studs i sadeln, hjälp va hände?

Sv: studs i sadeln, hjälp va hände?

Jag brukar träna på det när jag rider ut. Låta hästen trava på rätt fram på vägen medans jag sitter ovanpå och gör diverse sitsövningar.
För mig är det mycket effektivare än om jag ska träna på att sitta ner sammtidigt som jag ska få hästen att prestera på banan-

tack för alla svar och tips, pratade lite med min mamma om detta och hon sa att en häst som går iform är lättare att sitta ner på men efterson China (vår häst) har ett gigantiskt steg är han svår att sitta ner på oavsett men självklart lite mindre svåri rätt form, och eftersom mamma alltid har rätt lutar jag mig emot det :angel:

fattar dock inte varför dressysadeln är svårare att sitta ner i än hoppsdeln, borde det inte vara tvärt om kan man tycka? :crazy: :p

fattar dock inte varför dressysadeln är svårare att sitta ner i än hoppsdeln, borde det inte vara tvärt om kan man tycka? :crazy: :p[/QUOTE]
Hm,undrar detsamma har nyligt två nya sadlar till min häst då hon vuxit ur den gamla och jag har svårare att sitta i dressyrsadeln.Sist tyckte jag att jag skjöts upp i galoppen också som jag tidigare tyckt varit lättare att sitta i:confused:
Men,men är väl bara att nöta på...

Om sadeln inte passar dig så blir det svårare, oavsett om det är en dressyr eller en hoppsadel.
Dressyrsadlar som har klossar har jag oftast svårt att sitta i, då jag har långa ben och klossarna inte passarmig. En annan anledning till att allround/hopp sadlar ofta är lättare att sitta i är att dom är mera framskurna, blir ofta lättare för höfterna då.

Hm,undrar detsamma har nyligt två nya sadlar till min häst då hon vuxit ur den gamla och jag har svårare att sitta i dressyrsadeln.Sist tyckte jag att jag skjöts upp i galoppen också som jag tidigare tyckt varit lättare att sitta i:confused:
Men,men är väl bara att nöta på...

Det ska inte vara lättare att sitta i hoppsadeln i dressyrsits, den är ju gjord för kortare läder och annan sits. Att du skjuts upp i galoppen kan bero på att sadeln är fel byggd för dej eller för liten i sätet, vilket känns mer med ett djupare säte. Det behöver inte vara att du har för stor rumpa:p utan att med djup sits och stora knästöd får en långbent person ofta inte plats om tumstorleken är för liten.

Om sadeln inte passar dig så blir det svårare, oavsett om det är en dressyr eller en hoppsadel.
Dressyrsadlar som har klossar har jag oftast svårt att sitta i, då jag har långa ben och klossarna inte passarmig. En annan anledning till att allround/hopp sadlar ofta är lättare att sitta i är att dom är mera framskurna, blir ofta lättare för höfterna då.

Det har inte med klossarna att göra om du inte kan sitta med långa ben utan då har du för litet säte, kanske måste du ha en tumstorlek större då,

kl

Det KAN också vara så att hästen trivs bättre med ena sadeln och rör sig därför mer, och blir mer hämmad (kanske inte passar lika bra?)i den andra??

Det har inte med klossarna att göra om du inte kan sitta med långa ben utan då har du för litet säte, kanske måste du ha en tumstorlek större då,

Nix, om jag tar bort klossarna kan jag sitta ner. Spelar ingen roll om sitsen är 16 eller 18. 16 sadeln är lite för liten för mig, men det blir inte svårare att sitta ner iallafall.

be någon kunnig longera dig!
så kan du koncentrera dig på sitsen.
jobba på det är inte helt enkelt det här, det här med ridning.

tack för all hjälp ska försöka ta tag i mig o rida mer i drssyrsadeln.. trivs som sagt bättre i hoppen men ah.. ja får ta tag i mig!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Var faktiskt inte så väldigt säker här efter sommaruppehållet om jag skulle fortsätta. Tog ju en paus redan i våras då jag kände 1. det...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: cewe
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar