Student och hästägare

K

Kenzie

Ni som pluggar. Hur har ni råd med häst? Jag kommer förhoppningsvis börja plugga i Skåne (Flyinge) där det är förhållandevis låga stallhyror. Jag räknar med 1500-2500 för inackordering där allt ingår. Är det överhuvudtaget möjligt att överleva på studiemedel 6900 + extrajobb kanske 2000/månaden? Har ju andra djur som måste överleva dom också + att det gärna får bli över lite pengar till mat och hyra och såna struntsaker :d
Vad lägger ni på era hästar i månaden?

Sv: Student och hästägare

Jag har hållit häst i Sthlm under flera år med de inkomsterna som du har och det har gått bra, till viss del har jag dock blivit tvungen att jobba i stallet för att få ner hyran (3000 kr), men annars har jag inte gjort några större uppoffringar.

Hästen kostar mig runt 30.000 kronor om året, månadskostnaden varierar en hel del.

Jag pluggar och har häst och hund. Jobbar lite extra, får ca 2000-3000 kr i månaden för det utöver studiemedlet.
Räknar med att jag betalar ca 2500-3000 kr /mån för hästen inkl bensin för resor till stallet. Min lägenhet kostar 2000 (delar). Jag tycker att jag har råd, även om det kan vara kämpigt ibland.

hej man har inte råd med häst om man pluggar det är på tok för dyrt,
inte ens med vanligt jobb har man råd med häst,jag råder dig att
ackodera ut hästen under studie tiden eller sälja den för pengarna räcker inte,och hunden måste man oxå lämna hem eller ackordera
ut ,hela studierna går ut på att plugga,böcker är svin dyra plus rum resor,mat ,studie av gifter, man orkar heller inte med allt om du inte
bor på en gård,bil kostar jätte mycket pengar, frågan är om man kan ha bil. åk kollektivt.buss,osv.man måste vara snål när man pluggar.
annars blir du skyldig onödigt mycket pengar. :banana: :bump: :bump:

Klart man har råd, prioriterar man rätt och ser till att tjäna extrapengar, så är det inga problem.

Jag har pluggat på universitetet i mååånga år och har samtidigt hållit häst i den dyraste av alla städer (Sthlm), jag har fått jobba en hel del, men det har det varit värt!

Jag pluggar och har bara bidragsdelen. Och jag har eget stall och två hästar. Och hur funkar det då, jo jag bor hemma hos mina föräldrar. Dvs jag betalar ingen hyra och har heller inga kostnader för uppehälle att tala om. Så för min del funkar det hur bra som helst, kan tom spara lite grann. Däremot är jag lite snål och köper inte så mkt böcker utan lånar ist.

Förra året hade jag både bidrag+lån och egen lägenhet. Och så köpte jag all kurslitteratur. Och så sparade jag en fast summa varje månad. Det gick alldeles utmärkt.

Jag tycker att det hela är en fråga om prioritering. Nu prioriterar jag att inte ta lån så jag får vackert bo hos mina föräldrar.

Det bästa med att plugga tycker jag är att man har så mkt tid över till att dona med hästarna och stallet.

Jag har pluggat nu i 3 år och haft häst hela den tiden (har bara studiebidrag+ lånet= 6900:-/mån). Har en stallhyra på 1770 exl hö, så jag brukar landa på ca 2500:- men så tillkommer ju andra kostnader såsom hovslagare och veterinärbesök. Men jag tycker att det har fungerat ganska bra ändå, visst är det knapert ibland men jag tycker att det är värt det. Studietiden är ändå ganska kort (hmm nåja 4,5 år).

Fast i ärlighetens namn så vissa månader har jag fått vända mig till mina underbara föräldrar så att verksamheten ska gå runt.

Jag tror absolut att det går att vara student och hästägare. Det är väl alltid en fråga om prioritering.
Det skulle aldrig falla mig in att lämna bort mina djur för att jag studerar. Pluggar nu och har hund och katt och vi klarar oss alldeles utmärkt på enbart studiemedel.

Självklart har jag sparade pengar...dels för att kunna köpa hästen och dels för att ha en buffert till oväntade utgifter.
Sen tror jag ju att föräldrarna hjälper till ifall det går alldeles åt fanders men det är ju en annan sak...vill ju kunna betala för mina djur själv.

Det är ju alltid kul att höra andras erfarenheter och hur ni har löst det.
Men att det skulle vara fullständigt omöjligt att plugga och ha häst tror jag inte. Möjligen om man bor mitt inne i Sthlm...men så är ju inte fallet nu :)

Cilva skrev:
Det bästa med att plugga tycker jag är att man har så mkt tid över till att dona med hästarna och stallet.

Hur det är med den saken beror lite på vilken utbildning man ska gå. Jag tycker trådskaparen ska kolla med äldre kursare hur mycket fritid de har.

/Soapbubble

Jo givetvis men jag tror ändå generellt att studenter har mkt tid. Har en kompis som pluggar till civilekonom som hinner jobba ungefär halvtid och springa i stallet hos mig och en kompis. Själv pluggar jag till lärare och har 2-3 dagar i veckan med föreläsningar (nästan aldrig heldag). Nu har jag ännu mindre då jag läser på distans (1 gång i veckan).

Resten av tiden får man ju disponera själv. Under vintrarna så tränar jag hästarna på förmiddan när det är ljust och pluggar efter det. Det är just självstudietiden som gör att det känns som att man har mkt tid. Vilket man ju om man ska skärskåda det faktiskt har.

Däremot så kanske man inte har tid att engagera sig i kåren, nolleperioder, massor av festande och annat som en del verkar tycka är obligatoriskt under studietiden.

Det går att få ihop det med både studier och hästägande fast det blir inte mycket vare sig tid eller pengar över till annat. Är man dock fast besluten att få det att fungera så går det och det är ju dessutom bara under en begränsad tid av ens liv.

Cilva skrev:
Jo givetvis men jag tror ändå generellt att studenter har mkt tid. Har en kompis som pluggar till civilekonom som hinner jobba ungefär halvtid och springa i stallet hos mig och en kompis. Själv pluggar jag till lärare och har 2-3 dagar i veckan med föreläsningar (nästan aldrig heldag). Nu har jag ännu mindre då jag läser på distans (1 gång i veckan).

Mitt första år på högskolan var jag schemalagd 8-17 fem dagar i veckan. Det går inte säga något generellt om hur mycket tid studenter har och inte har. Hur mycket pengar ja, tid nej.

/Soapbubble

Om man ser det som jag gör: ALLT GÅR BARA MAN VILL ;)
Jag pluggar nu till lärare (första terminen) & har föreläsningar & seminarium i princip varje dag.
Jag har nog mer fritid när jag jobbade heltid än vad det känns som man har nu, men det handlar mkt om självdisciplin oxå, att sätta sig ner o verkligen plugga!
Men sen kan man inte plugga hela tiden heller, det går bara inte, så då är det skönt att komma ut till stallet & rida.
Jag har en häst, bor både hemma & i lägenhet vid universitetet. Hästen står kvar i ett stall där hemma. Funkar fint, men det blir ibland tidiga morgnar för ibland måste jag hinna rida innan skolan börjar osv. O några mil bakom ratten. Men det går!! Skulle inte klara mej utan hästen :love:

Så till ekonomin, för mig är det väl inga större problem. Har jobbat heltid april-sept i år, & så har jag en del sparade pengar. Jag har bara bidragsdelen, tar inget studielån.

Hyran på lägenheten är knappt 3000, men den betalar mamma
Mat när jag är i lägenheten betalar jag ju själv, men jag försöker laga all mat själv (inte köpa ngt färdigt el äta på restaurangerna i skolan) så där sparar man en hel del! Spartips! & storhandla på willys en gång i veckan :rofl:

Hästen: per månad:
stallhyra 1200 (inkl strö, hö, havre, mineraler, saltsten, 3 fodringar, in/utsläpp)
fodertillskott ca 250
hovis 560 kr/var 7:e v
avmaskning ca 70 kr/gång
vaccination ca 300/spruta
försäkring 3500/år
utrustning kan bli en del... :D :angel: ;)
ev träning, transporthyra tillkommer
bensin till & från stallet + in till ridhuset osv
massage 300 kr/gång (1 gång/mån)

du kan säket klara det,men frågan e man orkar med tanke på hur mycket du kommer att få avstå..

6 900
3 000 - hyra till dig själv
1 000- mat och räkningar

ovanstående är för lågt räknat dessutom...

nu har du 2 900 "över" och då ska det täcka stallhyra och övr hästkostnader,kursliteratut,kläder,hygienartiklar,bensin/buss

lägg sen till försäkringar mm mm mm

men går du på högskola/universitet har du mycket fritid-de beror helt på hur diciplinerad du är och hur du lägger upp ditt pluggande

Inte nödvändigtvis, flera utbildningar har undervisning varje dag 8-16, därefter är det väl meningen att det ska studeras.

Själv har jag undervisning ytterst sällan, det är perfekt då jag har all tid i världen för hästen och jobbet!

Men om du räknar med ca 2000 i månaden i stallhyra och att du kommer få in ca 2000 på ett extrajobb, då lär du ju klara dig... Med lite planering så..
Jag har turen att jag bor hemma fortfarande. Dock tar jag fullt studiestöd för att jag har bil också + att jag är usel på att hålla i mina pengar. Jag vet att det låter onödigt, mina kompisar som bor på campus skrattar åt mig när jag berättar att jag bor hemma och tar fullt lån...

Är också student och har häst i sthlm. Det är dyrt men helt klart värt det. Dock fick jag problem med min rygg och var tvungen att sluta på mitt jobb i samband med att jag köpte häst så det är lite svårt att få ¨det att gå ihop med bara studiemedlet, som tur är har jag snälla föräldrar. Ett jobb som ger 2000-3000 i månaden skulle göra mig mycket lycklig :-) Då skulle det inte vara några som helst problem att ha råd med både häst och kläder :-)

blir lite snurrig av vissa inlägg :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att plugga och ha häst. Skulle jag bara ha studiemedlet så kanske det skulle bli svårt men nu har jag som sagt en extrainkomst på 2000-3000 i månaden och då tycker jag att det borde gå.
Tid med hästen kommer jag absolut att ha. Det gäller bara att kunna lägga upp sina studier på ett bra och effektivt sätt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 804
Senast: Torktumlare
·
Hästmänniskan Har en fantastisk häst på foder just nu fram till juli 2013. 4 år och har relativt bra kapacitet för vad jag vill ha ut av min ridning...
Svar
16
· Visningar
2 434
Senast: Monifa
·
Hästmänniskan Hur ska man kunna gå vidare i sitt hästeri när man är fattig? Jag känner hela tiden att jag kört fast, jag försöker hela tiden att tänka...
2
Svar
35
· Visningar
2 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka