Sv: Student och hästägare
Vill man så går det men man får vara beredd på att det blir mer eller mindre svårt beroende på utbildning och studieort
. Du som ska bo i Flyinge tror jag inte behöver oroa dig, vill du så kan du!
Jag går en utbildning där man förutsätts vara I skolan ABSOLUT minst 40h/vecka men helst ska man vara där dygnet runt utan annat liv... Extrajobb är det egentligen inte tal om, skolan aktivt avråder oss att extrajobba men ibland måste man, så är det bara.
Jag har haft häst under hela studietiden och levt på studiemedel (bidrag + lån), dock har jag bott så till att jag haft extra lån för resor så jag har fått ut ca 8400:- per månad men hela extralånet plus lite till har gått i resor till och från skolan. Har jobbat extra så fort jag haft möjlighet och har därigenom fått in en del extra pengar.
Det är TUFFT att få det att gå runt, särskilt som jag har dyra resor (dock inte så dyr hyra, vi bor extremt litet och delar på två), går en 'dyr' utbildning och har en häst som har haft över 15.000:- bara i veterinärkostnader (alltså sådant som försäkringsbolaget INTE ersatt - totala kostnaden vill ni inte höra) senaste året. Jag både gråter och sliter mitt hår stundtals och icke-hästmänniskor runt omkring mig inkl lärare har gett upp att försöka förstå varför jag tycker att det är värt allt slit, men det gör jag. Jag skulle inte klara mig utan det andningshål som stallet utgör för mig, jag hade blivit tokig. Dessutom VÄGRAR jag ge upp min älskade häst bara för att man 'inte borde' ha häst när man pluggar - jag har gett mig fasen på att det ska fungera och hittills har det också gjort det om än med nöd och näppe och ett evigt balanserande på gränsen hela tiden både gällande tid, ork och pengar.
Omkostnader:
Stallhyra 1000:-
Foder 800:-
Skoning 750:- (max 5 veckor mellan så det blir en gång i månaden i princip)
Försäkring 400:-
Transportlån 450:-
Träning 400:-
Övrigt häst (utrustning, vaccinering, avmaskn. etc) ca 300:-
Resor (inkl. bensin) 2300:-
Hyra 1500:-
Mat 700:-
Skola ca 500:- i snitt
Övriga räkningar 800:-
sa: 9.900:-, alltså har jag behövt ta ca 1.500 från sparade pengar varje månad om jag inte lyckats extrajobba. Och observera då att det inte är några kläder etc eller veterinärkostnader i dessa pengar ovan...
Jag har hittills klarat 3,5 år på detta sätt och har 1,5 år kvar. Just nu har jag dock ett sabbatsår för att kunna pusta ut ett tag och fylla på lite i pengareserverna vilka just nu är helt tomma igen efter alla turer hos veterinären. När man ser siffrorna så här är det lätt att undra vad sjutton man håller på med egentligen men som sagt - för mig är det värt det.
Hade jag INTE haft häst när jag började plugga så hade jag inte heller skaffat någon under tiden, då hade jag hellre varit medryttare eller nå't sånt och lagt undan lite pengar istället men nu hade jag min häst när jag började plugga och då har det bara varit att gilla läget, jag är på tok för fäst vid henne för att ens tänka tanken på att sälja
.