Stübben eller Hubertus?

Thera

Trådstartare
Jag har varit på jakt efter en dressyrsadel ganska länge och nu har jag hittat två intressanta. Båda är begagnade, i ungefär samma skick och i ungefär samma prisklass. Den ena är en Stübben, den andra är en Hubertus. Tyvärr vet jag inte de exakta modellerna på dom.

Hästen i fråga är ett varmblod, normalstor, ganska svankig, något överbyggd.

Vilken skulle ni välja?

Sv: Stübben eller Hubertus?

Jag avskyr stubben sadlar.

Hellre hubertus.

Jag upplever att det är bättre kvalitét på Stübben än på Hubertus. Dessutom tycker jag inte alls om Hubertus, jag sitter riktigt illa.

Hur dom passar på olika hästar har jag derimot ingen alls koll på.

för mig är det tvärtom.

så svaret på orginalfrågan blir nog den man själv tycker bäst om.

jag säger som _ smp att det är mkt bättre kvalle på Stübben. Min dressyr stübben fungerar utmärkt, fast jag rider bara i den 1 gång i veckan då jag tränar dressyr.. hoppar juu :bump:

Stubben är en bättre sadel med bättre bom som förmodligen fördelar trycket bättre.
Bätte kalitet och de är också hållbara.
Men jag tycker du ska kolla så att, vilken du än köper, verkligen passar.

Jag flinkar in en liten fråga till när jag ändå är på gång; Vad motsvarar Stübbens bomvidd 30,5? Alltså normal/vid/övrigt?

30 är normal, 31 är normal mot vid och 30,5 är nåt där mittimellan. Men det är en sån liten skillnad mellan 30 och 30,5 och mellan 30,5 och 31 så välj antingen eller.

stubbens bomvidder brukar vara smalare än andra sadlar.
borde inte denna var normal men mot lite smalare hållet kanske? om det är en äldre stubben dun undrar om iallafall.
Ngn annan kan svara bättre

när jag va o kollade o provade sadlar på min häst så sa denna som visa oss sadlarna att stubbens bomvidder är mkt smalare jämför med andra. Tex en 31:a var mkt smalare än en 31:a på en annan sadel.
Hur dom nyare modellerna är vet jag inte...men detta var iof förra året.

men man kan inte gå efter 31 och 31 eller 34 och 34 mellan olika märken. alla har ju olika. Globus 34 är vid, stubben 32 är vid, prestige 33-34 är normal osv, så att säga så går inte riktigt ihop...

nej sant. det vet jag att det kan ske viss skillnad.
men vad jag menade var att stubben är ja "mindre i storleken" i sina vidder. (istället för dom som tillhör den vidare kategorin)

Har en stubben sadel av den äldre modellen (över 10 år gammal). har 30 i bomvidden och den är normal.

Men det är för att de inte mäts på samma ställe! En Passier 28,5 är inte samma som en Stubben 28,5. En Albion MW är inte samma som Frank Baines MW.
En Prestige 31 är inte samma som en Stubben 31 heller.

De är smalare pga att de är gjorda för en viss typ av häst. Stubben är gjorda för halvblod som är smäckrare i sin byggnad. Albion och Frank Baines däremot är gjorda för rundare hästar som connemara och vanliga engelska raser.
Men i Tyskland är det holsteiner och trakehnare och liknande som är vanligast bland tävlingshästar och de har en annan rygg som kräver en annan sadel.

Diabolical_Kitten skrev:
De är smalare pga att de är gjorda för en viss typ av häst. Stubben är gjorda för halvblod som är smäckrare i sin byggnad..

ja men då är det ju typ det jag menar. Inte orsaken till varför dom är smalare *hihi* bara att dom är det.

nåja, Jag är ingen utbildad sadelmakare, utan detta var endast som sas till mig när jag va o provade sadlar, Jag gillar inte stubben, så jag samlar inte på mig så mkt information om dom sadlarna.

Tycker att Stubbensadlarna har betydligt högre kvalite!
Men de kan vara ganska hårda att sitta i (fa de äldre)!

Nej, de var bara för smala för din häst. Många märken går inte att jämföra med Stubben. Stubben har sin bredd nertill medan märken som Albion och FB börjar vidden högre upp, och vissa märken är jättebreda redan uppe vid manken. Och dessa kan man inte riktigt jämföra så sett. Man kan jämföra mären som Stubben och Lemetex, för de har samma byggnad och samma bomvidder som mäts på samma sätt. (de flesta tyska sadlar har liknande byggnad och system som Stubben) Likaså kan jag jämföra Albion med FB för de har samma system och en utformning på bommen som är ganska lika.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 543
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Kläder & Bli fin Ja, jag vet. Shein pratas om med allt annat än positiva ord från de som bryr sig åtminstone lite om hur klädproduktion påverkar vår... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
9 155
Senast: Badger
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka