suck* varför vill han inte?

K

Krulidut

:smirk: jag har bara lite svårt att inse kanske men jag är envis och vill att det ska gå bra..
Har vart riktigt nöjd en gång när han var på tygeln i galoppen första gången
men nu så bara vägrar han han går bara och försöker pussa gud i skrevet (neee men han har blivit lite bättre)
men det är så satans pinsamt att rida med dom andra för deras hästar går så underbart vackert så komme rman själv där på en häst som pajar allt..
han ska alltid trava fort galoppera är snarare skenna
så nu när jag ridre ut nästa gång blir dte tredje hålet :cool: rider på ett pessoa bett i stora ringen nu förtifelet..
Idag fick jag både spader och ruter skulle nämligen se om han tkte det var mer inbjudande med halsförlängare men nee suck* inte det han gick för tusan inte enns ner i galoppen:cool:
jag blir så förbannat trött så dte slutade med att jag lös hoppade han.
men varför??
nån som har ett tips??
Han är min foder ponny till den 15 augusti så att rida för tränare kommer inte på tal.
han är 18 år och säkert inte riden ordentligt på 1 år minst:mad: ..
ån som har nått tips??
 
Sv: suck* varför vill han inte?

:eek: Du kanske ska sänka kraven lite. Låter som om du kräver ganska mycket av hästen. Vet du att han är frisk? Sadel och träns som passar? kanske känner han obehag av bettet och skjuter i höjden för att slippa undan. Varken halsförlängare eller skarpare bett hjälper inte i så fall.

Om du inte ska träna för instruktör ska du nog inte heller kräva mer av honom. Jag tycker det låter illa att du saknar tålamod för din häst eller att du tycker det är pinsamt när han inte går så "underbart vackert" som dom andra. Det är ett djur. Försök förstå istället. När reagerar han? Hur?

Börja från början med skrittarbete och testa vad det är han protesterar mot eller när han försöker springa undan. Lyssna mer, klaga mindre.
 
Sv: suck* varför vill han inte?

hehe jag är medveten om att jag har höga krav och ja jag jobbar på dte och mitt tåla mod dock hade jag blodsocker fall när jag red (jag är ett jäkla klant arsle som rider när dte är varmt utan någe mat i magen..:smirk:)

jag lägger på skarpare bätt för han springer onödigt fort och galoppen ska vi inte snacka om....

min kompis pratade om att sätta delta på han..

det är pinsamt pga att dom lägger onödiga komentarer..
betet trivs han bra med..
sadeln funkar mkt bra.
ska ev. rida för en av mina kompisar sen när det blir av....

han funkar super bra utöver det och att rida ut är han som skogens konung ska alltid gå först och han är stolt.
han är jätte snäll på marken med mera så jag trivs bar med han..

*kl*
jag vill ha hjälp sätt som får mig att fatta som jag kan testa och se..
hade gärna viljat testa Horsemanship på han men är lite osäker i vissa saker om hur man gör..

det som gör att jag blir sålack är att man får bara massa shiit om allt man gör när jag rider jag får lätt blodsocker fall och då blir jag en jäkla sur kärring...jag är slut på energi..
 
Sv: suck* varför vill han inte?

Aaricia skrev:
:eek: Du kanske ska sänka kraven lite. Låter som om du kräver ganska mycket av hästen.
Är det verkligen ett för stort krav att han ska gå i form? Det tycker inte jag.

Krulidut: Anser att det är rätt att du vill att han ska komma i rätt form så han kan komma till att jobba med ryggen. Och det finns ju massor med ponnyer som tycker det är onödigt jobbigt att arbeta - och dom är inte dumma. Självklart gör dom då en hel massa för att undvika allt jobbigt genom att springa tex. Sen är väl en fråga - Hur har han gått tidigare i livet? Hur mkt har han behövt gå i form osv.?

Inspänningstyglar är bra om du longerar honom - börja med något lösa, longera några varv, stannar och drar åt ett par hål, longerar ett par varv till, stannar och spänner mer osv. På så sätt kan du få in honom där och han kommer inte undan. Då får han stärka sig där och kommer orka med det när du rider.
Se om jag kommer på fler saker senare...
 
Sv: suck* varför vill han inte?

tack :bow: du svarade bra inte massa smutskastning :D

det där med longera har jag försökt med men märkte fortare är fortast att den hästen inte blivit longerad på ett bra tag :p
han vände in direkt
longerade en gång till fast min kompis longerade och jag satt på han för att styra han utåt lite gran med skänkeln hela tiden (jag satt utan tyglar..)
men jag ska testa att spänna lite gran när jag byter varv osså som du sa det är alltid värt att försöka :D

jag har väll lite för stora krav jag är medveten om dte och jag jobbar på att sänka dom..

jag jobbar oxå på hoppningen nu så han får göra lite bra saker utan rytatre så ajg har tänkt löshoppa han 2 g i veckan så han får jobba lös lite gran i ryggen genom hoppningen.
har redan sätt han han inte har så mkt rygg aktivitet det känns även när jag rider att han "vaggar/gungar" nästan inget.

kravet om att hästen ska gå på tygeln dvs arbeta rätt tkr jag är ganska viktigt efter som att jag inte vill förstöra han, att arbeta rätt 2-3 g i veckan ute på nån äng elr i ridhagen anser jag vara ett bra arbete
sedan kan man rida ut 2 dagar och lös hoppa en dag
det tkr jkag är ett bra schema :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: suck* varför vill han inte?

Men om han inte har blivit riden ordentligt på över ett år så kanske han helt enkelt inte orkar bära sig ordentligt i galoppen än..? Orkar han inte så blir ju kravet på form automatiskt för högt.

Jag inga direkta tips, rider själv för tränare, men bara i skritt och trav, galopp orkar inte min häst än.

Hoppas du inte tar detta som nåt påhopp, det var bara en tanke som dök upp när jag läste de andra inläggen.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: suck* varför vill han inte?

Om hästen inte är riden på ett år tycker jag att det ÄR för mycket att begära att den skall gå i form. Det är möjligt att man kan dra in nosen på den, men det gör ju inte att den jobbar genom ryggen.

Det låter som att du och dina kompisar är rätt unga. De tror kanske att gå i form är samma som böja på nacken. Så är det inte. Strunta du i var ponnyn var huvudet och jobba med att stärka och stretcha den i stället. Klättring, gymnastikhoppning, simning. Det finns mycket du kan göra för att stärka hästens bakdel och rygg. Det är därifrån formen skall komma, inte framifrån. Det finns också många stretchande och lösgörande övningar som kan göra underverk. Varför inte låna en bok på bibblan som kan ge dig lite idéer?:idea:

Det viktigaste av allt är nog tålamod. Om du blir stressad och irriterad smittar det av sig på hästen direkt. Och hur kan du då begära att den skall slappna av?

Lycka till! /Hellas
 
Sv: suck* varför vill han inte?

Tycker jag också låter bra. Får du loss honom i rygg och kropp så kommer han nog att hålla fler år också. Man ser ju bla hur äldre människor som varit aktiva på ett bra sätt lever och är fräsha längre än de mer inaktiva.
Så det e bara till att fortsätta kämpa :D även om det tar emot ofta.
Lycka till!
 
Sv: suck* varför vill han inte?

Backa tillbaka och arbeta mer med grunden. En eftergiven bärig häst är ingenting du kan slå av och på. Det kommer med rätt arbete. Även om du inte tänkt dig rida för instruktör kanske du skulle fundera på det. Den kan hjälpa dig så du arbetar i rätt riktning.
 
Sv: suck* varför vill han inte?

Sorry, inte menat som påhopp från min sida heller, men reagerade lite på din oförstående ton och ställde mig automatiskt på hästens sida.

Om du rider en häst som rusar i galoppen och travar för fort och alltså inte lyssnat på "bromsen" kan du knappast med pessoa nr3 och snodd få honom att gå i form. Kanske är han felmusklad och överpigg, kanske är han stressad och förstår inte. Ta ett steg tillbaka och hitta hjälperna. Kolla att broms och drivning fungerar. Skrittarbete och övergångar skritt-halt-skritt eller skritt-trav-skritt t.ex. är en enkel början som måste fungera. Lycka till.
 
Sv: suck* varför vill han inte?

sadel ligger bra på honom.
punkt slut.

idag är dte nya krafter nya tag för en gångs skull känner jag m,ig motiverad ska rida ut med en kompis men jag ska rida fram med lite cavaletti bommar.
där jag rider har vi ett långt dike asså det är långt på breden det brukar jag klätra 2 gånger ner och 2 gånger upp och det tkr han är jätte roligt :)

sedan dte med hals förlängaren - Jag spänner INTE ihop han jag har som gräns nu ibörjan på 3 cm efter som jag vet mkt väl att spänner jag bara ihop han så jobbar han ju int rätt som jag vill att han ska göra ;)

simma med hästen - värt att tänka på jag vet dock inte om han har badat nån gång men han tkr det är dö mysigt att bli avspolad :D
men när ni menar simma med häsrten så antar jag att jag inte sitter på han :D elr?


mkt halter håller jag på med redan när man väl hålt på en halvtimme så går han bra i halterna men han är nog lite glömsk :angel:

han var ut hyr i vintras hos några som baraborstade honom och gav han lite mat osså men förra sommaren blev han riden hyggligt ordänkligt tydligen.
han är dock en sån snäll hsät så han blir oftast uthyrd till ungar sopm inte kan rida men deras föräldrar tror det är billigare än ridläger..

tack för alla svar berättar sedan i kväll om hur det går..
 
Sv: suck* varför vill han inte?

och lös hoppningen tkr han är skiit roligt oxå han riktigt laddar opå hindrena :D
men jag ska börja på 40-50 nu ibhörjan så han l'r sig lite bättre med av språng osså så han får känna efter lite själv..
Igår när jag hoppade han 80 cm så skulle jag bara se vart han själv satte gränsen, vid 85 tveckade han men hoppade så jag räknar inte det efter som att jag direkt sänkte ner till 60 för att inte sänka hans själv förtroende

vad brukar man sätta för gräns i språng på ett hinder?
mina kompisar brukar säga max tio...
men nu ibörjan osså??
5 språng??
 
Sv: suck* varför vill han inte?

Du pratar om ditt blodsockerfall några ggr!
Har du provat att äta någon frukt precis innan du ska börja rida el.
när du känner att ett "fall" är på väg så kan du ju ta en frukt medans du skrittar honom lite..
Du kan ju även ha med en flaska med juice eller nått!
 
Sv: suck* varför vill han inte?

ja, men så som du formulerade det i det andra inlägget = sadeln funkar på honom, så tolkade jag det som om den bara funkar... Men om den ligger bra så gör den det
 
Sv: suck* varför vill han inte?

jag vet jag är lute slarvig som sakt och jag blir en riktig liten häxa när det sker..
brukar alltid ha med mig en banan och en macka när jag åker till stallet.
 
Sv: suck* varför vill han inte?

nee jag menade att den är utprovad till han, hans ägares fru är noga med sadlar oså så den är bra desvärre är den inte så skön :angel:
 
Sv: suck* varför vill han inte?

lalalala :angel: ibland ibland sparar jag dom till efter :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp