Studier och hund?

Asko

Trådstartare
Jag har länge funderat och velat ha en hund men inte förrän nu har det börjat kännas som att det kan verkligen hända (och läskigt)..! :crazy:

Nästa år på hösten ska jag nog börja studera på universitetet och därför flyttar jag hem till mina föräldrar under de åren som jag studerar. När jag frågade universitetet så sa de att dagarna på universitetet kunde vara cirka 2 halvdagar per vecka, det var då som det slog mig att jag kanske skulle kunna skaffa mig en hund.

Men jag funderar över hur mycket tid som studier kan kräva utanför universitetet - och därför tänkte fråga om det fanns någon här som har erfarenhet av att studera på ett program på universitetet och samtidigt ha hund? Går det bra eller blir det verkligen mycket studier på fritiden?

Skulle verkligen vara tacksam för svar!

Sv: Studier och hund?

Hur mycket studier det är på "fritiden" och hur mycket schemalagt man har varierar jättemycket mellan olika program och även mellan olika kurser. Jag har läst en utbildning med rätt mycket schemalagt men det har varierat mellan att vara där ett par timmar en dag i veckan till 8-17 dagligen i 2 månader. Båda dessa var dock extremfall.

Generellt ska det vara så att du lägger ner 40h/vecka (heltidsstudier) totalt. Men ja, det varierar mycket också.
Oavsett så är ju fördelen att du väldigt sällan alltid behöver vara där 8-17 och dels kan studera hemifrån (och hålla hunden sällskap samtidigt) och dels planera din tid bättre själv.

Jag skaffade min hund när jag skrev på mitt kandidatarbete. Läste sen master så jag pluggade i två år med hund, fungerade jättebra.

Så länge du inte pluggar till typ läkare eller veterinär som har väldigt mycket undervisningstid så skulle jag säga att det går bra. Jag tyckte det var jätteskönt att plugga som djurägare, visst fick jag vända lite på slantarna, men jag har aldrig haft så mycket tid för djuren som då.

Jag hade hund medan jag studerade 5 år på Chalmers och dessutom hängde på ridhuset halva dagarna och motionerade andras hästar.

Det gick nog mest ut över studierna.
Hunden hade jag med till ridhuset, och hon fick följa med på uteridturerna, men det kan inte ha varit så kul för henne att vänta i omklädningsrummet medan jag red i manegen.

Problemen kom senare, när jag tagit examen och började jobba heltid, samtidigt som jag skaffat två vilda unghundar, efter att den gamla hunden gått bort. Det blev en dramatiskt förändrad situation, som jag nog inte hade tänkt igenom ordentligt.

Mina kompisar kallade jyckarna för "termiterna", eftersom de lyckades demolera en helt ny lägenhet på ett par månader.

Lyckligtvis gick mina föräldrar i pension ungefär samtidigt, så de ställde upp och tog hand om hundarna på dagarna. Men alla har ju inte den möjligheten, och man bör tänka på att studierna inte varar för evigt.
Numera finns det ju hunddagis, men den möjligheten existerade inte, när jag var ung. Och det är ju inte gratis heller.

Räkna med att lägga ca 40 timmar i veckan på dina studier, inklusive föreläsningar och sånt.
Hur mycket som kommer krävas i slutändan är nog väldigt beroende på program och hur snabbt du själv lär dig.

Jag läser på ett program där vi har ganska lite tid i skolan, resten läser jag själv hemma. Det är jättebra eftersom jag då kan planera min tid mycket själv och hinna massor med roliga saker med hundarna. Jag brukar dessutom i princip aldrig sitta 8 timmar/dag..

Men räkna med att du då och då kommer behöva vara borta heldagar hemifrån, tex om det är seminarie över hela dagen, grupparbete eller liknande obligatoriska saker. Då får du fixa hundvakt tex.

Skönt att kunna få höra solskenshistorier från er alla :p kände mig lite osäker på om det skulle ses som något dåligt då framtiden kanske inte är helt klar efter studierna..

Utbildningen som jag funderar på är absolut inte en läkar- eller vetrinärutbildning iallafall - utan mera på språk och liknande som jag hoppas inte är lika intensiv :D Men det är en kandidat- och masterutbildning som jag funderar på.

Jag hoppas också på att jag ska kunna få mitt drömjobb efter utbildningen och det i sig är ett yrke som man mest jobbar på hemifrån så jag hoppas att jag ska kunna ha tid till hunden även när jag börjar jobba. Jag har också tänkt att jag kanske inte kommer ha så mycket tid över till hunden igen tills jag blir 65+ så jag vill gärna kunna satsa när man har tid under studierna.

Ska tänka på att det kan bli heldagar, min pappa är pensionär och har haft hund tidigare så det är möjligt att han kan tänka sig att ta hand om hunden då ... Men tack för tipset, hade funderat på det tidigare men förstår nu att det kan vara viktigt att ta upp det långt i förväg.

Hoppas att mina föräldrar kan acceptera en vovve i lägenheten (båda har erfarenheter av hund vilket en till fördel då jag, tyvärr, aldrig haft hund), det är fortfarande lite diskussioner återstår..! Det är ju deras lägenhet i slutändan (om ni har lite argumentationer som fungerar skulle förslagen också uppskattas :angel:).

Jag är snart färdig veterinär och har haft hund under hela studietiden (ej bott hemma hos föräldrar förutom vid lov). Både gammal hund och nu då en valp. Vill man så går det :)

Oj, hur gjorde du när ni hade långa dagar på universitetet? :)

Gick inte på alla föreläsningar, tog med hunden till skolan eller lämnade hos någon kompis. Ofta var det inte upplagt så att man hade obligatoriska saker en hel dag, bara några timmar. När vi hade kliniktjänstgöring hela dagarna/nätter var han också hos vänner eller hemma med min kompis jag bor med.
Jag pluggar nästan alltid hemma också.

Jag har länge funderat och velat ha en hund men inte förrän nu har det börjat kännas som att det kan verkligen hända (och läskigt)..! :crazy:

Nästa år på hösten ska jag nog börja studera på universitetet och därför flyttar jag hem till mina föräldrar under de åren som jag studerar. När jag frågade universitetet så sa de att dagarna på universitetet kunde vara cirka 2 halvdagar per vecka, det var då som det slog mig att jag kanske skulle kunna skaffa mig en hund.

Men jag funderar över hur mycket tid som studier kan kräva utanför universitetet - och därför tänkte fråga om det fanns någon här som har erfarenhet av att studera på ett program på universitetet och samtidigt ha hund? Går det bra eller blir det verkligen mycket studier på fritiden?

Skulle verkligen vara tacksam för svar!

För mig gick det alldeles strålande, hade så gott som aldrig hela dagar i skolan. Även om man har mycket att plugga så kan man ju plugga hemma och då är ju hunden glad.

Jag tycker det är viktigare att fundera på vad som händer när du är färdig med skolan, en hund lever ju iaf 10 år och så länge ska du kanske inte plugga...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 614
Senast: Cissi_ma
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 812
Senast: Badger
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 896
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 666
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka