. Försök sedan göra samma arbete i trav (vilket är mycket svårare eftersom alla hjälper måste vara snabbare och tydligare och ryttaren har svårare att hålla kroppen stabil), blandat med avsaktningar som jag skrev om tidigare. Sitt med stadig överkropp och håll händerna stabila i förhållande till kroppen. Försök att bara krama tygeln när du ger tygelhjälper och i övrigt bara hålla handen mjuk, slappna av i axlar och armbågar. Du kan gärna ge många små tygelhjälper, typ kramningar, men du ska veta vad du vill ha ut av varje kramning och inte bara röra händerna "på måfå".

Lycka till!
 
Sv: suck* varför vill han inte?

okey tack :D
fram och bakdelsvändningar kan han inte tyvär jag håller på med det, han kan det på baken om man går med honom med longer lina och bara peter lite försiktigt typ duttar med spöt på boken/baken så vet han vad han ska göra men när man rider han så är det gelt borta.. tyvärr..
ska rida samma runda idag oxå och man kommer till en str äng där kan jag göra lite volter osså..
 
Sv: suck* varför vill han inte?

Om hästen inte kan alla hjälper, dvs som i ditt fall sidförande, så är det svårt att få hästen att gå i dressyrform eftersom man inte kan påverka hästens kropp fullt ut. Med en duktig tränare kan du nog lära hästen både framdelsvändning och bakdelsvändning, och när allting sitter på plats så ska du se att formen kommer som ett brev på posten! :)
 
Sv: suck* varför vill han inte?

bry dig inte om dom andra hästarna går fint..jag och mina syskon rider tillsammans och dom får alltid ner sina hästar i fin from :smirk:
medan jag försöker och försöker ( det har funkat några gånger :D ) men det gäller att inte sluta försöka.. och den hästen som du rider är säkert mycket envis. han kanske inte fattar att han ska gå fint :D

P.S är inte så bra på att ge råd :smirk:
 
Sv: suck* varför vill han inte?

*Gotlandsrusset* skrev:
NU fattar jag ingenting, vad har det med 15aug att göra? driver du med mig eller??...jag hänger inte med i a f ;)
Nä jag driver inte med dig, jag trodde DU drev med mig:rofl:
 
Sv: suck* varför vill han inte?

gillar ditt sätt att beskriva :angel:
ja berömer ju osså när han går ner (då han gör så gör han det oftast då jag glömmer att testa :angel: ) såp jag brukar bara testa nån gång ibalnd på ett ridpass..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp