Studentpresent...

Ponsse

Trådstartare
Jag vet att det finns fler liknande trådar, men jag hittade ingen som hjälpte mig!

Jag behöver köpa en studenpresent åt min syster som tar studenten nu i juni. Jag är två år äldre och tog alltså studenten för två år sedan, och av henne fick jag en Tomas Sabo-berlock. Jag vill inte köpa samma sak, och jag har inte samma strikta budget som hon hade då.

Kan tänka mig lägga runt 1000-2000 beroende på vad det är för något. Mina föräldrar ska nog köpa en klocka till henne, och lite andra saker de inte kommit på ännu.

På min student fick jag lite olika smycken, en klocka, solglasögon och en väska. Känner dock inte att jag vill köpa något av detta till henne, då hon har sagt att hon inte önskar sig solglasögon och en väska känns tråkigt.

Vad köper man? :( Mamma tyckte jag kunde köpa ett smycke, men det känns så tråkigt att ge ett smycke.. Vill att det ska vara lite speciellt!
 
Sv: Studentpresent...

Jag fick mycket flytta hemifrån-grejer när jag tog studenten vilket jag uppskattade. Fick även en del pengar då jag skulle flytta till USA senare samma år. Om hon vill ut och resa kan ju det vara en idé med pengar i den valuta hon behöver? Presentkort är ju ett säkert kort, men det kanske är lite tråkigt när det är din syster...
 
Sv: Studentpresent...

Köp en upplevelse kanske? Ni prövar på segway eller nått sådant? Något mer konkret är ju typiska "flytta hemifrån-grejer", men det kan vara lite tråkigt att få (men ack så behövande!). Annars kanske sällskapsspel, filmer, presentkort på spotify/iThunes (om hon vill köpa låtar t.ex.).
 
Sv: Studentpresent...

Gillar hon att resa? I så fall kan du ju sponsra henne med ett par flygbiljetter. Biljetter överlag är trevliga att ge, sportevenmang, stand-up, teater, konserter - finns ju oändliga möjligheter. Antingen du ger henne två stycken så att han kan bjuda med någon eller om ni går tillsammans.
 
Sv: Studentpresent...

Nu vet jag inte hur äventyrliga ni är men en upplevelse som du bjuder henne på och som ni åker på ihop kanske kan vara kul? Bungyjump? Forsränning eller klättra i berg? En helg i Köpenhamn eller en helg i London kanske passar er bättre? Kanske kan dina föräldrar tänka sig att lägga till lite så att det inte blir så dyrt för dig om de ändå inte har köpt klart. Eller något annat kul som blir ett fint minne. Det måste ju inte vara en sak. Det viktiga tycker jag är att det är något man kan minnas och inget man har ett tag och sedan kastar bort som ett par solglasögon eller en väska för det har man ju inte kvar så länge.
 
Sv: Studentpresent...

Halv kl

Tack för alla svar!

En resa låter faktiskt väldigt intressant! Hon älskar att resa, jag vet dock inte om hon tycker att det är tråkigt att åka med mig :( Jag skulle inte tycka det var tråkigt att åka med henne. Hon brukar ju dock alltid följa med familjen när vi åker utomlands! Men sen har jag sökt några utbildningar, och isåfall skulle det ju vara bäst att åka i September. Men då känns det dumt med mina utbildningar.. Är dock inte alls säker på om jag kommer in. Antagligen inte. Men det känns ju dumt att åka på resa i början av utbildningen precis. Eller?

Isåfall tror jag det blir Barcelona för där har jag lite koll och hon har aldrig varit där

Angående smycken, om det inte skulle bli någon resa, kan man gradera (heter det så?) text? Genom internet eller är det bättre att gå till en guldsmed eller liknande?
 
Sv: Studentpresent...

Gravera (:)) kan du säkert göra över internet också, men jag skulle nog gått till en butik faktiskt. Saker med gravyr kan vara lite bökigt att lämna tillbaka om man inte är nöjd, så det är skönt att ha sett smycket och kanske klämt på det innan man betalar för gravyr. :)
 
Sv: Studentpresent...

Jag fick ett jättefint silverarmband av en vän, med gravyr på insidan. Underbar present, det är väldigt enkelt och passar till allt, behöver nästan aldrig ta av det och kommer att ha kvar det hela livet som ett fint minne :love:
 
Sv: Studentpresent...

Jag är i precis samma sits! :D
Min kompis syster gjorde en sjukt fin scrapbook med bilder från när de var små, så skrev hon ner massor med fina minnen och sånt. Alla som läste den blev jätterörda och den vat verkligen jättefin. Funderar på att göra en sådan, dock måste jag lägga i en högre växel då..
 
Sv: Studentpresent...

Hm.... Spännande! Vi har dock extremt få bilder på oss från när vi var små. Tror min syster har räknat ihop och det finns typ 20 bilder på henne :banghead: Dock rätt många fler på mig. Man kanske inte behöver så många bilder? Mer text? Verkligen en rolig sak att göra! Det blir ju inte så mycket pengar så jag skulle ju kunna göra en sådan och en resa/smycke/liknande.

Köper du en bok utan något i då, och skriver och klipper och klistrar? Min syster har fått en sån av sin bästa vän vid en födelsedag en gång, så ideen skulle ju inte vara helt min :meh:;)

Kan du ge lite exempel på vad din syster skrev? Några topics?
 
Sv: Studentpresent...

Tips om du väljer att göra en sådan bok:
Prata med dina föräldrar om minnen/händelser som din syrra varit inblandad i.

Se om det finns ngt sparat på vind/i förråd som tex favoritboken, dockan, gamla skoluppgifter etc. Du kan sen använda dem (fota dockan tex), använda delar ur texten från favoritboken, klistra in ngn teckning hon gjort etc.

Låt föräldrarna få ngn sida där de berättar om hur det var när hon föddes eller liknande.

Har hon någon barndomsvän som du kan få att berätta något kul de har gjort osv.

Har du kanske gamla dagböcker där du skrivit om din "jobbiga" lillesyrra eller liknande, använd det också. Egna minnen om syster och gemensamma händelser är också bra.

Lycka till!
//LillaGubben
 
Sv: Studentpresent...

Ja precis, det blir ju personligt men ändå en jättefin present :)

Jag tänkte köpa en vanlig klippa-klistra-bok. Och så klart fina pennor att skriva med.

Hon skrev allt möjligt, men bl a "kommer du ihåg våra lekar?" så hade hon skrivit massor om deras lekar, att de hade deras pappas skor som barbie-bilar :rofl: och andra roliga saker de gjort.
Fina ord, hur mycket hon betyder för henne etc..
 

Liknande trådar

Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
945
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 791
Senast: Oh_really
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 797
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp