Styngfluge-ägg !!

Sv: Styngfluge-ägg !!

Jo träckprov på alla så klart!
Jag vet en som gör träckprov till ett bra pris :):laugh:

Vad menar dina vänner med att det bara är skräp? jag tyckte det var kanon!

Vad de sa var att de tester som sedan görs i labet inte påvisar alla sorters parasiter och är därmed inte täckande. Du behöver alltså fortfarande maska av då du fortfarande inte kan vara säker.
Som sagt va, det är bara vad jag hört.

nej det visar väl tex inte bandmask, då får man göra ett annat test, men ochandra sidan så ska man ju inte avmaska mot bandmask om man inte misstänker förekomst. sedan tror jag inte att man kan se styngflugans larver.
Hoppas madick kan ge ett mer exakt svar!

Där jag bor är de iaf inte sällsynta. Plockar varje sommar..:mad:

Det enda som träckprov inte alltid visar är bandmasken. Styngflugan tex den syns ju INTE i träckprov eftersom äggena sitter utanpå hästen. Det ser hästägaren så bra själv. Så vad menas med att det inte visade allt ? Det är ju bara 1 mask som kan vara lite lurig och det är ju bandmasken.

Märkligt när folk säger ALLT..vad är ALLT ? Vuxna hästar tex har INTE alla maskar....så inte undra på man inte hittar allt i ett träckprov då det gäller vuxna individer. Dom finns ju inte helt enkelt.

Kollamasken är utformad för 1 häst. Har man 7 hästar kan man faktiskt ta ett samlingsprov.

Vi har haft styngflugeägg på våra hästar sedan vi började ha dem där vi bor (5 år sedan). Vi har aldrig avmaskat annat än på vanligt sätt, vi har haft olika raser på hästar här uppe. De träckprov vi lämnat in på senare år har inte visat ngt (vilket jag förstår skulle kunna vara felaktigt). Min slutsats är dock att om det vore så himla farligt borde ngn av våra hästar ha påverkats mer än det visat sig hittills? Vi har mest använt Noromectin (likvärdigt med Ivomec) som avmaskning men växlat med Baminth.

Självklart försöker vi ta bort äggen så gott det går men 100% dagligen gör vi inte. Ryktsten funkar hjälpligt, tycker att tipset med rakhyvel kan vara värt att prova.

Vad de sa var att de tester som sedan görs i labet inte påvisar alla sorters parasiter och är därmed inte täckande. Du behöver alltså fortfarande maska av då du fortfarande inte kan vara säker.
Som sagt va, det är bara vad jag hört.

Det är ren bullshit (ursäkta språket :D ).

I första hand avmaskar vi för att skydda våra marker, alltså bryta smittcirkeln. Hästarna klarar av sina parasiter själva i de allra flesta fall.

Träckprovet påvisar vilka rundmaskar i vilken mängd som släpper ut ägg just nu, alltså vad behöver vi avmaska mot just nu.

Har hästen 20 bandmaskar eller fler är chansen att hitta dem på träckprov 95%, alltså lika stor chans som när man gör blodprov. Alla hästar har inte bandmask, många stall är helt förskonade och det är alltså inget man behöver fundera över så länge hästarna ser välmående ut och inte har några symptom som kolik, avmagring, svårighet med pälsfällning. Denna mask bekämpas vid behov vår och/eller höst.

Styngflugans larver syns inte på träckprov eftersom provet påvisar ägg. Äggen lägger ju flugan UTANPÅ hästen, du behöver alltså inget prov mer än att testa dina ögon (haha) för att veta om hästen haft det eller inte.

Det är VIKTIGT att ifrågasätta när man hör såna kommentarer som du berättar om. Be om riktig fakta (och läs gärna på själv som du kan kontra med) och argument. Vi har så få verksamma substanser och det är inga nya på ingång. Vi måste vara rädda om de få medel vi har tillgång till som faktiskt tar lilla blodmasken. Det är en ytterst skrämmande framtid att se den dan vi inte har några medel som tar denna parasit.

Efter att ha gjort många många många träckprover kan du få veta att de allra flesta hästar har ett bra eget försvar. Normalt på välskötta marker (tillräckligt stor areal för hästarna) är det ca 10% av hästarna som behöver avmaskas... Vissa stall har haft sämre rutiner och alla utom någon behöver avmaskas regelbundet ett par år, andra stall är helt rena. År efter år, utan avmaskning.

Madick: och hur lätt kan det inte vara att missa ett par..? Min häst har ju lyckats lägga till fin vinterpäls redan så det är mycket hår just nu.
Hästen lider inte av ett par styngflugelarver i magen... Parasitologerna säger dessutom att växlar man medel kan man hoppa över styngflugeavmaskningen de år man har pyrantelår.
(sen säger mina forskarvänner inom biologi att det är mest skräp och inte värt pengarna)
Vaddå mest skräp? På vilket sätt? Här vill jag ha argument och fakta på vad det är som är dåligt. Vet du inte själv så gå tillbaka och fråga.

Hästen lider inte av ett par styngflugelarver i magen... Parasitologerna säger dessutom att växlar man medel kan man hoppa över styngflugeavmaskningen de år man har pyrantelår.

Vaddå mest skräp? På vilket sätt? Här vill jag ha argument och fakta på vad det är som är dåligt. Vet du inte själv så gå tillbaka och fråga.

Ursäkta en dumbom men vad är pyrantelår :confused:

Ursäkta en dumbom men vad är pyrantelår :confused:

Ursäkta, ibland skriver jag och tror att alla är lika intresserade av parasiter och medel som jag...

Pyrantelår är alltså ett år då man använder ett pyrantel preparat (Banminth eller Fyrantel).

Så jag tolkar dina inlägg som att vi 'gjort rätt' i all vår okunskap. Dvs inte drabbats av panik, växla avmaskningsmedel och i första hand utgå från hästarnas allmänna kondition innan man vidtar specifika åtgärder? eller har jag totalt lyckats missuppfatta din andemening :o

Så jag tolkar dina inlägg som att vi 'gjort rätt' i all vår okunskap. Dvs inte drabbats av panik, växla avmaskningsmedel och i första hand utgå från hästarnas allmänna kondition innan man vidtar specifika åtgärder? eller har jag totalt lyckats missuppfatta din andemening :o

Det låter bra :D

MEN - det är ofta svårt att se utanpå hästarna om de sprider maskägg eller inte, så träckprov är att föredra så man inte smittar ner markerna i onödan. Eller avmaskar fast det inte behövs.

Det låter bra :D

MEN - det är ofta svårt att se utanpå hästarna om de sprider maskägg eller inte, så träckprov är att föredra så man inte smittar ner markerna i onödan. Eller avmaskar fast det inte behövs.

Vi har lämnat träckprov de senaste åren så då känner jag mig rätt trygg :bow:

Jag minns inte detta så jättebra då det var ett tag sedan. Jag tror de opponerade sig mot metoden som användes, dess osäkerhet, för man kan få stor spridning pga av samlingsmetod och den manuella räkningen. Sen var det något om mängden trak som används.
Variationerna är stora och därmed osäkerheten.

Sen är ju de så insnöade att hälften vore nog ibland. Men de lät insatta (förvisso jobbar de mer med grisar, får etc om det gör någon skillnad)..

delvis*kl*

En sak jag inte fattar, var är sjävla flugan, styngflugan alltså. Att dömma av mängden ägg så borde jag har sett hur många styngflugor som helst. Googlade en sväng och fick se en insekt som närmast påminde om en humla. Kan inte påminna mig om att sett så många sånna. :confused:

Jag minns inte detta så jättebra då det var ett tag sedan. Jag tror de opponerade sig mot metoden som användes, dess osäkerhet, för man kan få stor spridning pga av samlingsmetod och den manuella räkningen. Sen var det något om mängden trak som används.
Variationerna är stora och därmed osäkerheten.

Sen är ju de så insnöade att hälften vore nog ibland. Men de lät insatta (förvisso jobbar de mer med grisar, får etc om det gör någon skillnad)..

Det exakta värdet är ju inte det intressanta. Jag har för övning- och skojsskull gjort flera prover på samma häst, samma bajshög och andra bajshögar och får samstämmiga resultat. Det är inte mycket som skiljer. Rundmaskar släpper ägg "jämnt" till skillnad mot bandmask och mängden träck i provet är tillräckligt för att få en bra bild av hästens parasitbörda.

Träckprovet, precis som alla andra analyser, är till för vägledning, inte exakt vetenskap. Det spelar ingen större roll om hästen har 400 eller 600 EPG, eller ens 1000 EPG, det visar att det finns ett behov av avmaskning. Görs prover på hela stallet (individuella prover) får man en mycket god bild av parasittrycket.

Jag har hjälpt flera stall i olika storlekar med provtagningar och upplägg av parasitbekämpningsprogram och det är tydliga förbättringar och tydliga provsvar.

Men som alltid - det är alltid lättare att klanka ner på saker istället för att komma på något bättre själv.

Och manuell räkning - har du sett ett prov själv? Vari skulle osäkerheten ligga? Att man missar ett par ägg? Vilken roll spelar det i sammanhanget? Samlingsmetod, att man tar från en hög från marken? Det är inte bakterieprov vi talar om, det är en stor skillnad om man ska ta ett bakt prov mot ett parasitprov.

Nu är jag verkligen ute på lösa boliner men...
Det är klart att man får samstämmiga resultat om man använder samma metod. Så dålig är ju inte, annars skulle den vetenskapligen inte få användas.
Med samling menade jag efter att man fått äggen att flyta upp (sockerlösning eller något). Beroende på hur man gör så slår resultaten tydligen ganska olika.

Deras kunnande är väl dock inte baserat på att kunna ge riktlinjer utan exakt vetenskap.

Jag är inte hellt insatt men de är ivarje fall inte nöjda med resultatet.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 698
Senast: skuggi
·
Katthälsa Först och främst: jag ska ringa veterinär imorgon. Katten har diarré som aldrig förr. Så pass att hon knappt hinner på lådan, det är...
Svar
13
· Visningar
4 199
Senast: Cornelia
·
Trädgård & Växter Igår när jag gick ut från huset så fick jag plötsligt syn på en liten hög gult som verkade stimma runt lite grann .... tittade närmare...
Svar
16
· Visningar
2 293
Senast: Asko
·
M
Hundhälsa Hej Jag och min sambo har en underbar westie hane på 6,5 år. Han är alltid pigg o jätteglad. Men enda sedan han var liten har han...
Svar
8
· Visningar
6 463
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross