Stryphalsband

Du kan testa att sätta på honom sele, och börja om. Nu har han lärt sig att dra i halsbandet. Men kommer selen på så är det en ny situation för honom och då kanske du har tur att han inte "kommer på" detta med att dra. Chansen är liten, men många hundar drar inte när de har selen på.

Annars så tycker jag att du imorgon när du förhoppningsvis är ledig och har gott om tid tar med honom ut i halsband/sele och så fort han börjar dra stannar du. Så länge din valp håller kopplet sträckt så ska du stå kvar blickstilla. Sen får han stå där tills han "ger upp" om att få komma framåt. När han antingen tittar på dig, tar ett steg bakåt eller sätter/lägger sig DÅ först får du gå framåt igen. Detta ska upprepas varje gång!!!!! Och minsta lilla drag så ska du stanna, acceptera inte ett endaste litet drag.

När han tar kontakt, sätter/lägger sig eller tar ett kliv bak så belönar du med ett _bra! och så gå direkt framåt.

Upprepa detta varje promenad och varje dag. Inget fusk! Han kommer snart lära sig att det inte lönar sig att dra.

Och är det fler personer som är ute och går med honom så kräv att även de måste göra likadant.

Lycka till med din valp!! Berätta för oss hur det går. :)

Jag gör alltid så med min hund, och när jag stannar så kommer hon till min sida, och på en gång när vi går så kutar hon fram så att kopplet sträcks. Hon verkar inte bry sig nämnvärt, och har verkligen inte förstått det. Jag är konsekvent och gör ALLTID så vid promenader men ingen förändring... :( Vad kan man mer göra?

DÅ är det dags att göra det "jobbigt" för henne. Varje gång hon springer fram igen och drar, stannar du och sen kräver du att hon går runt bakom dig och sen får hon gå igen. Då blir det jobbigt för henne. Alternativt att när hon nästan har sprungit fram för att dra i kopplet igen, byter du håll och går i motsatt riktning. Testa detta ett tag och se om det blir någon skillnad.

Jag tror inte att det handlar så mycket om att hon är envis. Utan att hon helt enkelt har svårt att förknippa vissa saker med andra. Hon har väldigt få situationsbundna saker för sig. Jag har haft problem med mina andra hundar att de t.ex. inte vill bli kopplade när promenaden är slut. Men det har Syster aldrig fattat. Hon kommer lika glatt gång på gång...

Hon vet aldrig att det är tävling och hon går aldrig på tävlingsledarens "komendera". Något som hundar annars lär sig väldigt snabbt... Ja jag har säkert fler exempel om jag tänker efter, det det var de konkreta jag kom på just nu. Skitlätt att lära en sådan hund rutan :angel:

Min yngre hund kan streta och dra mot en speciell plats som vi tränat på en endaste gång. Det minns hon och vill tillbaka dit. Hon minns precis vad vi brukar göra på alla platser och sånna saker.

Men inte den äldre. Jag tror att det är hennes nerver som gör att hon inte riktigt registrerar allt vad som händer runt henne på nått sätt...

Jag ska inte påsåt att hon aldrig drar i kopplet, men hon fungerar bra i vardagen. Annars kan jag komender fot. Fungerar inte det heller så är hon så stressad att hon helt enkelt inte klarar av det...

smyger in en lite fråga; min hund har lärt sig att nästan dra. så han går med sträckt koppel och smårycker lite lätt. *suck* vad göra?

Så har många av våra hundar gjort, ofta i samband med att vi tränar på att inte dra i kopplet. En slags förbättring, så att säga, men ändå inte bra.

Jag brukar då sätta ett lätt tryckt tillbaka genom kopplet och släpper efter direkt med beröm när hunden lättar på sitt tryck. Funkar inte det brukar jag öka trycket lite ich stanna helt, för att sen berömma och släppa på kopplet så fort hunden ger efter.

Sen utökas det till att hunden ska ta kontakt med mig när jag ökar trycket och/eller stannar :)

Har funkat bra för mig! Har gått igenom den saken med minvalp precis, och hon är superdålig på att ta kontakt. Så vi har inte kommit så långt som att hon tar kontakt med mig varje gpng jag gör så, men det går framåt :)

*mutter* han vet så väl att han inte får dra, och det gör han oftast inte heller... men det här är klurigt. säger jag till honom bromsar han ett par steg, men sedan är han igång igen. så är det med mycket av "antiträningen", jag kan lätt få honom att sluta, men det håller inte i sig så länge.

Jag envisas med att tro att om man drar i sin hund så lär den sig att det är ok att dra själv. Hade jag haft en hund som gjorde så hade jag gått tillbaka och tränat dra=stanna. Jag gör detta för minsta lilla drag.

Min yngre hund kan streta och dra mot en speciell plats som vi tränat på en endaste gång. Det minns hon och vill tillbaka dit. Hon minns precis vad vi brukar göra på alla platser och sånna saker.

:D Min är precis likadan. Hon älskar att tex krypa igenom gångar som barnen grävt i stora snöhögar. När man sen kommer tillbaka till samma snöhög några dagar senare så kan hon leta efter ingången som hon använde tidigare. Problemet är att ingången smält undan eller rasat. Sådant minns hon. :p

Jag tror att många hundägare drar i hunden när det är dags att lämna den mkt intressanta doftfläcken. Jag gör det mkt sällan, jag säger till hunden att -kom igen, dags att gå! Då följer de med frivilligt. Jag drar inte iväg dem, det slutar bara med att de lägger i handbromsen och försöker stå kvar.

Hi hi.... får läsa igenom nogrannare imorgon vad jag skriver. Är dödstrött..... :crazy: :smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
746
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 901
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
374
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka