Student och hästägare

Sv: Student och hästägare

ja mamma betalar min lägenhetshyra, men så har vi gård hemma oxå som jag hjälper till på, så det är inga lättförtjänta pengar på så sätt (att jag inte behöver göra ngt för dem)
men så har jag heller inga problem att betala för mig el hästen ek. det går

Jag har en stallhyra på 1700 kr/mån och jobbar inte utan har bara studiemedel för tillfället, och det går. Ska inte säga att det går bra eftersom jag håller på och jagar jobb, men det går ihop ändå.

Nu har jag relativt låg hyra (2700-bostadsbidrag på ca 500), dock så åker jag bil 1,5 mil till skolan istället.

Men att säga att man ska göra sig av med häst och hund och allt för att plugga, det tycker jag låter absurt! Man får prioritera både ekonomiskt och tidsmässigt, men när slipper man det egentligen?

Jag hade under min studietid en hästkostnad på ca 3000kr/månad. 3 tonåringar och en man med lön som iofs var rätt låg. Jag arbetade ca 20h/vecka samt hade lån och bidrag som var något reducerade i och med att jag arbetade rätt mycket. Ofta var det 4 dagar i skolan ibland heldagar men ofta bara 3timmars föreläsningar. Grupparbeten var väl det som tog mest tid. Vissa veckor var väldigt tighta men då får man ta det lite lugnt med ridningen. Jag läste till civilekonom. Upptäckte att det går att få mycket gjort om nätterna...tyst och lugnt. Jag sparade mycket tid genom att ha stall, jobb och skola på relativt kort avstånd från mitt hem.

Allmän kommentar!

klart att det går att ha häst om man kan (ut)nyttja föräldrarna.
Men det kan man ju inte räkna med i många fall
och då blir det tufft.
Det går säkert om du försakar MKT annat, jobbar extra och drar in 2-3000 kr samt har en väldigt billig hyra, typ inneboende eller så. Bäst är ju också om man som jag kan jobba av stallhyran i stallet sas.
Och tiden beror helt på vad du ska läsa... :smirk:

Det är mkt som ska klaffa om man ska ha råd utan att ta föräldrar til hjälp. Men skam den som ger sig! :bow:

De flesta som svarat här och tycker att det funkar finansierar inte allt själv, så de svaren är kanske inte helt realistiska.

Jag är student och har inte bara en häst -utan två och vi lever på 6900kronor i månaden. Jag bor i egen lägenhet á 2500:-/månaden. Matkostnaden har jag inte räknat på alls, men jag lever rätt snålt med käket. Nya klder blir det bara efter sommarjobbslönen, annars finns inte pengar till det.

Den ena hästen är en unghäst som står i lösdrift hos en kompis i danmark, där betalar jag bara hö-kostnaden. Och så klart hennes försäkring,vaccineringar, avmaskningar verkningar m.m. Men hennes kostnader lägger jag från min sommarjobbslön i en "fond" där kompisen tar av, så hon kostar inte så mkt av mina studiepengar. Gissar att hon kostar mig runt en 3000 kronor om året.

Den andra hästen har jag innackorderad i lösdrift för 500:- kallhyra. Hökostnaden ligger på runt 300kr, halmkostnaden runt 150:- och kraftfodret räcker en säck á 160:- i två månader. Jag har hästen barfota och jag verkar det lilla som behövs själv o tar ut en hovslagare ungefär var tredje månad, o verkning är ju inte så dyrt.
Jag har långt till stallet så bensinkostnad blir ca 25kronor per dag, men bilens skatt o försäkring sponsrar mina underbara föräldrar! Har dock gjort upp med stallägaren om att hon ser till hästen på hans två vilodagar, varvid jag bara åker ut 5dgr/veckan.

Jag kan ju säga som så att det visst går att ha häst på studiepengar, men det är MYCKET man får offra- o knäckebröd o vatten börjar bli ganska gott efter ett tag *överdriver* ;) Man går till lantmännen istället för till systemet, åker bil/buss istället för att festa på kåren, och mockar hästskit istället för att träna på gym.
Men, iaf jag, mår så otroligt mycket bättre när jag har hästen att komma ut till! Man får en chans att andas ut, att koppla bort stressen från skolan- och tro det eller ej- men det har blivit lättare o roligare att plugga!

Jag betalar allt själv som det är nu, men jag hade aldrig tagit hem hästen(även han stod i danmark förr) om inte mina föräldrar lovat ställa upp om något skulle hända o pengarna inte räcker.

MVH Andipandis matte

när jag bodde i Flyinge hade jag hästen för ca 1300kr i månaden, mitt rum (numera ASVH:s kontor) kostade 1200 om jag inte minns fel, lunch åt vi alltid på värdshuset samt frukost också, jättegott!

det gick alldeles utmärkt, har aldrig haft så mycket pengar över varje månad som då...

Klart att det går, men man kanske inte kan gå ut med polarna och dricka öl varje helg... Och man kanske inte hinner plugga riktigt så mkt som man borde, men men... Det är det värt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft häst i drygt ett år nu, är inne på mitt femte år på universitetet. Måset säga att jag har lika mycket (lite...) pengar kvar i slutet av månaden nu som innan jag skaffade häst. Man har ju en förmåga att rätta mun efter matsäcken så att säga! Min pålle kostar mig 1200 stallhyra(lösdrift där hösilage, halm, havre, betf, mineral +jobbet ingår), 400 försäkring, hovslagare ca 200/mån. Jag har en unghäst vilket ju innebär att det ännu inte tillkommer några träningskostnader, då hade det varit tuffare.... Sen tillkommer ju bilen, som är det enda jag blir subventionerad med av mina föräldrar. Eller rättare sagt, den står till mitt förfogande men jag betalar bensin o försäkring och sånt själv. Lånar fullt och jobbar extra väldigt oregelbundet, inget vissa månader upp till nästan halvtid andra. Plugget tar den tid det tar, det varierar ju mkt under olika perioder. Jag tycker inte att jag fått prioritear bort så mycket av det som är viktigt för mig, jag köper fortfarande böcker, skivor, dricker öl med kompisarna då och då, går på en massa konserter. Däremot köper jag numera kläder på h&m istället för MQ, och jag lagar mat hemma varje dag så jag inte behöver köpa lunch. Ibland får man försaka nåt man skulle velat göra men det är den där mjuka mulen värd.....

obs!! hade ingen bil men en mycket användbar cykel!!

Hur sjutton lyckades du med detta?

När jag pluggade var bara hyra (3000kr) och böcker mer än vad lånet och bidragsdelen låg på... :crazy:

men då e de iinga problem ekonimisk-de jag menar är att man får vara beredd på att kunna be föräldrarna om pengarna och att dom KAN OC VILL betala/låna ut..för annars e de lätt att man står där en dag med räkningar,häst och nga pengar..och sånt har man inte tid att orar sig för
men välkkommen till skåne :)

Jag pluggar på flyinge och jag har råd att ha häst!
Jag tar fullt studiebidrag men jobbar inte extra använder dock sommarjobbspengar när det kniper. Jag betalar 2000 i stallhyra och det är vad det kostar här (cirkapris) Sen har jag lägenhetshyra och katter som äter..
Om man planerar sina utgifter klarar man att leva dvs. plugga, träna,äta, festa och dvs utgifter.
Allt går om man vill och livet blir ju så mkt roligare om man har häst..! :love:

Min hyra låg på 1700/månad. Del i 3:a, studentlägenhet. Hyrorna på den orten kanske är låga vad vet jag. Ännu billigare att bo i korridor el dubblett.

Böckerna var ju däremot dyra, det är de ju alltid.

piamar skrev:
hej man har inte råd med häst om man pluggar det är på tok för dyrt,
inte ens med vanligt jobb har man råd med häst,jag råder dig att
ackodera ut hästen under studie tiden eller sälja den för pengarna räcker inte,och hunden måste man oxå lämna hem eller ackordera
ut ,hela studierna går ut på att plugga,böcker är svin dyra plus rum resor,mat ,studie av gifter, man orkar heller inte med allt om du inte
bor på en gård,bil kostar jätte mycket pengar, frågan är om man kan ha bil. åk kollektivt.buss,osv.man måste vara snål när man pluggar.
annars blir du skyldig onödigt mycket pengar. :banana: :bump: :bump:

Är detta ett skämt? Så här negativ kan man väl inte vara... Fy 17 vilken hemsk studietid du måste haft om du bara grävde ner dig i litteraturen o aldrig gjorde något kul...

Att det kan vara tufft att få det att gå ihop, javisst, men detta får ju universitetet att låta som ett helvete på jorden :eek: .

Jag hade tre hästar :) då jag pluggade i Lund, av dessa tre var två stycken tävlingshästar.
Med studiemedel, extrajobb på fredagar och med rätt prioriteringar så klarade jag av att plugga :crazy: , festa :banana: , tävla och träna :bump: , betala hyran :eek: för hästarna och mig själv varje månad.
Skoning av tre hästar var sjätte vecka etc. Dessutom hade jag bilen och släpet.

Vill man så går det. :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

piamar skrev:
studie av gifter
:devil: Kunde inte hålla mig

Själv studerar jag i Lund och har foderhäst. Lite uppoffringar krävs men det går om man vill. Har en månadskostnad för hästen på ca 1200kr men då står hon en bit utanför staden. Hyran på studentlägenheten och alla andra avgifter är det som kostar mest.

Det borde väl gå om man är ekonomisk och prioriterar hästen framför krogliv och klädinköp. Det finns många ensamstående mammor med både två och tre barn att försörja som lever på studielån, och barn är dyrare än hästar i drift. Helt omöjligt kan det inte vara.

Men ensamstående föräldrar får både barnbidrag och bostadsbidrag.

Vill man så går det men man får vara beredd på att det blir mer eller mindre svårt beroende på utbildning och studieort :). Du som ska bo i Flyinge tror jag inte behöver oroa dig, vill du så kan du!

Jag går en utbildning där man förutsätts vara I skolan ABSOLUT minst 40h/vecka men helst ska man vara där dygnet runt utan annat liv... Extrajobb är det egentligen inte tal om, skolan aktivt avråder oss att extrajobba men ibland måste man, så är det bara.

Jag har haft häst under hela studietiden och levt på studiemedel (bidrag + lån), dock har jag bott så till att jag haft extra lån för resor så jag har fått ut ca 8400:- per månad men hela extralånet plus lite till har gått i resor till och från skolan. Har jobbat extra så fort jag haft möjlighet och har därigenom fått in en del extra pengar.

Det är TUFFT att få det att gå runt, särskilt som jag har dyra resor (dock inte så dyr hyra, vi bor extremt litet och delar på två), går en 'dyr' utbildning och har en häst som har haft över 15.000:- bara i veterinärkostnader (alltså sådant som försäkringsbolaget INTE ersatt - totala kostnaden vill ni inte höra) senaste året. Jag både gråter och sliter mitt hår stundtals och icke-hästmänniskor runt omkring mig inkl lärare har gett upp att försöka förstå varför jag tycker att det är värt allt slit, men det gör jag. Jag skulle inte klara mig utan det andningshål som stallet utgör för mig, jag hade blivit tokig. Dessutom VÄGRAR jag ge upp min älskade häst bara för att man 'inte borde' ha häst när man pluggar - jag har gett mig fasen på att det ska fungera och hittills har det också gjort det om än med nöd och näppe och ett evigt balanserande på gränsen hela tiden både gällande tid, ork och pengar.

Omkostnader:
Stallhyra 1000:-
Foder 800:-
Skoning 750:- (max 5 veckor mellan så det blir en gång i månaden i princip)
Försäkring 400:-
Transportlån 450:-
Träning 400:-
Övrigt häst (utrustning, vaccinering, avmaskn. etc) ca 300:-
Resor (inkl. bensin) 2300:-
Hyra 1500:-
Mat 700:-
Skola ca 500:- i snitt
Övriga räkningar 800:-
sa: 9.900:-, alltså har jag behövt ta ca 1.500 från sparade pengar varje månad om jag inte lyckats extrajobba. Och observera då att det inte är några kläder etc eller veterinärkostnader i dessa pengar ovan...

Jag har hittills klarat 3,5 år på detta sätt och har 1,5 år kvar. Just nu har jag dock ett sabbatsår för att kunna pusta ut ett tag och fylla på lite i pengareserverna vilka just nu är helt tomma igen efter alla turer hos veterinären. När man ser siffrorna så här är det lätt att undra vad sjutton man håller på med egentligen men som sagt - för mig är det värt det.
Hade jag INTE haft häst när jag började plugga så hade jag inte heller skaffat någon under tiden, då hade jag hellre varit medryttare eller nå't sånt och lagt undan lite pengar istället men nu hade jag min häst när jag började plugga och då har det bara varit att gilla läget, jag är på tok för fäst vid henne för att ens tänka tanken på att sälja :love:.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 804
Senast: Torktumlare
·
Hästmänniskan Har en fantastisk häst på foder just nu fram till juli 2013. 4 år och har relativt bra kapacitet för vad jag vill ha ut av min ridning...
Svar
16
· Visningar
2 434
Senast: Monifa
·
Hästmänniskan Hur ska man kunna gå vidare i sitt hästeri när man är fattig? Jag känner hela tiden att jag kört fast, jag försöker hela tiden att tänka...
2
Svar
35
· Visningar
2 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka