Stukad kotled

Sv: Stukad kotled

Ja då tyckte du fel som sagt och ha ha och defensiva toner borde du skippa .
Som jag skrev så har du fått ett bra objektivt allmänråd och du borde boka tid att kolla hästen . Mkt mer produktiv tid än att Linda med vetflex och Arnika vilket är helt meningslöst i sig på en konstaterad skada som ren hälta . "Stukad kotled" är ingen diagnos ngn veterinär på hemmaplan faktiskt kan ställa och stukad kotled i sig är heller ingen i sig etablerad sjukdom /skada det är mer komplicerat . så då förstår du kanske problematiken att efterlysa råd från folk som om det vore en diagnos ? . Lika mkt oproduktivt är det ang hälta att söka råd /hjälp på internet eller ringa ut Equiterapeuten . De ska öht inte behandla en halt häst .

Senast ändrad:

Ja då tyckte du fel som sagt och ha ha och defensiva toner borde du skippa .
Som jag skrev så har du fått ett bra objektivt allmänråd och du borde boka tid att kolla hästen . Mkt mer produktiv tid än att Linda med vetflex och Arnika vilket är helt meningslöst i sig på en konstaterad skada som ren hälta . "Stukad kotled" är ingen diagnos ngn veterinär på hemmaplan faktiskt kan ställa och stukad kotled i sig är heller ingen i sig etablerad sjukdom /skada det är mer komplicerat . så då förstår du kanske problematiken att efterlysa råd från folk som om det vore en diagnos ? . Lika mkt oproduktivt är det ang hälta att söka råd /hjälp på internet eller ringa ut Equiterapeuten . De ska öht inte behandla en halt häst .

Ok, så du säger att jag har en defensiv ton? Har du läst det du själv skrivit? Tycker inte att din ton är särskilt välmenande och god. Jag menar absolut inte att vara elak, men jag orkar inte ta sån här skit. Om du nu tycker att den här tråden är så meningslös så måste du heller inte skriva någonting. En kiropraktor kan visst behandla en halt häst, om hältan skulle visa sig komma högre upp ifrån, t.ex. en låsning i rumpan/ryggen m.m. Vilket den inte gjorde. Kiropraktorn skulle ändå kolla på några andra hästar i stallet och var alltså ändå där, därför bad jag honom kolla på min häst oxå för säkerhets skull. Och vaddå, en stukad kotled är väl visst en diagnos/skada, vad skulle det annars vara? Och jag säger inte att det är det som min häst har, men det skulle kunna vara det. Självklart kommer vi oxå kolla upp hästen på en klinik, eftersom det inte blir bättre.

Nej ingen Equiterapeut tar sig an en halt häst om det inte är på remiss av veterinär . Gör ngn det utan remiss handlar de på egen hand . Du som hästägare bör sätta dig in i lagstadgarna .

Övriga otrevligheter från din sida betackar jag mig från .
Du är externt otrevlig och defensiv trots att du fått externt förankrade etablerade råd . Tråkigt .

Senast ändrad:

Nej ingen Equiterapeut tar sig an en halt häst om det inte är på remiss av veterinär . Gör ngn det utan remiss handlar de på egen hand . Du som hästägare bör sätta dig in i lagstadgarna .

Övriga otrevligheter från din sida betackar jag mig från .
Du är externt otrevlig och defensiv trots att du fått externt förankrade etablerade råd . Tråkigt .

Ok, då tackar jag och mina otrevligheter för mig, eftersom jag måste gå och sätta mig in i lagstadgarna :-)

En av mina hästar vrickade kotleden och först var det en veckas boxvila med värmande omslag varje dag i en vecka sedan en vecka i liten hage ensam på dagtid och inne nattetid. Efter det kontrollerade veterinären honom och fick tillstånd gå tillbaka till flocken.

För att få veta VARFÖR en häst är halt så behövs oftast utrustning (röntgen, ultraljud osv) och då är det vanligaste alternativet att man åker in till klinik. Vissa veterinärer har portabel utrustning och kan då göra en del undersökningar på plats men sällan lika ingående som på klinik.

Att ta ut en veterinär till stallet som konstaterar att, ja, hästen är halt är ganska meningslöst för det kan jag ju se alldeles gratis med mina egna ögon. ;)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
550
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka