Student- & hästliv i Norrköping

Sv: Student- & hästliv i Norrköping

Bollen har ju som sagt kass standard, de flesta flyttar första terminen, det de flesta tycker är värst med bollen är att väggarna är som papper och att man helt enkelt hör allt för tydligt när grannarna knullar...:p
Hageby har blivit utsedd till sveriges farligaste stadsdel pga den höga våldsbrotts statistiken. En trea där kostar som en etta i stan, det är av en anledning..;)

Pälsdjur är tillåtna på alla studentboendena :)
Dalkaren, konstantinopel och gripen är de bästa boendena om du inte ska bo i egen lägenhet.

Pälsdjur är tillåtna på alla studentboendena :)
Dalkaren, konstantinopel och gripen är de bästa boendena om du inte ska bo i egen lägenhet.

Är samtliga korridor, eller menar du med "egen lägenhet" helt enkelt en lägenhet som uthyres som vanligt sas - ej studentlägenhet? :)

Får man inte ha pälsdjur går det ju bort på en gång :mad: Vet iofs inte om jag kommer att ha några att flytta med mig nästa höst, men jag ska bo där i nästan fyra år så vill ju ha möjligheten att skaffa åtminstonde - utan att krångla med flytt och tjoffs *vadå, bekväm, mooooi? :p*
Skämt åsido, egen toa och dusch ska jag bara ha. Inga undantag där. Och..åtminstonde en liten kokvrå helst, så att jag kan hålla mig på mitt rum om jag vill.

Har inget emot att inte bo i stan, tror jag, men efter förra vintern är jag lite orolig att inte komma till skolan när jag måste (vet inte hur det var hos er, men här var det sinnessjukt med snö) :o
Sen, med tanke på mitt inte alltför bra psyke, vill jag minimera alla stressfaktorer framöver. Så det är ju trevligt att slippa oroa sig för avstånd. Å andra sidan - eget boende...:love:

Jag ska klura ut en massa jobbiga frågor och pm:a dig :D

Tack! :bow:

Jag hade ju iofs 73cm snö här på baksidan, men Norrköping ligger "bättre" till utmed kusten så det blir väl kanske inte den mängden, men Vikbolandet fick massor med vet jag i fjol. (En av mina hästar är på foder hos en kompis där) Men pendlingen mellan Finspång och Norrköping går bra, det är stor och ny väg, med det är ju ett passande.. Jag ägde en insatslägenhet där i flera år, jag gav 700kr för den, hyran låg på 2000kr/månaden och det var en etta med kök på 43kvm, gångavstånd till bussterminalen. Hyreslägenheter har jag inte samma koll på längre, men du kan ju kolla på deras hemsida om vad som finns och allt detta, eller hör av dig så kan jag kolla upp det. En etta ligger på ca 3000 och en tvåa strax över 3000kr

Är samtliga korridor, eller menar du med "egen lägenhet" helt enkelt en lägenhet som uthyres som vanligt sas - ej studentlägenhet? :)

Det är korridorrum. Dom verkar ligga på 15 eller 17kvm och kostar mellan 3000 och 3200kr/månaden.

Det är korridorrum. Dom verkar ligga på 15 eller 17kvm och kostar mellan 3000 och 3200kr/månaden.

Det finns både korridorr och lägenheter, det jag syftade på tidigare med "egen lägenhet" var lägenheter som inte hyrs ut via studentbo och kan även hyras av icke studenter. ;)

Angående snön så är det snöfritt på drottninggatan (värme slingor) annars var det svår framkomligt i hela staden (typ sena bussar och så) men det kan man ju ta, allt ligger ju nära så det är bara ut och knalla :)

En etta ligger på ca 3000 och en tvåa strax över 3000kr

Åååh...nu blev jag lite sådär..du vet..giief! 3000kr för eget eget eget boende, nästan så att bidragsdelen täcker hyran.. Kärlek på det! :angel:

Som sagt; jag ska skramla ihop rikligt med frågor och skicka till dig :D :bow:

*kl*

Okays, om vi ska snacka att bo på korridor vs studentlägenhet då. Hur är det i de bra korridorbostäderna/lägenhetsbostäderna med;
- tvätta kläder
- diska
- dusch och toalätt?

Jag är en sån där jobbig typ som kräver dusch, toa och iaf en kokvrå + liten kyl & frysfack, och möjlighet att diska vardagsdisken för mig själv. Och tvätta kläder kan jag ju inte gärna åka hem till mor för att göra sas :p .
Som sagt; har ett stort behov av både egen tid för mig själv ensam och att kunna stänga min egen dörr, pga min psykiska "situation".

*kl*

Okays, om vi ska snacka att bo på korridor vs studentlägenhet då. Hur är det i de bra korridorbostäderna/lägenhetsbostäderna med;
- tvätta kläder
- diska
- dusch och toalätt?

Jag är en sån där jobbig typ som kräver dusch, toa och iaf en kokvrå + liten kyl & frysfack, och möjlighet att diska vardagsdisken för mig själv. Och tvätta kläder kan jag ju inte gärna åka hem till mor för att göra sas :p .
Som sagt; har ett stort behov av både egen tid för mig själv ensam och att kunna stänga min egen dörr, pga min psykiska "situation".

Jag bodde i gripen, hade egen toa och dusch. Delade kök med 10personer. På min våning hade vi inte tvätt schema eftersom det var nästintill alltid ledigt så det var jättebra. Jag vet att de hade tvätttider som de skrev upp sig på i vissa andra hus/våningar. Bor man på tex bollen delar man toa med 1 person och dusch med flera. Diska gör man sitt eget, eget diskställ är livsviktigt :angel: På min våning funkade det ganska bra med att man diskade efter man ätit, ev. ställde disken på sin plats så den inte var i vägen för andra. Men det är ju något som skiljer sig från korridor till korridor! I vår korridor hade vi slänga sopor schema och en gemensam panthög. panten användes till att köpa diskborstar, diskmedel, korridorsfest/middag eller vad man nu behövde. :) Kolla in på studentbos hemsida och läs om boendena där.

Det är väl konstantinopel, gripen, vattentornet och dalkarlen som har rum med egen toa och pentry. det är de boendena som också har bäst standard överlag.

Senast ändrad av en moderator:

Åååh...nu blev jag lite sådär..du vet..giief! 3000kr för eget eget eget boende, nästan så att bidragsdelen täcker hyran.. Kärlek på det! :angel:

Som sagt; jag ska skramla ihop rikligt med frågor och skicka till dig :D :bow:

Finns finns det, min kompis bor i en 3a för 3333:-, men den ligger i hageby :angel: Inne i stan kan man få en etta för ca 3000 om man har tur, de är poppis. Sen kan man bo ganska biligt i eneby också, inte jättelångt och trevligt. (10 min på cykeln).

Det är väl konstantinopel, gripen, vattentornet och dalkarlen som har rum med egen toa och pentry. det är de boendena som också har bäst standard överlag.

*minnesantecknar noga*

Är det 9månadershyra elr 12månaders?

Det är 9månaders :) skulle rekomendera att du ställer dig i kö snarast, de går ju åt rätt fort de där ;)

Score! :D
Yepz, ska ställa mig i kö under hösten, då blir det nästan ett år i förväg - känns bra :) Visst, det är billigt att åka Stockholm-Norrköping, men inte tillräckligt för att det ska funka nå vidare att pendla :angel: ...

Yepz, ska ställa mig i kö under hösten, då blir det nästan ett år i förväg - känns bra :) Visst, det är billigt att åka Stockholm-Norrköping, men inte tillräckligt för att det ska funka nå vidare att pendla :angel: ...

Sådär..Mitt i sommaren blev det istället, kostade ju ingenting att köa :bump: Så nu står jag i kö för studentbostad i Gripen, Vattentornet, Dalkarlen och Konstantinopel. Vuxenpoäng! :D

Sådär..Mitt i sommaren blev det istället, kostade ju ingenting att köa :bump: Så nu står jag i kö för studentbostad i Gripen, Vattentornet, Dalkarlen och Konstantinopel. Vuxenpoäng! :D

Hejja hejja! :bump:
Det var en i min klass som pendlade, det funkade ganska bra för honom, men det är ju svårt med gemenskapen och grejer ;) Nollningen är ett måste :angel:

Here we go again! Kom igen nu gott folk...

...för nu är det nämligen allvar! Jag har sökt till socionomprogrammet på LiU (1a-handsval), och håller såklart tummarna. Jag har skrapat ihop drygt 320 köpoäng hos Studentbo, även om jag måste säga att jag är en smula irriterad på dem (man får ju inte anmäla intresse för en studentbostad förrän man fått besked att man är antagen till universitetet...).
Jag satsar på studentbostad under åtminstone någon termin. Detta för att jag ska vänja mig vid staden, skolan och livet sådär i största allmänhet (allt förändras ju för min del). Jag vill också "vänja in mig" ekonomiskt, känna efter hur det funkar med bidrag+lån från CSN och hur mycket utgifter jag faktiskt har, innan jag flyttar till en "vanlig" lägenhet.

Det känns som att jag tänkt på allt, fast samtidigt känns det som att jag inte vet något alls. Jag mailade nyss och frågade vilka av Studentbos fastigheter man får/inte får ha husdjur i (har tamråttor). Vad ska jag tänka på? Bomba mig med erfarenheter, tips och allmänt vetvärt! :D

Svar från Studentbo ang. husdjur: "Då du har husdjur rekomenderar vi att du söker lägenhet med egen dusch/wc och pentry, för att inga allergiker ska drabbas. Annars ser vi inga hinder, så länge det inte är för litet för ditt husdjur."

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Moderator får flytta om det ligger tokigt. Tyckte att ekonomi var mest passande iom att detta inte rör utbidning inom hästsektorn sas...
2
Svar
23
· Visningar
3 403
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve