suck...unghästar!!!

Novelette

Trådstartare
Så nu har hon gått o gjort nåt igen.... :crazy:

Min lille åring har blivit halt. Hon markerar dock endast i traven...går det lite fortare i traven så ser man knappt nåt...men det är väl för att hon inte stöder lika mycket på benet då!? :confused: Som jag ser det så sitter det i höger fram.

Men varför syns inget i skritten?? I övrigt är hon pigg o fräsch o busar runt med polarna...

Jag har funderat på om hon kan ha vrickad sig eller fått en liten spark...vad tror ni??

Det känns lite onödigt att ta ut en veterinär bara efter några dagar...vad tror ni? Tänkte jag skulle vänta en vecka och kolla om jag ser nåt försämring/förbättring och sen ta ut vet. om det skulle behövas....

Ja, jag vet att man inte kan bedöma något så här genom nätet...men man kan iaf få lite förslag... :angel:

Sv: suck...unghästar!!!

Jag skulle ringt till vet det första jag gjort..helldre ringa en gång för mycket än en gång för litet...men jag är en hönsmamma också.

Jo, jag tänkte så också först men har många "gamla" hästmänniskor kring mig. De har haft hästar i hela sitt liv och de har kikat på henne och så.
Annars skulle jag naturligtvis ringt på störten...jag är också hönsig :D
Igår såg hon mycket fin ut...markerade inte alls...så jag får kika riktigt noga idag...om det är nåt...då blir det vet!!

Är hästen endast lite halt, utan akut värme och svullnad skulle jag vänta någon/några dag/ar innan jag ringer vet.

Är hästen lite halt med sår/värme/svullnad väntar jag också lite, men

Är hästen mycket halt ringer jag ALLTID vet omgående, oavsett övriga symptom. :rofl:

Sålänge hästen inte är väldigt halt (eller varm/svullen) så avvaktar jag några dagar - en vecka. Beror på hur obekymrade de är.

Är hästen lite varm, lite svullen och lite halt avvaktar jag också och ser vartåt det går.

Mycket halt, väldigt varm och/eller svullen så ringer jag direkt.

Sen, min lilla dam svullar som f*n för minsta sår, så sålänge hon är ohalt kan jag avvakta ett par dagar med rejäl svullnad med. Går det ner av rörelser kan jag avvakta ännu längre.

Så hade det varit min toka som haft de symptom du beskriver hade jag avvaktat och hållt koll bara, inte sett någon anledning att ringa i nuläget. De kan hitta på så mycket tok unghästarna, och oftast är det ingen fara.

Är man OSÄKER däremot är det bättre att ringa en gång för mycket än en för lite, men man får ju lite känsla och rutin efter ett antal år när man sett lite olika varianter =)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 624
Senast: lizzie
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 273
Senast: ll.96
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 424
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka