Status
Stängd för vidare inlägg.

saffran

Trådstartare
omj ag skulle studera och får barn under studietiden,
vad skulle hända med återbetalning av csn och vad skulle man få i föreldrapenning?

får man fortsätta där man slutar med garanterad plats eller måste man söka igen?

tack för all hjälp!!
 
Sv: studera?

Vet inte riktigt hur moderaterna gjort om det hela men föräldrapenningen baseras ju på senaste jobb du haft om du jobbat tillräckligt för att få lönebaserad FP. När du studerar så skyddar du din SGI (sjukpenninggrundande inkomst) men du måste se till att ha a-kassa eller jobb varenda dag på sommarloven (inga sk glappdagar). Jullovet tror jag räknas in i terminen så där är du skyddad. Om nu inte regeringen gjort om sånt med (är lite anti-moderaterna som du kanske ser). CSN börjar du ju återbetala årsskiftet efter att du slutat ta lån... låt oss säga du får barn i februari så börjar du ev betala tillbaka nästa januari, och du kan ansöka på csn's sida så du bara behöver betala baserat på din föräldrapenning inte tidigare år.... fast om du tar uppehåll kanske det fryses och du icke behöver betala igen? Hur som haver.... det står bra på fk och csn.
 
Sv: studera?

tack för hjälpen, är så kronligt på hemsidorna men börjar fatt!

vet någon om man får ha kvar sin plats eller måste söka på nytt?
 
Sv: studera?

Du brukar få behålla platsen dvs du tar stuideuppehåll om du inte ens börjat programmet så vet jag inte vad som gäller.

Javan
 
Sv: studera?

Om du inte börjat programmet skall du blivit gravid EFTER sista ansökningsdagen.... alltså ansökt ovetandes om graviditeten då är du garanterad plats året efter om du vill, minns inte om man måste skriva några papper eller så, men jag hade sökt förra året och blev ju gravid i samma veva och fick erbjudande att börja nu i höst om jag hade velat istället utan att behöva söka om.
 
Sv: studera?

När du är föräldraledig behöver du inte betala på studielån till CSN. Jag begärde uppehåll, det gör man på en speciell blankett, inga problem.
 
Sv: studera?

KL

Men hur mycket får man? Om man får grundbeloppet på 180kr/dag, räknar man 30 dagar eller 20? Alltså efter almanackan eller bankdagarna?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lägger tråden här för jag vet att många fortfarande behöver ha med sig ombyte och blöjor till barnen. Jag söker en väska helst på hjul...
Svar
10
· Visningar
788
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 451
Senast: Queen
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 688
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp