Student- & hästliv i Norrköping

Liten

Trådstartare
Moderator får flytta om det ligger tokigt. Tyckte att ekonomi var mest passande iom att detta inte rör utbidning inom hästsektorn sas.

Jag har starka funderingar på att läsa Socionomprogramet i Norrköping med start i vår. Det drar mest åt Lund, men detta är mitt andrahandsval.

Så nu sitter jag och undrar vad jag ska göra med hästen min. Jag är inställd på att låna ut henne på foder en tid för att tjäna ihop en rejäl buffert, eftersom studielånet inte ger budgetutrymme för problem och trassel. En del av mig vrålar "sälj!", en annan del blöder vid tanken.
Jag lär behöva bo ganska centralt och ser ingen möjlighet att ha bil. Jag måste alltså kunna ta mig kommunalt till jobb, skola, hem, stall.

Ska vi hårddra det så har jag egentligen inte råd att ha häst i nuläget heller. Jag går inte minus, men det är inte heller riktigt bra. Trodde att jag skulle bli tvungen att sälja henne pga tiden tidigare i vinter. Och f.o.m. Juni får jag 2090kr mindre i månaden (underhållsstöd från FK pga skilda föräldrar + CSN studiebidrag).

Så, ni som bor i Norrköping med omnejd!!!

Hästliv
- Hur står du med din häst, vad kostar stallhyra per månad och vad ingår?
- Skoning?
+ allt annat ni kommer på.

Studentliv
- Hur bor du, månadshyra?
- Matkostnad per månad, ungefär?
- Boendekostnader utöver hyra?
- Kollektivtrafik?

Sv: Student- & hästliv i Norrköping

Socionomutb i Norrköping är ett bra val (bara liiite partisk då jag själv examinerades 16/1 2009) ;)

Stall som är nära stan kostar en del att stalla upp i. Skulle tro att det kostar runt 2000kr.

Har själv eget stall & bor en bra bit ifrån stan. Har bara haft uppstallat 2mil utanför Norrköping (iof med bussförbindelser men det blir nog drygt att resa om man tänker bo Centralt)

Hovslagare kostar mellan 900kr-1000kr för helskoning.

Det finns två studentboenden i Norrköping, tror hyra där ligger runt 3000kr. Finns en del lägenheter annars men är bostadsbrist i de mer centrala mindre ruffiga områdena i stan.

Med matkostnad menar du då om du lagar all mat hemma eller äta ute? Priset är nog detsamma över landet.
Finns bra kollektivtrafik i Nrkpg. Men staden är inte så stor så det går att cykla från ena sidan till den andra.

Moderator får flytta om det ligger tokigt. Tyckte att ekonomi var mest passande iom att detta inte rör utbidning inom hästsektorn sas.

Jag har starka funderingar på att läsa Socionomprogramet i Norrköping med start i vår. Det drar mest åt Lund, men detta är mitt andrahandsval.

Så nu sitter jag och undrar vad jag ska göra med hästen min. Jag är inställd på att låna ut henne på foder en tid för att tjäna ihop en rejäl buffert, eftersom studielånet inte ger budgetutrymme för problem och trassel. En del av mig vrålar "sälj!", en annan del blöder vid tanken.
Jag lär behöva bo ganska centralt och ser ingen möjlighet att ha bil. Jag måste alltså kunna ta mig kommunalt till jobb, skola, hem, stall.

Ska vi hårddra det så har jag egentligen inte råd att ha häst i nuläget heller. Jag går inte minus, men det är inte heller riktigt bra. Trodde att jag skulle bli tvungen att sälja henne pga tiden tidigare i vinter. Och f.o.m. Juni får jag 2090kr mindre i månaden (underhållsstöd från FK pga skilda föräldrar + CSN studiebidrag).

Så, ni som bor i Norrköping med omnejd!!!

Hästliv
- Skoning?

Studentliv
- Kollektivtrafik?

Nu bor ju jag i Linköping men har ändå ganska mycket dragning till Norrköping eftersom jag troligtvis kommer börja plugga där i höst. Priserna är ungefär de samma, kanske lite billigare lägenheter i Norrköping.

Hästliv
Jag har kallhyra på 400 kr, då ingår utsläpp och lunch samt om det krisar så finns mockningshjälp. Allt som allt så räknar jag med att hästen kostar 2000 kr per månad och då finns det alltid ett par hundra över. I snitt kostar hon 1500 kr. Då äter hon 12 kg hö, 0.75 kg havre, 0.4 kg kraft protein, b-vitamin och linfröolja.

- Skoning? Verkar min häst och detta kostar 400-500 kr 4-6 vecka. Behöver ganska täta intervall. Att verkningen är så dyr beror på att hovisen åker långt för att komma hit.
Jag har ett eget konto till hästen där jag lägger undan lite extra varje månad för oförutsedda utgifter. Detta konto får endast röras om det är EXTREM ekonomisk kris. Änsålänge har detta inte hänt. Hennes försäkrning betalar jag för hela året i augusti när jag har pengar från sommarjobbet. Så då slipper jag många små utbetalningar.

Studentliv
Jag delar en etta med en kompis och betalar 2012 kr i hyra.
Kanske 2000 kr i matkostnader? Försöker köpa storpack och lagar
storkok som jag sedan fryser ner. Äter mycket billig mat men ändå bra mat.

Bredbandet 300 kr i månaden (då fick jag en ny dator dessutom), el, vatten (vet ej riktigt vad det kostar men ett par hundra), tv-licens 90 kr?, mobilen har kostat mig runt 800 kr i månaden men har nu bytt abonemang.

- Kollektivtrafik?
170 kr i månaden för fritidskortet. Åker då gratis kvällar och helger. Försöker att ta cykeln överallt annars. Har 4.5 km till skolan och 3 till stallet.

Jag äter nu för ca 500-800kr/månaden, äter då hemma och oftast bra mat. Men min fråga berodde lite på att jag vet att vissa butiker (mataffärer) inte har samma priser som i Stockholm/Vallentuna, vissa enskilda butiker även här har helt andra priser.

Min stallhyra ligger idag på 2000:-/månaden, så det är ok.

:bow:

Jag har mer pengar i månaden nu än när jag jobbade så jag tycker ändå det är rätt bra. Har råd att gå ut ett par gånger i månaden också utan att det blir kris i kassan, tror att jag egentligen skulle kunna dra ner matkassan rätt mycket eftersom jag äter ute 2-3 gånger i månaden. Dessutom unnar jag mig lite småsaker varje månad.

Hej. Jag bor i Norrköping city.

Hästliv
Jag betalar 2600 då ingår all mat, alla tjänster. Mitt stall ligger i Skärblacka ca 2mil utanför Nkpg.

Vad det kostar att ha häst i Nkpg beror helt och hållet på vad du har för krav. Vill du inte stå kollektivt,ha ridhus och relativt nära till stan så får du betala mellan 2500-3000. Kolla annonser på olika hästsajter så får du ett hum om vad du söker kostar ;).

- Skoning?

800kr/6:vecka.

Studentliv
Jag bor i bostadsrätt mitt i centrala Norrköping. 3800kr/månaden. Innan vi köpte lägenhet hyrde jag en tvåa väldigt centralt för 4.400/månaden. Jag har tyvärr ingen koll på studentlägenheter. Vad jag hört från vänner som pluggar så är det svårt att få en om man inte är ute i god tid.

Oh shit jag har inte en aning ;). Storhandlar en gång i månaden för ca 2000 och sen är det restaurang besök och annat på det. Maten är generellt sätt billigare här än vad den är i tex Stockholm.

Det vanliga såsom försäkring,boendeparkering osv.

- Kollektivtrafik?

Jag åker aldrig kollektiv men jag kolla upp priser åt dig. Ca 700kr för ett periodkort. (30dgr). Kollektivtrafiken funkar bra och bussar går till dom flesta "hästtäta områdena".

Lycka till Nkpg är en lagom stor och trevlig stad. Jag trivs utmärkt med det mesta. Förutom nattlivet som kunde vart lite bättre :).

Ruskar liv i tråden igen då jag har den info jag behöver om Lund (fuskade och reste ner en vecka :D) men känns som att jag knappt har något på fötterna om Norrköping. Då hästen troligen kommer att lämnas ut på foder och ev senare säljas, är det mest studentlivet jag är intresserad av nu. Enligt LiU:s hemsida finns det bostadsgaranti i Norrköping för alla nykomna studenter (ett visst bolag), nån med erfarenheter? Jag vill veta allt om hur det är att bo i stan, ris och ros! ;)

Jag har inte varit student i Norrköping men vill bara säga att jag gillar den stan:love: Lagom stort, vackert belägen och spårvagnar.

Som yngre var det uteliv varje helg där:D

Jag som var student på Campus Norrköping förra året har stenkoll på boendena iallafall, vad du gör sök inte Bollen och bo inte i Hageby eller hasheby som vi säger här, marielund är gränsfall men det funkar väl. Jag bodde på Gripen mitt inne i stan, 3100 ? 17kvm, 5min till Campus! Jag är uppväxt i Norrköping så jag har koll på stan i övrigt också. Vad jag hört från andra studenter, från andra orter så är det bara bra saker:
Trevlig stad, lagom stor, bra kollektivtrafik(det håller man inte med om när man är född här och inte kan jämnföra med något..), nära till allt, rikt kulturliv/uteliv, trevliga människor, många parker, många pizzerier(flest pizzerior i förhållande till befolkning i Sverige, det du ;)), bra shopping, att man känner sig trygg.

Något som jag prioriterar är miljö och fairtrade arbete något som kummunen, LIU och studentbo är väldigt investerade i. :)

Stallen är bättre en bit utanför stan, 10-15 minuter bort. Kollektivtrafiken i Norrköping är bra och annars tar man cykeln till allt för det är nära och bra ;)

Vår Hovis är bra, tar väl 700-800 med grattis tappsko, stallen häromkring kostar från 600 uppmot 3000 inåt stan, det beror ju på vad som ingår och sånt också. :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har pluggat i Norrköping. När jag gick där för några år sen så var det fullrulle på helger och det var även en del jippon i veckorna. Jag har aldrig varit mycket för att festa osv så jag var aldrig med på nåt så.

Då var det svårt att få tag på lägenheter om man var ute sent, men inom ett par veckor så hade allt löst sig. Allt hänger på om man ska bo mitt i centrum eller om man kan tänka sig att åka en bit. Jag pendlade från en grannstad och det gick bra, det tog inte så lång tid med buss.

Men är du intresserad av att bo där så var ute i relativt god tid eller dela lägenhet med några så är det dels lättare och dels billigare:)

Jag gillar ju inte städer så jag pendlar ju hellre. Jag bor nu ytterligare ett par mil utanför Norrköping, men har jobbat där och min sambo jobbar där nu så det är fortfarande pendlingsavstånd.:) *virrar..*

Lite till:
Jag betalade 3100, 17kvm, egen toa, dusch. 5min till campus, 3min affärerna.

Minns inte, men bäst är väl att åka till maxi och storhandla, bunkra. I kyl får man en hylla och i frys en låda. Man får även en/ett besticklåda, över- och underskåp med "tillhörande" bänkplats. Finns lånedisk, diskställ, men är bäst att ha sådant själv.

Hos studentbo ingår bredband och TV, men du kan behöva försäkring, man får ett erbjudande som jag inte minns vad det kostade. TV-licens 519kr/3 månader

- Kollektivtrafik?
170 kr i månaden för fritidskortet. Åker då gratis kvällar och helger.
325 kr för att åka stadsbussarna, de går var tionde minut.
475 kr för att åka inom kummunen

Man får alltid plats på bollen :angel:

När jag började där så var det till och med fullt på bollen;) Då var det några som fick bo på hotell en vecka först. men jag antar att det har blivit allt flera lägenheter nu än vad det var då:)

När jag började där så var det till och med fullt på bollen;) Då var det några som fick bo på hotell en vecka först. men jag antar att det har blivit allt flera lägenheter nu än vad det var då:)

Det finns ju fler hus, dalkarlen som är nybyggt har ju flest rum, men det blir ju bara fler och fler studenter också;). Många bor ju också i vanliga lägenheter i både norrköping och linköping (gratis att åka med campusbussen). De som bor långt bort har ju förtur, mig ringde de och frågade om jag kunde vänta till oktober. :)

Jag som var student på Campus Norrköping förra året har stenkoll på boendena iallafall, vad du gör sök inte Bollen och bo inte i Hageby eller hasheby som vi säger här, marielund är gränsfall men det funkar väl.

Och då vill jag direkt veta; varför? Vad är negativt med dessa? Utveckla ;)

*kl*

Tack alla för svar, ni är pärlor :laugh: :bow:
Känns definitivt som att Norrköping är ett alternativ till Lund. Tänker lite så att de allra flesta av de älskade verkar bli kvar här uppe, och att bo och plugga nånstanns "mittemellan" gör att det är damn så mycket billigare att åka och hälsa på folk. Och liite billigare att åka neråt Skåne lär det ju också bli, även om den skillnaden är marginell.
Går allt som planerat så blir det jag och en liten hög (i nuläget 3st, får se hur många av dem som är kvar om ett år) råttor. Jag tänker mig väl att kunna bo i korridor ett tag, men allra helst en "egen" studentlägenhet. Alt en vanlig lägenhet om det verkligen inte går att få tag i studentboende, men 9månadershyra vooore ju inte fel.

Men är du intresserad av att bo där så var ute i relativt god tid eller dela lägenhet med några så är det dels lättare och dels billigare:)

Det som hindrar mig från dels det, och att bo i korridor mer än i väntan på annat, är att jag känner att jag verkligen behöver en egen dörr att stänga och låsa. Ett eget ställe.

Ska ta och börja kika på bostadsköerna i höst, tror jag bestämt :D

Det som hindrar mig från dels det, och att bo i korridor mer än i väntan på annat, är att jag känner att jag verkligen behöver en egen dörr att stänga och låsa. Ett eget ställe.

Ska ta och börja kika på bostadsköerna i höst, tror jag bestämt :D

Bollen är skitsmå rum, typ 10kvm, ingen högre standard, vad jag såg när jag var på besök där.. Samma dusch och kök som alla andra i korridoren, vilket skulle göra mig illamående för mindre. Och om jag inte minns fel så får man inte ha pälsdjur där heller. Och när jag pluggade så kallades Bollen för knullhuset :o Jag var utanför bollen idag, så det står kvar iaf;)

Men det hela hänger på hur nära du vill ha till skolan. Jag pendlade från Finspång och det finns ju för och nackdelar med det med. Fördelarna är väl att du får en "egen" lägenhet i hyffsad storlek för samma pris och det finns erbjudande från det kommunala bostadsbolaget med. Jag bor utanför där och om du känner för att hästa så finns det hästar här;)

Nackdelen är ju att du måste pendla, men det finns relativt gott om bussförbindelser till och från Norrköping. Extra kostnaden för busskortet. Du kanske inte kan gå ut och festa på samma sätt om du måste pendla.

Om du vill veta mera privat så pm:a :laugh:

Glömde.. Hageby är väl känt som ett lite "invandrar"område och där många som inte har det så ekonomiskt välbärgat bor. Jag vet några som bor där och stortrivs. Hageby ligger i en kant av stan med.

Får man inte ha pälsdjur går det ju bort på en gång :mad: Vet iofs inte om jag kommer att ha några att flytta med mig nästa höst, men jag ska bo där i nästan fyra år så vill ju ha möjligheten att skaffa åtminstonde - utan att krångla med flytt och tjoffs *vadå, bekväm, mooooi? :p*
Skämt åsido, egen toa och dusch ska jag bara ha. Inga undantag där. Och..åtminstonde en liten kokvrå helst, så att jag kan hålla mig på mitt rum om jag vill.

Har inget emot att inte bo i stan, tror jag, men efter förra vintern är jag lite orolig att inte komma till skolan när jag måste (vet inte hur det var hos er, men här var det sinnessjukt med snö) :o
Sen, med tanke på mitt inte alltför bra psyke, vill jag minimera alla stressfaktorer framöver. Så det är ju trevligt att slippa oroa sig för avstånd. Å andra sidan - eget boende...:love:

Jag ska klura ut en massa jobbiga frågor och pm:a dig :D

Tack! :bow:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Moderator får flytta om det ligger tokigt. Tyckte att ekonomi var mest passande iom att detta inte rör utbidning inom hästsektorn sas...
2
Svar
23
· Visningar
3 403
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve