Styngfluge-ägg !!

P

peacepipe

Trodde styngflugan var borta. Det är över 10 år sedan jag såg dem senast. Upptäckte för någon vecka sedan dessa små gula prickar på framben och bog. De går ju inte att borsta bort utan får plockas för hand. På Apoteket sägs det att man inte behöver avmaska för styckflugelarver då de är mycket sällsynta.
Håll utkik efter äggen och avmaska för bl a styckflugan (bra för veterinären att veta). Vi håller till i Uppland

Sv: Styngfluge-ägg !!

Trodde styngflugan var borta. Det är över 10 år sedan jag såg dem senast. Upptäckte för någon vecka sedan dessa små gula prickar på framben och bog. De går ju inte att borsta bort utan får plockas för hand. På Apoteket sägs det att man inte behöver avmaska för styckflugelarver då de är mycket sällsynta.
Håll utkik efter äggen och avmaska för bl a styckflugan (bra för veterinären att veta). Vi håller till i Uppland

Men vilka puckon. Om man SER äggen så ska man såklart avmaska, annars är den ju inte sällsynt längre. Kanske den du pratade med menade att man inte ska avmaska för säkerhetsskull?

Vänta tills det blivit en rejäl frost, sen avmaskar du med ett ivermektin-medel.

Om dom hade varit sällsynta här var jag bor, skåne/österlen hade jag varit super glad. Shit vilket tid det tar o få bort dom...

Har under den sista månaden plockat 5gånger på alla 6 hästar. O dom har varit helt gula av ägg :devil: hela frambenen samt på bakbenen (vilket dom inte brukar lägga) o hela vägen upp på bogen..... iår har det varit mycket mer än föregående år :mad: små hemska insekter......

Stynflugeäggen går lätt att ta bort med hjälp av en rakhyvel.

Jag kapar din tråd lite, hoppas det inte gör nått.
Mina hästar har inga styngfluge ägg på sig, men grannens hästar på andra sidan vägen har massor, hur kommer detta sig? Lokal invation? Ska jag avmaska mot styngflugan ändå eller låta bli?

kl*

Äggen går också väldigt bra att ta bort med en välslipad ryktsten :idea:

Ahh min häst har hela insidan av frambenen fulla av skal (det lilla gula som du ser)...
Det är pilligt och vi tar en hög varje dag. Jag tänkte faktiskt åka till apoteket och köpa en luskam, kan det fungera?

Tar det inte ca ett dygn innan äggen kläcks? så om man tar bort dom snabbt hinner inte hästen slicka i sig några larver? Eller är det helt fel!!

Pratade med veterinären och sannolikheten att du hinner förre hästen är ytterst liten. Ser du de gula skalen så ska du avmaska efter första frosten. Även andra hästar i samma hage då de gärna går och slickar och biter på varandra.

mina har bara haft ett fåtal ägg vid något tillfälle. Ska man avmaska ändå, eller blir det så lite parasiter att en avmaskning inte är nödvändig?

Självklart är det upp till dig själv, du kan ju ta ett snack med din veterinär. Men tex Bimectin kostar väl typ 120 kr så det är ju inte dyrt att göra.
Går hästen men någon annan i hagen så kan han ju ha slickat i sig det från någon annan häst också.
Allt är en avvägning, jag är dock inte insatt i hur allvarligt det kan bli om det utvecklar sig fullt.

Hur gör du då med rakhyveln, skrapar lätt på ytan (jag vill ju inte ha en fläckviss rakad häst)?
Det känns ju lite halvjobbigt bland alla senor nere på smalbenen.

Pratade med veterinären och sannolikheten att du hinner förre hästen är ytterst liten. Ser du de gula skalen så ska du avmaska efter första frosten. Även andra hästar i samma hage då de gärna går och slickar och biter på varandra.

Skrapar man varje dag så är sannolikheten stor att man hinner före hästen. Hästen slickar och saliven gör att larven i ägget börjar utvecklas, det tar alltså ett par dar innan hästen får i sig själva larven.

Jag bara citerade vad de sa på ATG-kliniken när jag ringde och frågade.

Jag bara citerade vad de sa på ATG-kliniken när jag ringde och frågade.

Jag förstod det. Tyvärr är det många veterinärer som inte är så uppdaterade inom parasitologi som man kunde önska. Eller så är de bara medvetna om att många hästägaren inte orkar plocka bort alla ägg varje dag...

Det handlar egentligen inte om kostnaden utan om att inte avmaska i onödan.
Kostnaden för att avmaska en häst är inte så stor, men när man har 7 hästar blir det annat......:o

Har för mig att styngflugans larver inte syns på ett träckprov. Eller är det fel? Isåfall kan man ju aldrig veta om hästen är angripen?

Madick: och hur lätt kan det inte vara att missa ett par..? Min häst har ju lyckats lägga till fin vinterpäls redan så det är mycket hår just nu.

Sock: 7 hästar... oj.. det var ju en del. Jag har bara en och det räcker... Då blir det ju ingen kolla masken heller då, det kostar ju också pengar (sen säger mina forskarvänner inom biologi att det är mest skräp och inte värt pengarna)

Skrapar man varje dag så är sannolikheten stor att man hinner före hästen. Hästen slickar och saliven gör att larven i ägget börjar utvecklas, det tar alltså ett par dar innan hästen får i sig själva larven.

Så om hästen har begränsat med ägg och man dagligen tar bort alla man ser så behöver man inte avmaska (om hästen i övrigt är maskfri)?

_86a_ som hittills i år för en gångs skull inte har haft några styngflugeägg på sin häst, men dock tror det är för bra för att vara sant så de kommer väll i dagarna

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 698
Senast: skuggi
·
Katthälsa Först och främst: jag ska ringa veterinär imorgon. Katten har diarré som aldrig förr. Så pass att hon knappt hinner på lådan, det är...
Svar
13
· Visningar
4 199
Senast: Cornelia
·
Trädgård & Växter Igår när jag gick ut från huset så fick jag plötsligt syn på en liten hög gult som verkade stimma runt lite grann .... tittade närmare...
Svar
16
· Visningar
2 293
Senast: Asko
·
M
Hundhälsa Hej Jag och min sambo har en underbar westie hane på 6,5 år. Han är alltid pigg o jätteglad. Men enda sedan han var liten har han...
Svar
8
· Visningar
6 463
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025