styrketräning till ridning

lovehorses

Trådstartare
Hoppas det är rätt tråd.

Jag har planer på att börja styrketräna har ett "eget" gym.
Jag skulle vilja träna så att jag är starkare i min ridning till att börja med. Vissa grejer vet jag redan som situps, armhävningar m.m.
Jag har tillgång till hantlar, bänkpress med en stång till som man kan sätta tyngder till.

Men tränar ni någon viss del av kroppen på speciellt sätt?
Har ni något eget träningsprogram? dela med er.

Jag tänkte ta de stora musklerna först, eftersom jag inte är van.ben, mage, armar och rygg, får man något med på köpet är det bara positivt.
Jag ska träna upp kondisen också tänkte jag.

dela med er av era tips på träning av olika slag.

Sv: styrketräning till ridning

Hoppas det är rätt tråd.

Jag har planer på att börja styrketräna har ett "eget" gym.
Jag skulle vilja träna så att jag är starkare i min ridning till att börja med. Vissa grejer vet jag redan som situps, armhävningar m.m.
Jag har tillgång till hantlar, bänkpress med en stång till som man kan sätta tyngder till.

Men tränar ni någon viss del av kroppen på speciellt sätt?
Har ni något eget träningsprogram? dela med er.

Jag tänkte ta de stora musklerna först, eftersom jag inte är van.ben, mage, armar och rygg, får man något med på köpet är det bara positivt.
Jag ska träna upp kondisen också tänkte jag.

dela med er av era tips på träning av olika slag.

Mitt träningsprogram som jag kör två till tre ggr i veckan:

För kondition gillar jag att studsa runt till musik - löpning fyller nästan samma funktion.

En låt dans/rörelse utan att hoppa - uppvärmning.

En låt med 1,5 kg hantlar, stora armrörelser, i olika riktningar.

Fyra låtar (ca. 15 min) hoppande i dansandet, stora rörelser både armar och ben. Löpträningen ger inte en sådan allroundmotion, utan mer nötande på benmuskler kondis.

Balansboll ca. 10 min - övningar för mage, rygg, armhävningar - övningar finns att hitta på nätet. Jag kör www.friskispressen.se/fp3-04/html/bolltraning.html

Balansboll - sittande på balansboll övar jag upp galoppfattning, sluta. Upprepar rörelser tills jag känns trött i höft, bäcken.

Matta - plankan: på armbågar och tåspetsar med kroppen som en planka. Hålla så länge man kan, minst en minut.

Matta - andra övningar höfter (ligga på sidan, undre benet 90 grader framåt, andra benet lyft, med tån snett mot marken. mage (på rygg, raka ben och lyft huvud, händer bakom nacke, lyfta benen rakt upp, ej nudda golv)

Balansboll - Tyngre vikter 3 kg. Med bröstet mot bollen, lyfta armar och med övre ryggen mot bollen lyfta armar.

Stretching - yttersidan höft, innerlår, framsida höft och armens framsida bröst genom att pressa underarmens framsida mot något.

Dessa stretchövnigar stretchar muskler man använder vid ridning, som gärna förkortas.

Viktigt vid ridning anser jag vara en stark bål. Gör oerhörd skillnad och så uthållighet, god kondis givetvis. Insidan benen tränas mycket vid ridning, därmot ej utsidan, så det behöver kompletteras. Galopp och sluta läge på höfter är något som utförs sällan, men då behövs göras med starka och rättriktade muskler, utan ansträning. Om man inte tränar dessa muskler på annat sätt blir det lätt snett och obalanserat.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:
Sv: styrketräning till ridning

Tillägger att benmuskler är bra, skyddar knäna bådevid ridning o i livet. du kanske inte har nån maskin för bencurl,men om du har snoddar kanske du kan höja uppbänken o göra detsittandes, iallafall framåt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 335
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama