Styngflugelarver skadar inte hästen...

pinky

Trådstartare
...därför är avmaskning onödigt?

Pratade med veterinär i morse angående vår avmaskning, och nämnde då att vi brukar ge Ivermektin mot styngflugan på hösten.
Han sade då att det var helt onödigt, även fast man ser mycket ägg på hästarna. Det har nämligen aldrig bevisats att styngflugan orsakar skada på hästen...:confused:

Madick?:cool:

Veterinären är för övrigt en som jag litar på och som har kunskaper i ämnet, kanske något övernitisk i vissa fall...
 
Sv: Styngflugelarver skadar inte hästen...

Det finns ingen mening att hästen ska behöva ha de parasiterna, och styngflugan är hemskt jobbig att ha runt sig och irriterar ju hästarna.

Man behöver bara avmaska om man ser ägg. Och om ALLA avmaskade vid rätt tidpunkt så skulle vi kunna utrota kräket. För första gången på 20 år har jag sett styngfluga i mina trakter. Avmaskningen har alltså varit effektiv och hållit den borta.
 

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 635
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Tänkte fråga era åsikter angående massörens "utlåtande" idag. Vår islandshäst har på senare tid rört sig litet spändare/styvare än...
Svar
12
· Visningar
1 408
Senast: drysno
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: Zebung
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 077
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp