Studentpresent och bjudmat...

Texaz

Trådstartare
Jaha, yngsta sonen tar studenten om ca 10 dagar, och vet inte alls vad han önskar sig (fyller dessutom år fem dagar senare..) :crazy:
Vad i hela friden ska jag hitta på att ge honom??
Hans intressen är jordbruk (går ut lantbruksgymnasie) och bilar, främst då volvobilar....
Är i princip aldrig ut, bortsett från någon byfest i krokarna.

Vad ska jag hitta på???

Tar även gärna emot tips på mat till bjudningen (blir inte så många, kanske 10-15 pers):)

Har han en egen bil?
Kanske isåfall han behöver något till den? Jag vet ju inte hur din son är, men många killar i den åldern jag känner/har känt som gillar bilar har nästan alltid haft några objekt på gång som de behövt än det ena, än det andra till. Kanske han behöver nåt sånt?

Annars ger ju många något som är mer ett minne än något önskat och användbart, typ en fint graverad bricka (vad heter de egentligen?) eller något liknande.

När jag tog studenten var vi ungefär lika många och bjöd på buffe, "grunden" var en enkel hemlagad potatissallad och en grönsallad, och till det olika kallskuret och små grönsaksrätter. Gott, enkelt och uppskattat :)

Jaha, yngsta sonen tar studenten om ca 10 dagar, och vet inte alls vad han önskar sig (fyller dessutom år fem dagar senare..) :crazy:
Vad i hela friden ska jag hitta på att ge honom??
Hans intressen är jordbruk (går ut lantbruksgymnasie) och bilar, främst då volvobilar....
Är i princip aldrig ut, bortsett från någon byfest i krokarna.

Vad ska jag hitta på???

Tar även gärna emot tips på mat till bjudningen (blir inte så många, kanske 10-15 pers):)

Vad har han för plan efter gymnasiet? Ska han plugga vidare, jobba eller resa? Hur ser det ut med sånt som behövs till hemmet?
Vi har varit på 6 studenter de senaste 4 åren och överlag har vi gett bort husgeråd och de har fått mycket sånt. En som skulle iväg och göra en lång resa fick istället en del "bra att ha" grejer till resan, men överlag har det varit porslin, stekpannor, kastruller och sånt. Men de flesta har då haft en plan att flytta hemifrån på ett eller annat sätt och behövde alltså en hel del saker.
Det mina barns kusiner har fått att sina föräldrar har varit rätt dyra saker, den äldsta fick en ny laptop med all behövlig programvara för universitetet, mellan barnet som skulle ut och resa fick en stor del av biljetten betald, den yngsta fick även hen en laptop med allt som kunde behövas.

Ang maten så gör det enkelt! Potatissallad, kallskuret, sallad och till efterrätt kanske glass, jordgubbar och maränger eller någon annan god efterrätt som han gillar.

Jo bil har han, och vi har funderat på att ge honom däck till den. Han har köpt svindyra fälgar men inte haft råd med passande däck (stackarn får nu köra med "vanliga" fälgar:p) Kanske en halsbricka skulle vara uppskattat, har aldrig sett honom bära smycken, men det kanske skulle vara fint:)
Potatissallad och kallskuret låter som en god idé, skulle man kunna ha lax som alternativ till köttet tro? Eller något annat förslag??

@Texaz Lax fungerar alldeles utmärkt till potatissallad, svägerskan brukar göra någon inkokt lax som sen kan serveras kall, en matigare vegetarisk sallad så har man löst de flesta!

Jo bil har han, och vi har funderat på att ge honom däck till den. Han har köpt svindyra fälgar men inte haft råd med passande däck (stackarn får nu köra med "vanliga" fälgar:p) Kanske en halsbricka skulle vara uppskattat, har aldrig sett honom bära smycken, men det kanske skulle vara fint:)
Potatissallad och kallskuret låter som en god idé, skulle man kunna ha lax som alternativ till köttet tro? Eller något annat förslag??
Inkokt lax, säger jag. Gott, somrigt och hur enkelt som helst att göra. Gärna med skarpsås till. Mums!

Gravad/kallrökt lax går bra med potatissallad och kanske lite rökt kalkon och en god salami? Tänk buffé men utan kött. Har du tillgång till en rök kan jag rekommendera rökta räkor, det var en succé när vi hade garden party här.

Jag fick såna där bra-att-ha-saker när jag tog studenten. Som bestick och en daisy (smörgåsgrill). Var inte helt fel att ha när jag flyttade hemifrån sen.
bild-750436.jpg

Som alternativ till potatissallad så brukar jag koka och kyla risoni och sedan blanda med fetaost, delade cocktailtomater, färsk basilika och lite olivolja. Salt och peppar efter smak. Senast blandade jag även i klippt gräslök och det var gott. Passar jättebra till allt som man vanligtvis har potatissallad till. Mycket lätt att göra och kan göras i förväg utan att bli dåligt. Jag serverar den med valfritt protein och med en kall sås, t.ex. vitlökssås. Supergott!

En trevlig bufférätt är insalata caprese: Mozzarella, tomater, olivolja och basilika. Den kan varieras, tex med soltorkade tomater och/eller balsamvinäger. Jättegott!

Något som vi syskon fick i studentpresent var rejäla resväskor i lagom storlek. LÅter säkert tråkigt i mångas öron men de är välanvända och har uppskattats. Vet sonen vad han ska göra efter studenten? Plugga vidare/jobba som genererar flytta hemifrån så finns det kankse ngt till en flytt -tex startkit med köksprylar som han gärna slipper lägga pengar på? Vi fick också smycken/klockor (vi fick vara med och välja). Vi har dessutom till jul och födelsedagar fått delar ur ngn servis/påslakan-set/annat i något av paketen för att börja samla lite innan flytt.
Gissar att han redan har körkort? Annars brukar det väl vara ett alternativ.

Vi körde på smörgåstårta på min student. Väldigt smidigt eftersom det bara är att ställa fram när det är dags.

Typiska flytta hemifrångrejer är väl ganska bra studentpresenter egentligen. Smycke, klocka eller grejer till bilen tycker jag är goda idéer. När jag tog studenten fick jag nog mest pengar... Det går ju alltid hem enligt mig, men inte så kul om han tjänar egna pengar redan dock.

Blir nog potatissallad och kallskuret, tänker mig typ rostbiff och marinerad kyckling samt lax i någon form....

Funderar mest på present, ev något smycke i stål (som minne) och kanske en kokbok. Han kommer ju att flytta in i lillstugan inom kort och kan inte laga mat alls... Sen samla till presentkort för saker till bilen.

Förslag på kokbok? Smycke till bil/traktornörd???

Ja Siljanslax kan ju passa bra då han gillar närproducerat :-) Ännu bättre kanske om jag kollar med laxodlingen nästgårds:), har jag inte ens tänkt på!! Därtill lokal rostbiff, blir ju helt perfekt!:love: Kycklingen kan jag ju skippa:D

Liknande trådar

Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 372
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 758
Senast: Cocos
·
  • Låst
Tjatter Det var dags för den årliga midsommarfesten hemma hos familjen Grip. En familj känd för sina fester och alla ville vara inbjuda till...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
12 400
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 986
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits