A

Annaklaesson

Funderar på att klippa stubbman på ponken min (:
Hur gör man och vad ska man tänka på? (=

Sv: stubbman!

Jag skulle klippa som man gör med fjordingar. Alltså börja kort vid manken och öka succesivt längden mot högsta punkten och sen korta ner den mot nacken. Det tycker jag är snyggt. Helt rakt avklippt tycker jag inte om. Halsen ser så tunn ut då.

En riktigt vass sax är a och o. En mankam är bra att ha också.
Klipp lite i taget på längden om du är osäker, så kan du justera i efterhand.

Det som man ska tänka på om hästen har tjock man är att klippa från båda sidor. Börja vid manken på hästens vä sida. Och vid nacken från hö sida. Är du vänsterhänt blir det tvärt om. ;)
Ställ dig bakom hästen och kolla så det blir jämnt. Backa några ggr under tiden du klipper och kolla från sidan också.
Har hästen tunn man är det inte så mycket att välja på. Då får du klippa så kort det går. Tunn man vill inte stå upp lika lätt som tjock.

Jag köpte en fjording för några år sedan som alltid hade haft liggande lång man. Trodde det skulle blir problem att få den att stå upp men det fixade sig efter ett par klippningar, så ge inte upp om den lägger sig lite. Man måsten underhålla en stubbman.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 866
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästmänniskan Alla älskar vi våra hästar, men nog finns det väl någon syssla du helst hade velat slippa? Kan vi ha en tråd där vi berättar om vilken...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 039
Senast: Ketrawzc
·
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 984
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka