Stumma händer

marieka

Trådstartare
Jag har skaffat mig stumma och hårda händer och medryttarpållen är inte nöjd med detta. Förstår honom presis. Har ni några tips för att mjukna upp lite?

Sv: Stumma händer

rid för någon som påminner dej hela tiden.........
ofta blir man stum i handen för att man inte orkar sitta riktigt utan håller balansen i tygeln.......då kan de va bra me olika balansövningar
å träna på att rida mer med sätet........då behöver man inte dra i hästen sen.....bara att sitta tillbaka.........

Tänk som att du håller ett par nykläckta fågelungar i händerna.
Du får inte hålla för löst - då tappar du dom , men du får inte hålla för hårt - då mosas dom ju. ;) Försök att hitta ett mellanting med en lätt kontakt med hästens mun.

Du har fått bra tips här men var också noga med att kolla in din handställning. Vanligt är att man "lägger" ned sina händer (alltså att man har knogarna uppåt) vilket resulterar i en stum hand. Handen ska man ha som om man höll i ett vattenglas.

Mvh//LG

använd sånna där gummisnoddar från hööks undertiden som du jobbar för att bli mjuk i handen, då stör du inte hästen.

Du fick ett par bra tips! Det där med nykläckta fågelungar vet jag inte riktigt om det är bra dock...För då blir det gärna att man sitter och håller i tygeln för löst, och det kan göra saken ännu värre då tygeln börjar glappa och då får hästen inget mjukt och jämnt stöd i munnen. Som flera sa, tänk på hur du sitter, att du sitter avslappnat och på rumpan ordentligt så du inte håller balansen i tygeln, men framför allt; handställningen! Man kan hålla så hårt i tyglarna så knogarna vitnar men ändå inte bli stum, OM man har en korrekt handställning. Tänk på att armbågarna ska vila mot dina sidor och att du inte viker handlederna utan håller de helt raka. Om du har svårt med det (svårt att veta om man inte sett er) så tänk som att du skulle kunna se alla dina 10 naglar, då måste man vrida om händerna. Lycka till!

Jag sätter en 10:a på att jag behöver träna både balans och sits och hela köret, det var nämligen 2 år sen jag red sist.
Att denna hästen är den totala motsatsen till mon förra häst gör inte saken lättare :angel:
Men jag ska kämpa vidare (utan gummisnodd) som nån tyckte att jag skulle kränga på han.

Fundera lite på hur du använder dina händer i resten av livet. Min tränare berättade om när han som ung fick tillsägelse om just för stumma händer och inte förstod nånting ända tills han en dag insåg hur han höll i ratten när han körde bil. Krampaktigt och med nästa vitnade knogar.
Hur håller du t ex en penna när du skriver, eller en skruvmejsel eller diskborsten? Skaka armar och händer, spela med fingrarna och känn efter hur det känns att hålla något fast men avspänt och överför sedan det till när du sitter till häst. Fördelen med detta är ju att du kan öva hur mycket som helst utan att störa hästen.
Lycka till och känn flytet.

:idea: jag håller generellt hårt i saker. När jag skriver brukar jag få ta pauser för att jag får kramp i fingrarna :angel: *sitter och gymnastiserar fingrarna*

Du kan spela in din röst på radio... :idea: :smirk:
Mjuka händer, slappna av, mjuka händer...
Smart va!
Ta hjälp av en dressyrtrännare...!
Lycka till! :cool:

Det är viktigt att hela tiden ha kontakt på tyglarna, ett mjukt jämt stöd på båda tyglarna.
För att bli mjuk i handen, så måste man släppa efter lite i varje steg hästen tar, men ändå ha kontakt hela tiden på tyglen.

Du kan försöka att vara lite rörlig i dina händer, ta halvhalter, ta lite i tylgarna och släppa efter i varje steg hästen tar, man få aldrig hålla fast en halvhalt i flera steg som hästen tar, alltså ta i tyglarna och inte släppa efter förrän hästen har tagit flera steg. Därför att då blir det segt, hästens gång försämras och hästen kan inte ta halvhalten på rätt sätt, dessutom blir man hård i handen.
Det här med att ta och släppa efter kan man göra med sitsen med för att ta halvhalter. :smirk:

Det skal visst hjelpe endel om du rører litt på kjeven/haken,gaper litt osv,grunnen til dette er at du da lettere slapper av i skuldrene,og dermed i armene..og ikke minst at du hele tiden minner deg selv på å slappe av..Virker nesten som en båndopptager..

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 522
Senast: Hedinn
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 288
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka