Stubbad man. Hur gör man?

V

Voorwijks_bambi

Som sagt, jag undrar hur man stubbar en man:idea: Är lite sugen på att göra det på ena pållen men om jag försöker mig på det själv utan tips så kommer det bli pinsamt fult:smirk: Tips tack!:bump:

Sv: Stubbad man. Hur gör man?

Vad e de för kvalitet på manen?
Jag har min shettis stubbad, när jag klippte han första gången blev de inte bra,,,,, han har JÄTTE tjock man å den va riktigt lång så jag fick klippa ner den ganska mycke första gången å sen vänta ett par dagar tills de ställde sig, å klippa så att de blev jämt. Sen när de är en så tjock man e de noga med att man håller efter den annars e de bara att börja om från början med att klippa mycke å vänta tills de ställer sig igen.
Jag tycker de kan va lite bökigt på en häst med tjock man, men jämför man de med att borsta ur lera ur den varje dag sö föredrar jag klipp jobbet.

Lycka till

Mvh

Jag brukar rycka min hästs man, det ser mest naturligt ut och det blir inte en så tjock och bred stubb.

Men det beror ju på hur du vill ha det.

Det är svårt att misslyckas när man rycker den...men gör det för hand och inte med manryckarkniv för då ser det helt galet ut :p

Lycka till!

Det du kan tänka på är att klippa så rakt som möjligt redan från början. En del bara klipper av längden först och struntar i att det blir hackigt, för att sedan jämna till den. Det är mycket svårare än om man redan från början försöker klippa rakt. Att klippa ofta sedan är att föredra, det är inte lika svårt att bara klippa av lite på längden.

Lycka till! :banana:

MVH Smallgot

DU måste klippa med en maskin. Korta först av manen så att den är ca 10 cm över hela halsen. Ibland kan man få vänta några dagar så att den ställer sej upp. Sedan klipper du bit för bit från halsen uppåt i manen innåt (fattar du?) så att den liksom lutar mot mitten och på så sätt blir tunnast längst upp. När du gjort så över hela manen från båda sidor klipper du enkelt formen på manen med en vanlig sax. Voilá!
Fendi%20027.jpg

Mitt tips är att om du klipper med sax, så håll då saxen så att du klipper i hästens riktning (manken mot huvudet) och inte tvärs över hästen! Då ökar du chansen för att manen ska se jämn ut! Hoppas att du förstår hur jag menar...

http://www.pixbox.se/pic_show_id5158037.html

Klippt med sax. Tag manen och ställ den upp, börja vid manken och gå sedan halslinjens form uppåt öronen.
Det viktigaste är som nån skrev att du klippet i nackens längdriktning. Res en tuss i taget och klipp, finklipp efter nån dag.

Så ni menar alltså att om man klipper manen kortkort så ställer den sig upp av sig själv?
Tack för alla superbra tips:bow: och hoppas han inte kommer se ut som en skräcködla när jag är klar med honom:D

Jag klippte min hästs stubb med vanlig sax. Klippte kort från början (bild) för att den skulle bli snyggare när den växte ut en bit. Jag började nere vid manken och klippte en liten tuss i taget. Försökte få till en bra båge från början också. Avslutade med att klippa topparna med en sån där uttunningssax för att det inte skulle se så "klippt" ut. Tyckte det funkade rätt bra, åtminstone när den växt till sig lite. (bild) Har klippt den ett par gånger till sen dess, men nu är det ju bara längden som behöver hållas efter, formen är ju den samma.

Glöm inte att visa bilder när du är färdig med saxen! ;)

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 630
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 059
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 266
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka