Stukad kotled

Fanna98

Trådstartare
Hej, jag har en ponny som helst plötsligt blev halt i ena bakbenet, så vi lät henne vila i några dagar. Hältan försvann efter ett par dagar, så jag lät henne vila en dag extra, sen började jag rida igen och efter ca 1,5 vecka är hon halt igen, samma ben. Veterinären kunde inte se vad det var som var fel, och sa att vi skulle avvakta några dagar till. Kiropraktorn hittade ingenting heller. Vi ringde till en typ hästmassör och frågade om råd och hon sa att det lät som en stukning i kotleden när vi beskrev hur hon haltade. Nu smörjer vi in benet med arnikaliniment varje dag och lindar med elastiska lindor. Någon som har varit med om en liknande situation som kan berätta lite om hur lång tid det tog för skadan att läka och hur dom tog hand om det hela? Eller bara komma med råd och tips. Väldigt tacksam för svar, en halt häst är aldrig kul ... :(

Sv: Stukad kotled

Hej!
Det ni borde göra är att boka tid på klinik om ponnyn fortfarande haltar efter ett par dagar. Att gå efter en "diagnos" som någon har ställt på telefon blir ju bara gissningar; det kan i princip vara vad som helst.

Jag hade heller inte haft på liniment (annat än typ isbalsam om skadan är ny och benet varmt) eller lindat innan jag visste säkert vad det var. Och ska man lägga stall- eller stödbandage så ska man absolut inte använda elastiska lindor; de är bara till för arbetsbandage och kan stasa om de siter på för länge, oavsett hur noga man lägger dem. Fleece- eller akryllindor med rejäla paddar under är mkt bättre. :-)

Ta ut en ny veterinär, eller kör hästen till klinik och kolla vad som är fel.
I min värld så har hon stukat sig, vilat sig halvfrisk och troligen dragit upp skadan igen ( lätt hänt). Men en veterinär kan säker hjälpa dig/er med svar på vad det är.
/B

Hej!
Det ni borde göra är att boka tid på klinik om ponnyn fortfarande haltar efter ett par dagar. Att gå efter en "diagnos" som någon har ställt på telefon blir ju bara gissningar; det kan i princip vara vad som helst.

Jag hade heller inte haft på liniment (annat än typ isbalsam om skadan är ny och benet varmt) eller lindat innan jag visste säkert vad det var. Och ska man lägga stall- eller stödbandage så ska man absolut inte använda elastiska lindor; de är bara till för arbetsbandage och kan stasa om de siter på för länge, oavsett hur noga man lägger dem. Fleece- eller akryllindor med rejäla paddar under är mkt bättre. :-)

Vi lindar inte med elastiska lindor som man rider med, utan självhäftande elastiskt bandage. Benet är varken svullet eller varmt.

Aha, det var ju lite skillnad. :-) Får jag vara nyfiken och fråga varför?

Vi fick rådet att smörja med arnikaliniment varje dag, och på den flaskan stod det att man skulle linda benet efteråt :) Om det inte blir bättre inom ett par dagar ska vi ringa en veterinär igen.

Tror ddet är menat att du ska linda benet med värmane omslag, dvs. paddar och akryl/fleece lindor, detta för att effekten av linimentet ska öka. självhäftande lindor gör troligtvis ingen nytta, men kan göra skada om benet svullnar eftersom de kan stasa sig.

Jag tycker också att du ska åka till kliniken så fort du kan. En hälta som inte har gått över på ett par dagars vila kommer inte att försvinna med arnika. Och jag håller med ponylove; när de skriver att man ska linda benen menar de ett vanligt stallbandage, inte bara vetrap. (Men det hade jag inte velat lägga innan jag visste vad som var fel). De "bandagen" du lägger nu lär varken göra till eller från, de är ju egentligen till för att hålla bomull på plats om man behöver bandagera ett sår e dyl.

Jag hade åkt till klinik eller tagit hem en bra veterinär. Om det varit min häst hade den fått vila längre än ett par dar. Jag rider å andra sidan aldrig en halt häst innan jag har varit i kontakt med vet, och alla gånger har han fårr metacam eller nåt och sen en längre konvalecens än en vecka.

Eftersom hältan "kommit åter" hade jag kollat hästen på klinik innan jag öht funderade på att ev rida igång igen . Har du otur är det ngn ligament skada och rider du på det nu eller hästen skulle busa loss i hagen tex ytterligare kan det bli väldigt svårläkt och långdraget .

Arnika läker inga sen, led, eller ligamentskador .

Eftersom hältan "kommit åter" hade jag kollat hästen på klinik innan jag öht funderade på att ev rida igång igen . Har du otur är det ngn ligament skada och rider du på det nu eller hästen skulle busa loss i hagen tex ytterligare kan det bli väldigt svårläkt och långdraget .

Arnika läker inga sen, led, eller ligamentskador .

Haha, står det någon stans att hästen rids just nu? Eller att jag funderar på att rida nu? Det jag skrev var att hon var lite halt i tre dagar ungefär, sen gick det över och då lät jag henne vila någon dag extra innan jag började rida lite lätt/skritta. Sen efter ca 1,5-2 veckor blev hon halt igen och då kom veterinären och kollade och sa att vi skulle avvakta lite och se om det blev bättre innan vi tog ut en veterinär igen.

Dessutom blir det bättre av att hon får röra på sig, alltså gå en kort promenad. Om hon står inne i box ett tag, eller bara står stilla, haltar hon ganska mycket när hon börjar röra sig igen, men sen när hon fått gå lite släpper det mer och mer.

Öh . Nej det står inte att du rider . Vad har det med mitt svar att göra ?

"Eftersom hältan "kommit åter" hade jag kollat hästen på klinik innan jag öht funderade på att ev rida igång igen . Har du otur är det ngn ligament skada och rider du på det nu eller hästen skulle busa loss i hagen tex ytterligare kan det bli väldigt svårläkt och långdraget ."

När min häst stukade sig (jag såg det hända så jag visste vad som hade hänt) så ringde jag ut veterinären efter någon dag och hon fick metacam i 14 dagar. Eftersom jag inte tyckte att det blev någon större skillnad med metacam så ringde jag kliniken efter någon vecka för jag ville att det skulle röntgas. Röntgen visade tack och lov inget och inga senor var skadade utan hon hade helt enkelt stukat sig ordentligt med allt vad det innebär med tänjda ligamanet. De sprutade henne ändå i kotleden på kliniken.
Hon var inte bättre på återbesöket 14 dagar senare och eftersom jag inte tyckte att sprutningen hade hjälpt så frågade jag om de tvunget måste spruta igen eller om det gick att vila henne frisk. Veterinären blev positivt överraskad att jag ville ge henne tiden och tyckte att det var det bästa eftersom sprutningen inte hade gett så mycket. Hon gick fortfarande i liten sjukhage när jag flyttade dem till betet men eftersom hon blev så stressad av det och bara sprang runt runt så diskuterade jag med veterinären om hur vi skulle göra. Han sa att jag skulle släppa henne i den stora hagen men hålla koll så att hon inte sprang. Det gjorde hon tack och lov inte så hon fick gå på bete i fyra månader och sedan började jag försiktigt sätta igång henne ca fem månader efter att olyckan hade hänt. Det tog tid men hellre att det får tid att läka ordentligt än att skadan går upp igen och igen. Man vet ju själv att man kan ha ont länge efter en ordentlig stukning.

Ja ? På vilket sätt är det att påstå att du rider ? Det är uppenbart att det är ett generellt råd eftersom ingen har ngn aning om dig och din häst . Så ha ha och sur ton tycker jag du kan skippa .

Ja ? På vilket sätt är det att påstå att du rider ? Det är uppenbart att det är ett generellt råd eftersom ingen har ngn aning om dig och din häst . Så ha ha och sur ton tycker jag du kan skippa .

Jag tror att den sura tonen finns hos dig med. Men det lät som om du menade att jag red min halta häst eller funderade på att göra det trots att hon är halt och på så sätt skulle orsaka allvarligare skador. Men självklart skulle jag inte rida min halta häst, så mycket vett har jag i huvudet. Det jag ville få ut av den här tråden var tips eller historier från folk som haft samma problem. T.ex. TinyWiny's inlägg. Jag vill inte börja bråka med någon, men jag kan inte låta bli att försvara mig när du skriver så.

Fast det är verkligen du som läser galet . Jag har inte på ngt sätt trott, tänkt eller vetat om du rider eller inte rider din häst . Du har fått ett helt objektivt generellt råd utifrån det , och andemeningen av det rådet är att vila inte hösten mer för att sen sätta igång den om du redan fått ett återfall vilket du fått , utan boka klinik så du inte riskerar att få ett större problem än det initialt är/var .

Det går inte att be om "samma historier" eftersom du inte fått skadan diagnosticerad . Vad är det för "igenkännings historier" du är ute efter menar du ? Ring en klinik och kör dit och gå igenom hästen .

Senast ändrad:

Fast det är verkligen du som läser galet . Jag har inte på ngt sätt trott, tänkt eller vetat om du rider eller inte rider din häst . Du har fått ett helt objektivt generellt råd utifrån det , och andemeningen av det rådet är att vila inte hösten mer för att sen sätta igång den om du redan fått ett återfall vilket du fått , utan boka klinik så du inte riskerar att få ett större problem än det initialt är/var .

Det går inte att be om "samma historier" eftersom du inte fått skadan diagnosticerad . Vad är det för "igenkännings historier" du är ute efter menar du ? Ring en klinik och kör dit och gå igenom hästen .

Det enda jag sa var att det inte stog någonstans att jag red hästen och att jag tyckte det det såg ut som att du trodde det när jag läste inlägget.

Det jag menade med liknande historier var ju om det var någon som hade varit med om en stukad kotled, om det nu skulle vara det som min häst har råkat ut för.

Självklart kommer jag göra allt jag kan för att hon ska bli bra, och inte bara låta henne vila jättelänge IFALL det skulle vara en stukning, eftersom det lika gärna kan vara något annat.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
550
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka