Stukad fot, nu då?

MissFideli

Trådstartare
Min syster blev översprungen av en häst i torsdags. Inte trampad, men vrickade till foten i fallet. Åkte in till vårdcentralen där en sköterska gav henne kryckor och bad henne återkomma om det blev värre. Det blev aningrn bättre, svullnaden gick upp och ner och blånaden breder ut sig. Under helgen (efter att ha jobbat en dag) blev det mycket sämre och efter att ha gråtit sig igenom 2 nätter ringde hon läkare idag. Han skickade henne på röntgen (på sjukhuset i en annan stad) och hon åkte dit.
Röntgades och fick vänta på svar i väntrummet. Efter ett tag kom en sköterska ut, sade att röntgen inte visade nått och att hon skulle vända sig till vårdcentralen igen om det blev värre. Inget mer. Så ingen info om hur hon bör sköta den eller nått.
Så vad nu? Ska hon boka tid hos läkare igen för att kunna få ut nån form av smärtstillande? Är det så numera att man bara skickas ut om röntgen inte visar nått? Jag har aldrig blivit behandlad så, jag har alltid fått prata med läkare vid röntgen, så blev lite förvånad över hanteringen.

Min syster blev översprungen av en häst i torsdags. Inte trampad, men vrickade till foten i fallet. Åkte in till vårdcentralen där en sköterska gav henne kryckor och bad henne återkomma om det blev värre. Det blev aningrn bättre, svullnaden gick upp och ner och blånaden breder ut sig. Under helgen (efter att ha jobbat en dag) blev det mycket sämre och efter att ha gråtit sig igenom 2 nätter ringde hon läkare idag. Han skickade henne på röntgen (på sjukhuset i en annan stad) och hon åkte dit.
Röntgades och fick vänta på svar i väntrummet. Efter ett tag kom en sköterska ut, sade att röntgen inte visade nått och att hon skulle vända sig till vårdcentralen igen om det blev värre. Inget mer. Så ingen info om hur hon bör sköta den eller nått.
Så vad nu? Ska hon boka tid hos läkare igen för att kunna få ut nån form av smärtstillande? Är det så numera att man bara skickas ut om röntgen inte visar nått? Jag har aldrig blivit behandlad så, jag har alltid fått prata med läkare vid röntgen, så blev lite förvånad över hanteringen.

Det där låter inte alls okej! :rage:
Hon borde iaf fått prata med en läkaren en snabbis efter, som gett info om hur hon skulle gå tillväga med foten + skrivit ut ev. smärtlindring.

Tyckte det jag med. Det är ju inte så att foten plötsligt blir bra bara för att röntgen är ren.

Nej, precis!
Absolut om man kanske kollar upp något "för säkerhetsskull" och det redan blivit rejält mycket bättre, då kan det kanske absolut kanske vara så att bara någon ssk säger något lite snabbt, men inte om den fortfarande är rejält dålig.

Det där är förövrigt anledningen till att jag inte söker mig till sjukvården när jag trasar sönder mina fotleder pga. avramlingar - man får ändå ingen hjälp... (Lite OT I know)

Familjeläkare remitterade till röntgen. Röntgen visade inget. Alltså behöver ingen ortoped kopplas in. Då får man vända sig till familjeläkarmottagningen igen för råd/smärtlindring. Låter som normalt förfarande, tycker jag.

Belasta efter förmåga och ta Ipren och Alvedon.
Jag har inte tagit starkare ens när jag brutit fötterna.

Ipren och Alvedon räcker inte längre, hon har ätit det sen det hände. 0 verkan. Hade det funkat hade hon ju knappast velat ha starkare heller, eller hur?

Familjeläkare remitterade till röntgen. Röntgen visade inget. Alltså behöver ingen ortoped kopplas in. Då får man vända sig till familjeläkarmottagningen igen för råd/smärtlindring. Låter som normalt förfarande, tycker jag.

Okej, då har jag haft tur då som ändå fått kontakt med läkare.

Ja alltså, gör det så ont att hon inte kan sova är det klart att hon kan be om något starkare.
Men då ska hon vara beredd på biverkningar som inte alltid är så käcka.

Högläge och vila är mitt bästa tips.

Högläge gör saken värre för henne. Biverkningar efter en normaldos av Alvedon 665 är ofta inte skitjobbiga. För mig var dom faktiskt inga alls.

Din syrran kan ju vara glad att hon ens fick låna ett par kryckor utan att bråka, jag har varje gång hamnat i diskussion med vården om kryckors vara eller icke vara när foten varit som en fotboll även om inget var brutet. Ut och gå, bara att stå ut och röra på foten för att svullnaden ska gå ner och att det inte blir stelt.

Jag stukade foten väldigt illa på jobbet för ett par år sedan, var rätt illa och en sjuksköterska beklagade att jag inte brutit den istället :meh: jag fick träffa en läkare på VC som sedan sjukskrev mig och skrev ut Diklofenak och Alvedon 665g. Dock visade det sig några dagar senare att jag var gravid så jag slutade med Diklofenaken så vet inte hur pass den skulle hjälpt. Jag fick tyvärr lite "fel" råd såsom kryckor lite för länge och att inte belasta något på alldeles för länge, för hur ont det än gör så är ändå det bästa att försöka få igång foten igen. Jag har men än idag och har gått hos sjukgymnast i många omgångar, så vifta inte bort råd alltför lättvindigt. Så absolut Alvedon och liknande, klart man inte ska gråta av smärta, men det gör förbannat ont med en stukad fot men det går över och desto snabbare om man "biter ihop".

Jag stukade foten riktigt illa förra sommaren. Röntgen visade som tur ingen fraktur, men det blev kryckor ett par dagar men sedan funkade det med mycket rörelse (långsamt och på stabilt underlag tillsammans med bandage för stöttning), Ipren/Alvedon maxdos kombo 2 veckor (det blev värre av att ta 1 - 2 ggr per dag eftersom smärta kan ge mer smärta) och därefter sjukgymnast i ca 6 månader. Foten blev hyfsat återställd.

Jag hade vänt mig till VC på nytt, eftersom de remitterade. Jag håller med om att din systers upplevelse lät fruktansvärt tråkig, och jag tycker att både VC och röntgen borde varit tydligare med hur hon ska gå tillväga om hon behöver sjukskrivning/ytterligare smärtstillande.

Sedan be henne kontakta sjukgymnast så fort som möjligt. Rörelse hjälper cirkulationen och hjälper till att läka foten. För min del tog det 2 månader innan jag kunde ha mina vanliga skor utan extrem smärta eftersom det tryckte på foten, särskilt efter att jag gått litegrann.

Oavsett vad som gått snett behöver din syster hjälp och då är det VC som är rätt instans. Jag hoppas hon får hjälp så hon kan få sova, det om något knäcker en fort.

Okej, då har jag haft tur då som ändå fått kontakt med läkare.
Ja, det har du haft. Men det kan vara lite olika förfarande: Om du t ex. åker in till akuten efter kontakt med 1177 så börjar din läkarkontakt på akutmottagningen och då kan (observera kan inte ska) du ju få träffa en läkare efter röntgenundersökning utan att skelettskada påvisats, som sammanfattar resultat och kan ge råd (vilket ofta består av "vänd dig till familjeläkarmottagningen" ... ), men i din systers fall så började vårdkontakten hos familjeläkare som gjorde bedömningen och beställde en röntgenundersökning. Då är det den specifika undersökningen som din syster åkt in till sjukhuset för att göra och därför ska hon vända dig till familjeläkarmottagningen igen.
Hoppas på snar bättring för din syster.

Jag har stukat fötter i tid och otid och ibland även händer när jag var yngre. I höstas bröt jag också ett finger så idag hade jag tid hos sjukgymnasten. Hennes råd var (för alla ledrelaterade diagnoser för utom komplicerade brott): rör så mycket det är möjligt. Så länge det inte gör jätteont. Se till att linda lagom hårt, så att det blir stöd men inte hindrar cirkulationen.

Har inte läst hela tråden, men hade jag själv stukat foten rejält hade jag hellre vänt mig till en sjukgymnast än till en ortoped :). Jobbar på en ortopedakut och många patienter hos oss avslutas av sjukgymnast/annan vårdpersonal om ingen skelettskada ses. Tycker dock det är lite tråkigt att hon skickats hem helt utan info, ett råd om att uppsöka sjukgymnast tex hade inte varit fel!

Har inte läst hela tråden, men hade jag själv stukat foten rejält hade jag hellre vänt mig till en sjukgymnast än till en ortoped :). Jobbar på en ortopedakut och många patienter hos oss avslutas av sjukgymnast/annan vårdpersonal om ingen skelettskada ses. Tycker dock det är lite tråkigt att hon skickats hem helt utan info, ett råd om att uppsöka sjukgymnast tex hade inte varit fel!

Ja, ortoped hade hon nog inte tänkt sig heller. Men som du säger, tips om att kontakta sjukgymnast hade varit bra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: sassiball
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 230
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Hej Jag lyckades stuka min fotled för ca 2 månader sedan, foten vek sig inåt och det sa långsamt kraasch, tyvärr inte i pinnen som jag...
Svar
8
· Visningar
2 136
Senast: Zaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama