styngflugelarver

H

hippie

En bekant till mig gjorde träckprov på sina hästar och fick - till sin stora förvåning - svar att det var 0 EPG. Hon fick också rådet att låta bli att avmaska mot styngflugelarverna eftersom det inte fanns något annat som behövdes maskas bort.

Så nu undrar jag: HUR stor skada gör styngflugelarverna egentligen? KAN man låta bli att avmaska mot dem utan att riskera tråkiga bieffekter sedan?

Sv: styngflugelarver

Styngflugan syns inte på ett träckprov. Har hon haft styngflugeägg på sin häst då ? Det är nämligen det som avgör om man ska maska mot styngflugan eller inte. HAr hon haft det så kan honväl maska, annars kan hon låta bli.

Hur mycket har hästen haft? Är det bara enstaka ägg från nån gång skulle jag inte avmaska. Har hästen haft massor och ofta skulle jag avmaska.

Styngflugelarverna är lätta att hålla borta genom att skrapa bort äggen varje dag när man ändå visiterar hästen.

Mina har haft en hel del....Har försökt borsta bort äggen, men de går inte....utan det har slutat med att jag plockat bort dom med naglarna...ett o ett!....:mad:

Hur får man smidigast bort dom, några tips?

//Domino_s

Ja, jag funderar också på om jag ska avmaska mot styngflugan. Mina hästar har ingen mask för övrigt...

Du använder det enda jag tycker fungerar - naglarna!
Jag brukar försöka med en ryktsten först och ta de som sitter löst. Men man lurar sig lätt eftersom ryktstenen "rör runt" i pälsen som man inte hittar igen äggen och tror att de är borta. Man får borsta rent igen och så dyker de upp - vips! (Så får man använda naglarna på de som är kvar.)

Rakhyvel minsann? DET måste jag prova nästa år! :bump:

Drar man medhårs på torr päls antar jag att bara eventuella pälstoppar ryker?
+ äggen förstås!

Mmm, du har förstått tillvägagångssättet :D

(jag och hästarna delar givetvis rakhyvel broderligt och systerligt, hästben som människoben ;))

Hästarna här hade bra resultat på träckprov så vi har inte avmaskat i år mot annat än just styngflugan. Hästarna hade mycket flugägg på sig i somras och därför avmaskade vi. Har hästarna inga ägg under sommaren behövs ingen avmaskning mot styngfluga.

Rakhyvel minsann? DET måste jag prova nästa år! :bump:

Drar man medhårs på torr päls antar jag att bara eventuella pälstoppar ryker?
+ äggen förstås!

Rakhyvel är kanon. Har jag alltid för att ta bort ägg. ( lärde jag mig på ridskolan på 70 talet) Pälsen följer inte med. Bara äggen.

Sådana där enkla tips är bara så underbara!

Jag upptäckte häromåret att min stallkompis inte hade en aning om att man kunde använda pälsglans till att reda ut svansen. Det är bara så roligt att kunna dela med sig av sådana saker! :)

En bekant till mig gjorde träckprov på sina hästar och fick - till sin stora förvåning - svar att det var 0 EPG. Hon fick också rådet att låta bli att avmaska mot styngflugelarverna eftersom det inte fanns något annat som behövdes maskas bort.

Så nu undrar jag: HUR stor skada gör styngflugelarverna egentligen? KAN man låta bli att avmaska mot dem utan att riskera tråkiga bieffekter sedan?
Jag förtydligar och upprepar min fråga - Hur stor skada gör styngflugelarver? PÅ vilket sätt skadar de?
Alltså vad händer om man inte avmaskar.

Det har funnits flugägg ja. Och hur man gör för att få bort dem är inte aktuellt NU, det kan man först göra nästa år i så fall.

*knapplån*

Puttar upp denna tråden lite. En i vårt stall tog upp det där med avmaskning mot styngflugan häromdagen. Är inte det lite sent att avmaska mot det nu? Vi har iofs inte haft frost mer än någon enstaka natt här i skåne, men ändå. Jag har inte tänkt på det så mycket alls, min häst hade inga ägg på sig i somras (kollat noga varje dag efter både ägg och fästingar), men en av stallkamraterna hade tydligen haft ägg på sin häst. Kan det få konsekvenser för min häst om stallkamraten avmaskar nu, men jag låter bli att avmaska min..? (Totalt var det 5 hästar på betet, men vad jag vet så är det bara en som haft ägg på sig.)

Bara den som haft ägg och inte skrapat bort så snart de upptäcktes behöver avmaska.

När jag tar bort äggen så börjar jag med att borsta. Sitter de kvar ändå (jodå, för det mesta) så övergår jag till ryktsten vilket hjälper om det inte sitter så hårt. Där efter provar jag med en trimkniv (för manryckning) vilket brukar fungera. Annars fungerar rakhyvel som sista alternativ före naglarna.

Som tur är har vi haft ytterst lite styngflugeägg och endast en sommar här så jag är väl ganska skonad.

Hoppas ni andra också blir det i år ;)

Okej, tack för svaret. Det var ungefär så jag tänkte själv. Tycker inte om att avmaska "bara för att". Det skulle i så fall vara om stallägaren tycker att alla ska avmaskas och inte bara en. Men är det okej att avmaska vid den här tiden i så fall? Eller är det rent åt skogen...?

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 963
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
966
Senast: corzette
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat