Studieuppehåll mitt i termin pga graviditet?!

fitzy

Trådstartare
Är de någon som har nån blekaste aning eller erfarenhet av hur det funkar?! jag läser nu på heltid och får fullt bidrag+lån från csn, inga barn sen innan. är på min första termin och ska läsa två till. men jag har BF i slutet på mars å de jag funderar på är om jag kan läsa jan, feb å kanske halva mars och sen ta studieuppehåll eller blir csn sura å vill ha tillbaka alla pengar då för jag inte läst färdigt kurserna?! ELLER om jag kan läsa jan, feb sen gå på föräldrapenning, inte få nått av csn och läsa på distans hoppas på att jag får en snäll unge och hinna klart kurserna tills sommaren?! jag har inte varit i kontakt med csn ännu men ska ta tag i detta, tänkte bara att NÅN borde ha varit med om detta fenomen innan:)

Sv: Studieuppehåll mitt i termin pga graviditet?!

Du har inte någon skarv där i feb - mars när du läst klart någon kurs och en ny börjar? Så att du kan ta uppehåll liksom efter du läst klart en kurs. Annars vet jag inte hur kinkiga dom är på CSN om man inte läser klart kursen.
Jag har själv studieuppehåll nu, men jag läste de första kurserna på terminen sen hoppade jag av i en skarv mellan två kurser nu i september. Hade BF i torsdags, men än har den inte behagat att komma ut...

Du får missa 7.5 poäng på en termin om du ska få forts studiestöd kommande terminer. Vad är det du läser?

Jag läser block på 30poäng nu exempelvis, men det är uppdelat på 2x7.5 + 15. En kurs avslutas då i februari ( för dom som läser endast kursen ). JAg vet inte hur dom ställer sig till att göra avbrott mitt i en kurs och dom har blivit kinkigare med att bevilja dispens =/

Du får ju ta ut föräldrapeng även en tid innan BF, men det är kanske inte aktuellt ?

Jag hade bf första mars och pluggade fram till dess. Redovisade min promemoria två dagar innan förlossningen. Tentan avverkade jag sedan i slutet av sommaren. Min utbildning har nämligen alltid ”uppsamlings tentor då”.

Hade CSN fram till förlossningen och föräldrapenning där efter.

Fast då missade du väl inga poäng?

Vad jag förstod av TS text så är det hennes fundering?

Eller nej kanske inte ...

TS:
CSN bryr sig bara om klarade poäng, för heltid gäller att man klarar 22,5 hp.

jag fick min pojk i mars 2009 då pluggade jag med csn, jag läste färdigt resterande på halvdistans och behöll csn, de var inga problem alls.

Liknande trådar

Skola & Jobb Är det någon här som är vet hur det funkar med CSN och sjukskrivning? Jag har läst på CSNs hemsida men blir ändå inte riktigt klok på...
Svar
8
· Visningar
1 945
Senast: Angua
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 442
Senast: Wonna
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 653
Senast: Gry
·
G
Gravid - 1år Jag gjorde ett positivt graviditetstest nu för bara en halvtimma sen. Använde ett digitalt med veckoindikator som sa att det har gått...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 464
Senast: Jaahl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar