Sv: Student och hästägare
Om man ser det som jag gör: ALLT GÅR BARA MAN VILL
Jag pluggar nu till lärare (första terminen) & har föreläsningar & seminarium i princip varje dag.
Jag har nog mer fritid när jag jobbade heltid än vad det känns som man har nu, men det handlar mkt om självdisciplin oxå, att sätta sig ner o verkligen plugga!
Men sen kan man inte plugga hela tiden heller, det går bara inte, så då är det skönt att komma ut till stallet & rida.
Jag har en häst, bor både hemma & i lägenhet vid universitetet. Hästen står kvar i ett stall där hemma. Funkar fint, men det blir ibland tidiga morgnar för ibland måste jag hinna rida innan skolan börjar osv. O några mil bakom ratten. Men det går!! Skulle inte klara mej utan hästen
Så till ekonomin, för mig är det väl inga större problem. Har jobbat heltid april-sept i år, & så har jag en del sparade pengar. Jag har bara bidragsdelen, tar inget studielån.
Hyran på lägenheten är knappt 3000, men den betalar mamma
Mat när jag är i lägenheten betalar jag ju själv, men jag försöker laga all mat själv (inte köpa ngt färdigt el äta på restaurangerna i skolan) så där sparar man en hel del! Spartips! & storhandla på willys en gång i veckan
Hästen: per månad:
stallhyra 1200 (inkl strö, hö, havre, mineraler, saltsten, 3 fodringar, in/utsläpp)
fodertillskott ca 250
hovis 560 kr/var 7:e v
avmaskning ca 70 kr/gång
vaccination ca 300/spruta
försäkring 3500/år
utrustning kan bli en del...
ev träning, transporthyra tillkommer
bensin till & från stallet + in till ridhuset osv
massage 300 kr/gång (1 gång/mån)