Styngfluge-ägg !!

Sv: Styngfluge-ägg !!

Har för mig att styngflugans larver inte syns på ett träckprov. Eller är det fel? Isåfall kan man ju aldrig veta om hästen är angripen?

Larverna siiter i magsäcken så de lär inte synas på träckprov. Man kan se dem om man går ner med endoskop i magsäcken. De sitter så fint (?) på rad.

Hur gör du då med rakhyveln, skrapar lätt på ytan (jag vill ju inte ha en fläckviss rakad häst)?
Det känns ju lite halvjobbigt bland alla senor nere på smalbenen.

Ja dra bara lätt med hyveln i hårens riktning. Håret rakas inte av, bara flugäggen försvinner.

Med samling menade jag efter att man fått äggen att flyta upp (sockerlösning eller något). Beroende på hur man gör så slår resultaten tydligen ganska olika.

Deras kunnande är väl dock inte baserat på att kunna ge riktlinjer utan exakt vetenskap.

Jag är inte hellt insatt men de är ivarje fall inte nöjda med resultatet.

Jag är väldigt nyfiken på om du kan få en bättre förklaring. Äggen flyter inte upp förrän i kammaren som ligger i mikroskåpet. Hur kan jag göra annorlunda där?

Bor i Skåne och min häst har en massa på benen och på bogen och lite i manen(vääälldigt lång). Har ingen erfarenhet av dessa,så vet inte vad jag ska göra,så har låtit dem va. väntar in till jag ska avmaska i oktober tror jag det var,hyr henne och det står i kontraktet.

Vad är sympromen/hur påverkar den hästen?
Kom precis hem från stallet men nu vill jag åka dit direkt igen och ta bort alla,men det är mörkt ute så inte så inbjudande att cykla:(

Vet inte om du fått svar om luskammen. Kan nästan garantera att det inte kommer att fungera. Välslipad ryktsten eller rakhyvel är det som gäller.

Vi skrapade bort en omgång på varje häst med slö kniv häromdagen (mycket effektivt sätt). De har inte kommit tillbaka mer än nån enstaka som jag plockat bort vid borstning.

delvis*kl*

En sak jag inte fattar, var är sjävla flugan, styngflugan alltså. Att dömma av mängden ägg så borde jag har sett hur många styngflugor som helst. Googlade en sväng och fick se en insekt som närmast påminde om en humla. Kan inte påminna mig om att sett så många sånna. :confused:

det stämmer att en stygflyga liknar en humla... är ca i samma storlek med. en stungflyga kan lägga över 1000 ägg... och den är rätt snabb med att surra runt benen o spruta ut äggen...tar max 5min sen e dens jobb klart... har sett en hel del av dom då jag spenderar mycket tid i hästarnas hage!
jag har 4 hästar i samma hage och alla får måga ägg på sig via en styngflyga. från kotan upp till knäet på insidan samt utsidan hela vägen upp på bogen vet inte hur många timmar jag suttit o pillat bort dom förbaskade äggen...5 gånger har dom fått ägg på sig, aldrig haft ett år innan med så många.:mad:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också styngluga.... det jag stör mig mest på är att jag träckprovar alla hästar varje år och är glad när flera inte behöver avmaskas (har ett 10-tal hästar) men sedan måste man ändå avmaska hela bunten för styngfluga! :mad:

Det blir ju dessutom avmaskning på avmaskning på vissa då, om man har använt ett annat ämne det året!

Hur ser man på det resistensmässigt osv? :crazy: Madick?

jag köpte aldrig någon kam utan valde att först pröva rakhyvelförslaget som många kommit med.
Fungerade utmärkt! men det såg lite roligt ut när jag stod där med min fina gröna rakhyvel (vi hade inga engångs) med lyxblad!
Tack för hjälpen

Att använda ett ivermektinmedel en gång per år är ingen fara ur resistenssynpunkt.

jag köpte aldrig någon kam utan valde att först pröva rakhyvelförslaget som många kommit med.
Fungerade utmärkt! men det såg lite roligt ut när jag stod där med min fina gröna rakhyvel (vi hade inga engångs) med lyxblad!
Tack för hjälpen

Hehe, hästen ska väl ändå ha det bästa!! :banana:

kl*

Äggen går också väldigt bra att ta bort med en välslipad ryktsten :idea:

tack för tipset ska genast prova!!

(hade oturen att ha hit några främmande hästar förra sommaren grrr det lär inte upprepas)

ska prova rakhyvel oxå, men här kör vi inte med engångs, hästen har en egen ladyshave :p

men försvinner inget hår då?

Skrapar man varje dag så är sannolikheten stor att man hinner före hästen. Hästen slickar och saliven gör att larven i ägget börjar utvecklas, det tar alltså ett par dar innan hästen får i sig själva larven.

Så om hästen har begränsat med ägg och man dagligen tar bort alla man ser så behöver man inte avmaska (om hästen i övrigt är maskfri)?

_86a_ som hittills i år för en gångs skull inte har haft några styngflugeägg på sin häst, men dock tror det är för bra för att vara sant så de kommer väll i dagarna

Någon som kan svara på detta.
Valackarna i vårt stall har båda haft styngflugeägg på benen denna sensommar och är under denna vecka avmaskade (hoppas inte det var för tidigt, mellansverige). De går fortfarande i samma hage (deras sommarhage) - bör den anses som smittad ?
Ska i alla fall flytta dem från denna hage men vore bra att veta.
Vet att man har använt samma borste på en av de drabbade hästarna som en av de icke-drabbade. Någon risk för smitta genom borste? (tveksamt då de är svåra att få bort...?)
Tacksam för svar om någon "vet".

Någon som kan svara på detta.
Valackarna i vårt stall har båda haft styngflugeägg på benen denna sensommar och är under denna vecka avmaskade (hoppas inte det var för tidigt, mellansverige). De går fortfarande i samma hage (deras sommarhage) - bör den anses som smittad ?
Ska i alla fall flytta dem från denna hage men vore bra att veta.
Vet att man har använt samma borste på en av de drabbade hästarna som en av de icke-drabbade. Någon risk för smitta genom borste? (tveksamt då de är svåra att få bort...?)
Tacksam för svar om någon "vet".

Eftersom styngflugan bara lägger ägg på hästens som limmar fast sig på hästens päls är aldrig hagen påverkad på det sättet. Ingen fara alltså!

Eftersom styngflugan bara lägger ägg på hästens som limmar fast sig på hästens päls är aldrig hagen påverkad på det sättet. Ingen fara alltså!

Ingen smitta kommer med bajset ut då?
Kan nämna att en av de drabbade, nu avmaskade hästarna, natten till idag drabbades av lindrig kolik som ev kan ha att göra med avmaskningen enl vet. Kan alltså ha funnits en del i magen som proppats till på vägen ut (enl vet). Ngn med liknande erfarenhet??
Hästen i övrig inte haft några likande problem/symptom under de ca 1,5 år han varit hos oss.
Stona och valackarna kommer aldrig att gå ihop (en valack tror han är hingst..) men nu när det närmar sig vinterhagetiden kan de behöva växla hagar vilket gör att jag vill vara extra försiktig så det inte sprider sig ngn ev smitta. Enklast är väl att för säkerhets skull hålla valackarna i samma hagar hela tiden (kan växla mellan två hagar för resp valackar/ston).

Madick du som verkar ha koll på läget.

Jag sålde en häst förra hösten, framåt våren tog nya ägarna träckprov och det visade att den hade bl a mycket bandmask. Jag skulle vilja ta ett sådant test på mina hästar men hur gör jag?

Ingen smitta kommer med bajset ut då?
Kan nämna att en av de drabbade, nu avmaskade hästarna, natten till idag drabbades av lindrig kolik som ev kan ha att göra med avmaskningen enl vet. Kan alltså ha funnits en del i magen som proppats till på vägen ut (enl vet). Ngn med liknande erfarenhet??
Hästen i övrig inte haft några likande problem/symptom under de ca 1,5 år han varit hos oss.
Stona och valackarna kommer aldrig att gå ihop (en valack tror han är hingst..) men nu när det närmar sig vinterhagetiden kan de behöva växla hagar vilket gör att jag vill vara extra försiktig så det inte sprider sig ngn ev smitta. Enklast är väl att för säkerhets skull hålla valackarna i samma hagar hela tiden (kan växla mellan två hagar för resp valackar/ston).

Den enda smittan är äggen som flugan sprutar ut på hästens ben. Den kan inte sprida sig på något annat sätt. De larver som hästen fått i sig nu är på väg ner genom tungan mot magen och orsakar knappast kolik. Vilket medel använde ni nu?

Madick du som verkar ha koll på läget.

Jag sålde en häst förra hösten, framåt våren tog nya ägarna träckprov och det visade att den hade bl a mycket bandmask. Jag skulle vilja ta ett sådant test på mina hästar men hur gör jag?

Det finns ett speciellt träckprov att ta som har större "upptäckningsgrad" än KollaMasken. Sen kan man också ta blodprov som veterinären skickar till England så det tar ju en liten stund innan man får svaret.

Den enda smittan är äggen som flugan sprutar ut på hästens ben. Den kan inte sprida sig på något annat sätt. De larver som hästen fått i sig nu är på väg ner genom tungan mot magen och orsakar knappast kolik. Vilket medel använde ni nu?

Troligtvis Ivomec men måste kolla (inte min häst...) m ägaren.
Men om larverna redan nått magen och härjar....?
Den hage de gått i hela sommaren och fortfarande går bör ha varit helt smittfri då den i nte använtsav hästar på minst fem år och dessförinnan av kor. Den drabbade hästen tidigare kollad med Kolla masken (vet ej siffran) men OK enl ägaren.
Misstanke: den andra hästen i hagen som också haft styngflugeägg på benen har varit ganska "bukig" och lite ojämn i humöret, börjar jag se "parasitspöken"....?

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 698
Senast: skuggi
·
Katthälsa Först och främst: jag ska ringa veterinär imorgon. Katten har diarré som aldrig förr. Så pass att hon knappt hinner på lådan, det är...
Svar
13
· Visningar
4 199
Senast: Cornelia
·
Trädgård & Växter Igår när jag gick ut från huset så fick jag plötsligt syn på en liten hög gult som verkade stimma runt lite grann .... tittade närmare...
Svar
16
· Visningar
2 293
Senast: Asko
·
M
Hundhälsa Hej Jag och min sambo har en underbar westie hane på 6,5 år. Han är alltid pigg o jätteglad. Men enda sedan han var liten har han...
Svar
8
· Visningar
6 463
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025