Studera på heltid och ha hund?

Ludique

Trådstartare
Jag har en fråga till er som studerar och har hund, jag hoppas att det finns några sådana här :bow:.

Går det ihop? Hur lägger ni upp era studiedagar?
Bor ni själva eller har ni någon som kan hjälpa er om ni ska bort och så och inte kan ha med hunden?

Och slutligen, vad har ni för hund? Ålder, ras etc.

Vore jättetacksam för svar :)!

Sv: Studera på heltid och ha hund?

Jag läser 100% men är ju inte i skolan hela tiden så jag behöver ingen hundvakt vanliga skoldagar. Enstaka dagar har hon fått vara ensam längre än vad jag egentligen vill men så länge det stannar vid enstaka så har jag inte fixat hundvakt (har rört sig om ca 7-8 timmar med rastning mitt i). Annars har jag löst det på lite olika sätt när vi ska åka bort längre. Nu har jag ett trevligt äldre par som brukar ha henne (de svarade på en annons) men annars har det varit olika vänner. Har varit lite panik ibland men det har löst sig.
Jag bor ensam med henne alltså.

Det kan vara jobbigt bitvis med pengar och tid men på det stora hela så är studietiden en bra tid att ha hund och även när det är som mest stressigt så är det viktigt att man kommer ut och får frisk luft med jämna mellanrum!

Hunden är en treårig dalmatiner :laugh:

(jag tror den här ska flyttas till Hund)

Perfekt svar!

Är du med på sociala tillställningar och har med din hund eller stannar du oftare hemma?

Är det många andra som har hund i din klass/bland dina vänner på skolan?

Det har du nog alldeles rätt i, jag satt och funderade på vart jag skulle placera tråden. Den passar nog klart bättre på hund :bow:!

Har en jaktgoldentik på fem år och pluggar heltid. Är i skolan 2-3 dagar/v och när det är heldag så kan ofta sambon jobba hemifrån en stund på morgonen och sen är hon själv tills jag kommer hem tidig eftermiddag. Annars har jag närmsta grannen som jobbar skift och gärna är hundvakt ibland.

Vad du menar med sociala tillställningar förstår jag inte... Jag umgås med vänner, går ut ibland så som alla andra men skaffar hundvakt eller så är hon själv om det bara är en kortare tid. Vet inte om det är fler i min klass som har hund och vet inte om det skulle göra någon skillnad heller, flera har barn dock.

Det är olika om jag har med hunden eller ej (beror ju på vad det är man ska göra), de flesta vänner jag umgås med brukar jag dock ha med hunden till även när inte hundarna går ihop.
Vi är ganska många som har hund, så går det när man har en hel skola med djurintresserade :D

Jag har ca 5 minuters cykelväg till skolan förresten och har därför gott om tid att ta ut hunden på lunchen de dagar vi har föreläsningar hela dagen. Vi har till och med en kvarts extra lunchtid för att det är så många som åker hem till hunden :bow:.

Det enda jag kan komma på som är svårt är när man har valp som inte kan vara ensam hemma, då får man lösa det på annat sätt. Jag köpte en äldre hund just på grund av det.

Jag har en 3-årig whippethane som jag skaffade första (förra) terminen just för att jag med mitt schema skulle ha väldigt mycket egen disponibel tid. Vi har näst intill inga heldagar och jag bor med en hundtjej som också studerar med liknande schema. Om och när jag behöver hundvakt så räcks massor med händer upp för detta ändamålet :D

I Malmö där vi bor så finns det några caféer där hundar är välkomna så ska det fikas så går vi dit, eller så får han vara ensam med katten och eventuellt kombon. Första terminen var jag hemma väldigt mycket för att ensamhetsträna och få honom trygg och nu funkar det kanon att lämna honom hemma under föreläsningar/träning. Brukar bli 3-4 timmar några gånger i veckan.

Bara jag som har hund i klassen som jag känner till, men några som har katt.

Jag har hund och pluggar lite mer än heltid just nu. Eftersom vi har extremt mycket schemalagt (varje dag) och jag bor rätt lång ifrån skolan har jag valt att ha Rufus på hunddagis vilket passar honom (och mig, men inte riktigt ekonomin) alldeles perfekt. Eftersom jag flyttat hem till föräldrarna igen får jag rätt mycket hjälp om jag behöver/vill vara iväg ibland på kvällarna och känner att jag inte vill lämna Rufus ensam (vilket iofs inte händer så jätte ofta då han dels nästan alltid är välkommen överallt och jag själv brukar tycka det är skönt att vara hemma).

Tidigare bodde jag dock hemifrån och hade inte mer än 2-5 timmars lektion/vecka vilket gjorde att Rufus nästintill aldrig var ensam hemma. Dessutom gjorde jag inte så mycket på kvällarna heller så de få gångerna jag behövde lämna honom gick det rätt bra. Dock hade jag hjälp av några vänner/grannar i början eftersom jag valde att skaffa honom som valp. Det blev lite pusslande ett tag, men överlag har det gått väldigt bra att bo ensam och ha såväl valp som unghund. Fast det är såklart lite enklare (men också lite tråkigare) att ha honom på dagis och bo tillsammans med andra eftersom det blir mindre pusslande med tider etc och jag slipper oroa mig för att han inte har det bra. Dessutom kan jag ju välja att stanna hemma med honom vissa dagar så det finns ju inget som säger att jag måste ha honom på dagis bara för att han är inskriven där :)

Rufus ifråga är en lite drygt 1,5 årig Golden.

Det fungerar perfekt! :bump:

Jag fick min valp i maj, super timing eftersom min pojkvän skrev eksamensarbete då och var hemma hela dagarna. Sen hade jag ju 2 månaders sommarlov så när hösten kom var hon ensamhetstränad och "klar". Fast jag brukar ha med henne i skolan på föreläsningar och så, men det får man nog inte på alla skolor? (jag pluggar veterinär)
Är snart färdig i skolan och är så glad för att jag fick min lilla tjej i våras, tror det hade blivit väldigt svårt att skaffa valp när man väl börjar jobba!!

Men det har såklart varit ett jätte + att ha en sambo som också älskar hundar, och klasskompisar och svärföräldrar som vill passa den ibland (även om det inte blivit så ofta..) Det borde du kolla upp, att du har nån som vill passa den!

Om du hittar en valp till sommarlovet skulle ju det passa perfekt! För mig har det varit super att ha hund och studera.

Har en Kooikerhondje på 10 månader :love: och kan alltså verkligen rekomendera att skaffa hund när man studerar!

Jag och sambon har 2 hundar, och vi båda studerar heltid. Han går långa dagar, så hade det inte varit för att jag har så bra dagar så hade det inte gått.
Jag är ledig på fredagar, slutar 12 på onsdagar etc..

För att kompensera håller jag mig hemma mer på vardagar. Försöker ta med vovven till stallet osv. Andra vovven trivs allra bäst hemma med sambon :p
Ska jag hitta på något som tar tid så tar jag det på helger, då sambon är hemma istället.

Hund ett: 3 årig tik, blandning schäfer, rottis och anatolisk herdehund.
Hund två: 2 årig tik, blandning schäfer, bordercollie bla.

Jag tycker det gör otrolig skillnad beroende på vad man läser.

Jag har en japansk spets på snart 2 år, och (tillfälligt) en aussie på snart 3 år.

MEN, jag har går i skolan två timmar, två eller tre dagar i veckan, så de är inte ensamma mycket alls. Dock pluggar jag mycket hemifrån, så de har väl lite tråkigt vissa dagar, men sällskap.

Har däremot kompisar som verkligen går 8-17 mån-fre. De har hundvakt/hunddagis el dyl.

Bra är ju att ta reda på hur mycket schemalagt tid man kommer ha. Brukar ligga gamla scheman ute, eller så kan man fråga sådana som läst samma kurser:idea:

ot

Men på vilka cafeer i Malmö är det ok att ha med hund? Vet att det finns ett i Staffanstorp, men det är ju en bit bort.

Jag läser till veterinär och har en liten chihuahua på 2,5år.
Funkar suveränt, oftast har vi halvdagar. Visst ibland har vi gått hela dagar och då har han fått vara hemma lite för länge men det är inte ofta. Känner inte att jag missar något socialt för att jag har hund, han dör inte av att vara hemma själv en kväll om vi ska ut och hittils har jag lyckats ordna hundvakt när jag ska bort längre.

Tack för svar allihop :bow:

Eldione: Kul att många andra har hund! Jag har faktiskt tänkt lite i banorna att köpa en äldre hund, alternativt köpa valp till våren/sommaren så att man har sommaren och lite till på sig.

Melli: Tack för svar :)! Skönt att ha folk kring sig som vill ställa upp. Mitt problem är att jag väldigt gärna studerar i Umeå om jag inte kommer in på Handels här hemma, och flyttar jag upp till Umeå kommer jag inte känna någon sedan innan. På så sätt vore det lättare här hemma, för här har flertalet som skulle ställa upp, dels familjen och dels andra vars hundar jag haft hand om.

Killaloe: Vad studerar du om jag får fråga?

Pixie1: Vad glad jag blir att du rekommenderar det :laugh:!! Ska absolut kolla upp om man får ha hund på lektioner eller ej, har faktiskt aldrig hört talas om folk som får ha det :o.

RubinNovak och paradox: Tach för svar båda två, ska kolla upp gamla scheman :).

:)

ot

Men på vilka cafeer i Malmö är det ok att ha med hund? Vet att det finns ett i Staffanstorp, men det är ju en bit bort.

Två caféer på möllan. Ett som heter Café Simpan och ett annat som jag inte minns namnet på som ligger mitt på möllevångstorget. Simpan är supermysigt och rekommenderas verkligen!

Jag kände bara två stycken när jag flyttade ner, men börjar man studera så skaffar man vänner i räserfart och vips har man en handfull hundpassare :D

Tror inte du får ha hund med på lektionerna... Är precis färdig veterinär och vi fick inte ha hund på lektionerna! Tror inte heller djursjukvårdarna i skara får det.

Jag skaffade min ungefär mitt i studietiden, han var en vuxen omplacering och inte jättejättegenomtänkt, jag fick dock ta honom på prov och det funkade bra! jag har bott kollektivt hela tiden och delat med två-tre andra och vi har alltid hjälpts åt och även den/de som inte hade hund har ställt upp med vissa lunchrastningar och så...

Första tre åren på veterinär passar jättebra att ha hund, likaså sista halvåret, men fyran och femman är det svårt och mycket pusslande då man oftast är borta 8-4

Det har du nog rätt i.
Jag pluggar ju i Köpenhamn och här får man ha hunden med i skolan som tur är, men tror heller inte att man får det på andra universitet eftersom det kan finnas allergiker m.m.
Det är nog bara jag som varit bortskämd!:angel:

Det har du nog rätt i.
Jag pluggar ju i Köpenhamn och här får man ha hunden med i skolan som tur är, men tror heller inte att man får det på andra universitet eftersom det kan finnas allergiker m.m.
Det är nog bara jag som varit bortskämd!:angel:

Egentligen får man väll det inte här heller, ha med hunden i skolan alltså.
Det blev i alla fall vi informerade om när jag började (september 2008), men att man kan sneeka in hunden på föreläsningar utan att någon klagar i nödfall.

Jag har läst lite olika saker, men just nu är det fek på avancerad nivå som håller mig i skolan på dagarna eftersom det som sagt ör mycket schemalagt. Det har gällt i princip all ekonomi och juridik jag har läst medans de kurserna jag läst i miljö/beteendevetenskap/statistik har varit väldigt lite schemalagda. Sen kan man ju alltid läsa kurser på distans och då är det ju sällan/aldrig några schemalagda saker (och om man har diciplinen tycker jag det är supersmidigt :))

Hur som, jag tror att det fungerar för de flesta att ha hund under studietiden bara man vill och är medveten om att det kan bli en hel del pusslande för att få det att fungera (sen är det nog bra att komma in i pluggandet innan man skaffar hund så man vet lite bättre hur mycket tid som går åt :))

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 292
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Någon som ska till Elmia hund i helgen? Jag funderar löst på att åka dit på lördag men hittar inte svar på mina frågor på hemsidan. Jag...
Svar
3
· Visningar
261
Senast: attheedge
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 530
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 842
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka