Styngfluge-ägg !!

Sv: Styngfluge-ägg !!

*kl* Jag bor i skåne och har ingenting på mina hästar.
Verkar variera lokalt.
Kan rekommendera ryktsten för att få bort äggen.

Troligtvis Ivomec men måste kolla (inte min häst...) m ägaren.
Men om larverna redan nått magen och härjar....?
Den hage de gått i hela sommaren och fortfarande går bör ha varit helt smittfri då den i nte använtsav hästar på minst fem år och dessförinnan av kor. Den drabbade hästen tidigare kollad med Kolla masken (vet ej siffran) men OK enl ägaren.
Misstanke: den andra hästen i hagen som också haft styngflugeägg på benen har varit ganska "bukig" och lite ojämn i humöret, börjar jag se "parasitspöken"....?

Det var Ivermektin....

Styngflugan kan flyga ett par km för att hitta ett värddjur. Så dina marker är inte smittade bara för hästen har ägg på sig.

Troligtvis Ivomec men måste kolla (inte min häst...) m ägaren.
Men om larverna redan nått magen och härjar....?
Den hage de gått i hela sommaren och fortfarande går bör ha varit helt smittfri då den i nte använtsav hästar på minst fem år och dessförinnan av kor. Den drabbade hästen tidigare kollad med Kolla masken (vet ej siffran) men OK enl ägaren.
Misstanke: den andra hästen i hagen som också haft styngflugeägg på benen har varit ganska "bukig" och lite ojämn i humöret, börjar jag se "parasitspöken"....?

Styngflugan tar 10 månader på sig från ägg på benen tills flygduglig fluga. Vandringen genom tungan tar ett tag, så de ägg de fått på sig nu har inte nått magen än.

Jag skulle snarare misstänka bandmask på det du beskriver.

Styngflugan tar 10 månader på sig från ägg på benen tills flygduglig fluga. Vandringen genom tungan tar ett tag, så de ägg de fått på sig nu har inte nått magen än.

Jag skulle snarare misstänka bandmask på det du beskriver.

Tar då Ivermektin bandmask..?

Nej. Ivomec Comp gör det, eller Equimax. Båda är ivermektin blandat med prazikvantel, dock i olika doser.

Hm, undrar om jag måste tvinga på dessa hästägare en "kolla masken" för att kolla av övrig parasitstatus ändå. Vi lät bli förut för att de ändå skulle bli avmaskade pga av styngflugeäggen. Det är min mark och vill inte få framtida problem med hagarna. Kanske ska ta ett snack med min veterinär också som jag har stort förtroende för.
Någon som har något tips på att avgöra om hästens mage är uppsvälld (ev pga av mas/gaser) eller bara "rund och go"?
Finns något gammal hästkännartips..?

Till våren är det läge att styra upp det hela. Förvarna redan nu i höst att till våren är det obligatoriskt med träckprov gemensamt (enskilda prover, men att alla gör samtidigt) för att kunna lägga upp strategi för betessäsongen.

De allra flesta hästar syns det inte på alls att de har parasiter, jag skulle tänka mig att den stora magen kan vara en massa andra saker. Hur ser den ut på överlinjen? Kanske den fått lite näringsbrist såhär på hösten?

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 698
Senast: skuggi
·
Katthälsa Först och främst: jag ska ringa veterinär imorgon. Katten har diarré som aldrig förr. Så pass att hon knappt hinner på lådan, det är...
Svar
13
· Visningar
4 199
Senast: Cornelia
·
Trädgård & Växter Igår när jag gick ut från huset så fick jag plötsligt syn på en liten hög gult som verkade stimma runt lite grann .... tittade närmare...
Svar
16
· Visningar
2 293
Senast: Asko
·
M
Hundhälsa Hej Jag och min sambo har en underbar westie hane på 6,5 år. Han är alltid pigg o jätteglad. Men enda sedan han var liten har han...
Svar
8
· Visningar
6 463
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025