Student och hästägare

Sv: Student och hästägare

Finns väl ingen människa som köper all kurslitteratur. Det blir mycket billigare att låna och kopiera.

Jag har både hund och bil på mitt studielån och det går utmärkt.

suisyola skrev:
6 900
3 000 - hyra till dig själv
1 000- mat och räkningar

Hur kan man äta för 1000:- i månaden?
Jag handlar mat å sånt för nästan 2000:- i månaden och jag tycker
ändå jag äter för lite.

MVH/ Stefan

Ni som gått på flyinge eller bor i närheten. Vad ligger lägenhetshyrorna på i närområdena? Jag har ju andra djur så studentkorridor är det inte tal om för min del. Idealet för mig (kanske idealet för dom flesta iof.. :d ) vore ju att bo nära skolan och stallet så jag slipper skaffa mig en bil.

1000 kronor till räkningar och mat per månad låter helt orimligt i mina öron. Iaf om man bor i egen lägenhet. Vill inte ens tänka på hur mycket jag lägger ut på mat per månad...nu har jag kanske inte varit den mest sparsamma när det gäller dyra restaurangbesök m.m men när det väl blir aktuellt med häst så prioriterar jag ju självklart den.

Jag måste bara säga att jag är djupt imponerad av alla som klarar av häst(ar) på bara studiemedlet.

När jag pluggade hade jag två hästar och det hade aldrig gått utan mina kära kära föräldrar. Jag betalde inte mer än bensinen till stallet under 5 år.

Problemet för mig var att jag inte hade tid att jobba extra eftersom hästarna tog så mycket tid.

En stor :bow: :bow: :banana: till er som klarar både och!!! och en stor :bow: :bow: till mina föräldrar som gjorde det möjligt för min del.

Kopiera var förfärligt osmidigt, många stora böcker och låna i biblioteket var omöjligt.

Ref.litt köpte jag aldrig - men bara lagböckerna gick på 1500kr minst.
Jag hade tur som hade en sambo som läste en teknisk utbildning och därmed hade inte ens en fjärdedel så mycket obligatorisk studielitt. Han fick köpa mat och busskort. :o

Jag har klarat 3,5 års studier (hitills) utan att ta en krona i studielån. Har dock inte haft någon häst (ska dock köpa en nu yippie) men jag hade gått o väl kunnat ha häst om jag tagit lån. Hemligheten är att snåla, snåla och åter snåla (storkok är ett tips). Det går om man vill. Jag har tänkt som så att mina hundår kommer följas av ett mycket bättre o roligare liv (utan lån). Det prioriterar jag. Du behöver fråga dig själv vad du prioriterar.

Tänkvärt är att den liter mjölken man köper inte kostar 8 kr, utan 8 kr + den ränta som lånet är på.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 804
Senast: Torktumlare
·
Hästmänniskan Har en fantastisk häst på foder just nu fram till juli 2013. 4 år och har relativt bra kapacitet för vad jag vill ha ut av min ridning...
Svar
16
· Visningar
2 434
Senast: Monifa
·
Hästmänniskan Hur ska man kunna gå vidare i sitt hästeri när man är fattig? Jag känner hela tiden att jag kört fast, jag försöker hela tiden att tänka...
2
Svar
35
· Visningar
2 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka