Styltor under hovarna

Sv: Styltor under hovarna

Hästens hov fungerar ju som en slags sugpropp när den går barfota så att den inte ska halka på is. Självklart kan den ju halka endå men under alla år jag hade min häst barfota halkade han bara då det låg nysnö på is, och då fungrerar ju inte broddar heller.

När jag hade ponny hade jag skor och sulor och det fungerade svindåligt! Ponnyn fick styltor hela tiden och alla andra hästar i samma stall som också hade sulor fick också styltor. Och när hästen fick styltor så räcker inte broddarna ner i isen och hästarna halkar och bryter benen av sig! :mad: Urs vad jag hatar vintern! :crazy:

okej :) :bow:

Snowgrips och broddar fungerar utmärkt och är i princip ett måste här om man vill kunna rida ordentligt utomhus under vintern

Min erfarenhet av snösulor är att de fungerar bra... MEN... däremot är det alltför vanligt med hovbölder och senare benproblem när man använt snösulor och grus kilat sig in mellan sula och hov och tryckts in i hoven... :(

Angående tips om vad man kan smörja in med för att slippa snöstyltor - blir jag väldigt förvånad över att ingen nämnt tjära! :)

Uråldrigt knep som alla gamla hästkarlar kör med, fungerar superbra och är dessutom bra för alla vinter-uppblötta hovar då det torkar ut hoven lite och drar ur överflödig fukt.

Helt vanlig hovtjära! Smeta på ett tjockt lager på sulan innan ni rider ut och du lär inte ha några styltor när du kommer hem. Minuset är att det är kladdigt och skitar ner stallet rejält, så gör det ute.

Broddar + tjära är det enda jag använder.

Sulor menar du? Dom sitter under skorna, du kan inte sätta dit dom själv om du inte skor hästar förstås, men min hovslagare gör det på min häst. Du kan köpa dom i dom flesta hästbutiker.

hmm... jag vet inte vad det heter och har bara sett dem en gång. de ser ut som ett hoptryckt U och sätts fast i broddarna, det ligger sen och fjädrar lite under hoven så att snön inte fastnar. någon som vet vad de heter, och vet var man kan köpa dessa?

Sulor menar du? Dom sitter under skorna, du kan inte sätta dit dom själv om du inte skor hästar förstås, men min hovslagare gör det på min häst. Du kan köpa dom i dom flesta hästbutiker.

Haha, jag vet vad sulor är, men det finns alternativ som gör att mankan sätta fast efter att hovis skott, eftersom min nyskoddes precis innan snön kom :idea: då trodde jag att det vara sådana hon skrev om :)

hmm... jag vet inte vad det heter och har bara sett dem en gång. de ser ut som ett hoptryckt U och sätts fast i broddarna, det ligger sen och fjädrar lite under hoven så att snön inte fastnar. någon som vet vad de heter, och vet var man kan köpa dessa?

Det var dom jag menade :)
Min hovis sa att dom ska finnas på granngården.

De bästa är givetvis snösulor:) Men att rida med hästen barfota går åxå jättebra, då får de bättre "grepp" red på isvägarna för några veckor sen, å va kul det va=) En kompis red på sin broddade hingst..:) Min oskodda häst halkade bara till litegrann ett fåtal gånger..:P

Jag har snösulor och broddar och jag tycker att de fungerar jättebra, visst får han lite styltor men de är bara att trava så försvinner dom. ;)

Jag använder alltid snösulor på vintern... i år har jag av nån anledning bara satt på framhovarna men det fungerar det med:)

Samma sulor används under en vinter (om inte hästen tappar skorna å jag inte hittar åt den igen dvs).

Jag har aldrig haft nåt bekymmer med dåliga hovar pga sulorna...

Ah, det bästa är järnskor med snösulor och brodd :D

Helt underbart, aldrig styltor och aldrig halkigt.

Min fyraåring är barfota precis som treåringarna i stallet, de får styltor allihop. det enda som hjälper att at sko med sulor med en bula i. Svarta sulor med en bula mitt på.

Vad har dom för konstiga hovar?:D (Skämt)
Jag har aldrig haft styltor på mina och angående halka,så anpassar jag ridningen till ohala vägar,typ skogar och fält.Endast ett fåtal dagar per år skippar jag helt ridningen pga halt underlag.;)

Vi kör med grönsåpa. Först kratsa ur ordentligt, sen gegga i såpa med en svamp. Har aldrig varit problem med styltor då :D

Det har vi också, men dem får styltor ändå.
Dock fastnar det mindre och är lättare att få ur. Men det stör fortfarande i arbetet:crazy:

Min häst går barfota och får aldrig styltor och halkar aldrig heller.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 279
Senast: Fazeem
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 968
Senast: Meglio
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama