Stuterier och inseminering

Sv: Stuterier och inseminering

Jo det är klart att jag kommer anstränga mig för att hitta en bra hingst redan till denna gång... :o det är bara det att allt känns så "stort" så därför funderade jag på att först komma på hur jag vill betäcka (om det måste vara AI eller om det fungerar även med TAI), sedan plats och därefter hingst...

Jag har bara varit med om naturliga betäckningar innan och är därför inte särskilt insatt i något som har med inseminering att göra, därför är jag lite förvirrad/stressad just nu :crazy:

Angående fölet så vill jag nog sälja det första. Jag funderar på att behålla ett själv, men det blir nog det andra eller det tredje fölet. Dock vill jag kanske rida in det första fölet själv, och därför vill jag ha något som passar "mig" med tanke på hoppningen osv.

Senast ändrad:

Mitt sto fick sitt första föl som 16-åring och är nu 20 och har tredje ungen vid sidan.

Klart att hingsten spelar någon roll, det är skillnad på avel och hästproduktion. T ex Szkopul som du fått tips om tidigare i tråden. Han står på semin på Gurresta och jag har själv ett årsföl efter honom.

Förlåt om jag frågar, men vet du skillnaden på AI och TAI ?
Semineringsförarandet är exakt lika, spädningen är lika, det enda som skiljer är att TAI då har sperman transporterats eftersom hingsten inte står på samma station som stoet. Alla hingstar som står på TAi har transporterbara spermier annars så får hingsten gå på enbart AI (eller N).

*KL*
Slappna av!;)

Säsongen har visserligen börjat, men om du inte känner dig redo än, vänta ett år! Visst är det så att de är fertilast mellan 4-14 år, men som sagt det finns flera som har förstågångerskor som är äldre.

Jag skulle säga att nr 1 är att hitta en BRA seminstation där de kan sin sak där gärna en veterinär finns på plats så man tex vet när stoet ovulerat mm (finns mkt bra stationer där vet bara UL, men jag tycker det är skönt att veta mer exakt när de ovulerat i förhållande till seminering)

Sedan skall du tänka efter noga vad det är du vill få fram och kanske varför du skall ta föl (du verkar inte riktigt veta). Skall du ta ett föl bara för att du kan och ev vill ha en avkomma sen, tänk på att det är risk för en minus affär och jag tror även det kan (men behöver så klart inte) vara svårt att sälja en avkomma om du inte kan motivera hingstvalet, då din häst känns "dubbel" avlad. Allstå Egerländer känns mer hopp och Napoleon skulle jag inte vilja ha in i mina hoppston. Sedan har väl Egerländer själv inte lämnat så bra överlag och har din häst inga direkta meriter, blir det ju svårare.

Jag skulle också försöka kolla upp om det stämmer att Eldflamma bara fått din häst på 5 försök, eller om de är reggade någon annanstans eller förolyckats som unga, för stämmer det, kan det vara bra att ha i åtanke att fertilitet ofta nedärvs.

Sedan får du granska ditt sto kritiskt och fundera på, i förhållande till vad jag vill ha för slutprodukt, vad behövs hos hingsten, vilka egenskaper skall förstärkas och vad vill jag helst förbättra. Skriv ned de på ett papper samt vad hingsten inte får ha för "negativa" egenskaper i förhållande till just ditt sto och jämför sedan med de hingstar som finns tillgängliga. Hittar du fler hingstar som matchar då, kika på stam, magkänsla, pris etc!

När du hittat den som passar och helst 1-2 andrahands alternativ, ringer du stationen och frågar om deras erfarenhet av spermakvalitén på den hingsten, är det ok-KÖR!;):idea:

Senast ändrad:

Jo det var det som var saken, att jag tänkte att det skulle gå bättre om den slapp transporten... men har pratat lite med ett av Stuterierna nu och det verkar ju som du säger gå lika bra med båda två. Jag var bara så orolig att det inte skulle ta, och då tänkte jag att det var bättre om hingsten faktiskt "fanns på plats" så att man kunde göra om det (och få bättre kvalité trodde jag) direkt...

Åh jag vet faktiskt inte alls varför jag vill ha fölet just nu om jag ska vara ärlig. Har bara hört att det är större risk att det blir komplikationer för stoet om dom får sitt första föl efter 15 års ålder, och det vill jag inte utsätta henne för...
Planen har alltid varit att hon ska få föl detta år, men nu har hon varit skadad i nästan 2 år och har precis kommit igång ordentligt igen, så det känns faktiskt väldigt tråkigt att inte kunna ha en sista tävlingssäsong med henne. Men jag vill verkligen inte riskera att hon får en jobbigare fölning bara för att jag vill vänta ett år av egoistiska skäl. Och man ser på henne att hon verkligen vill ha föl, när vi rider förbi fölhagar så stannar hon och tittar på dom och hon skulle bli en sådan himla bra mamma <3 Och hon är en så underbar häst att jag verkligen inte vill att hennes gener ska gå förlorade heller, hon måste helt enkelt leva vidare genom ett föl (eller fler). Om hon betäcks nu så kommer hon att få fortsätta som avelshäst resten av tiden också, men då med mer "utvalda" hingstar.

Egentligen skulle jag vilja sätta mig ned och gå igenom mer vilken sorts hingst jag vill ha, men dels känns det som ont om tid och dels (mest) är det nog för att jag kanske faktiskt inte vill ta föl på henne just nu. Men det känns som att jag måste om det ska bli något.

PS. Får jag förresten fråga var du hittade informationen om Eldflamman? Jag vet inte mycket alls om henns stam, skulle vara intressant att läsa <3

PS. Får jag förresten fråga var du hittade informationen om Eldflamman? Jag vet inte mycket alls om henns stam, skulle vara intressant att läsa <3

www.blup.se finns en databas där du kan hitta din häst och släktingar. Där ser man bl a att mödernet är smått till växten, ngt att tänka på vid hingstval även om ditt sto är lite större.
Eldsflamman står att hon är betäckt 5 år men bara fått föl ett år.

När det gäller att ta föl på ett sto så är bäst före datum sexton år. Vid den åldern börjar alla ston få åldersförändringar i livmodern. Om ett sto inte fått föl kontinuerligt så ställer dessa förändringar till med lite problem bl a gör att risken för resorbering/kastning ökar även möjligheten för stoet att bli dräktigt påverkas negativt.
Om ett sto verkat kontinuerligt i avel så får visserligen samma åldersförändringar men påverkas inte alls på samma sätt av dem. Forskningen vet ännu inte varför, bara att det är så. Så om man vill vara säker på att stoet ska ha så bra förutsättningar som möjligt för att bli dräktig, kunna gå hela tiden och få ett friskt föl så ska hon helst i avel innan 16 år.

Åhh tack!!!
Jätteroligt att läsa! (haha, min medryttare hade till och med lagt in bilder på min häst på den sidan ;) )
Tacktacktack :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 326
Senast: tanten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 948
Avel Nu har detta hänt fler gånger än jag är bekväm med. Ägare röntgar sina ston, hittar cystor. I vissa fall där hästen har problem och...
2
Svar
22
· Visningar
3 108
Senast: ylvali2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka