Stryphalsband

japp hunden skall lära sig genom obehag och sluta dra.Så står det i boken :crazy:
Men han går ju så himmla mycket bättre och han drar inget längre :)

Det är bra. Det finns många dåliga hundböcker. Att få hunden att sluta dra genom obehag kommer kanske att lösa just det här problemet just nu, men när valpen är större så kommer det garanterat tillbaka. Det är betydligt bättre att träna på att få hunden att ta kontakt med dig och att du kan få kontakt med den i alla möjliga situationer. På det sättet lägger du grund till en god relation med hunden och kan klara av även ovana situationer, vilket inte ett stryphalsband kan.

Anneli

Jag ska ge dej ett tips som jag använde på min hund när han drog o drog. Ta en Barnängens Barnolja-flaska o fyll den med vatten...när du är ute o går o du känner att hunden drar till så sprutar du i ansiktet på den dock INTE i ögonen. Detta har funkat för mig och även på den valpkursen jag hade så funkade det på de hundar som drog där. Men detta är en valp så kontaktövningar är första prio men funkar det inte ta till vatten. OBS! Hundarna blir INTE rädda för vatten av detta!

några frågor till den metoden:

Om hunden är en meter framför och drar är det ju inte så lätt att träffa ansiktet, hur skulle man göra då?... dra tag i hunden och sen spruta?

Hur vet man att hunden inte blir rädd för vatten?

Om du använder stryphalsband för att valpisen drar så är det bara en genväg för att lösa just det problemet.
Du vill väl inte ha stryp hela livet på han?
Om du istället tränar kontaktövningar och SLÄNGER den idiotiska boken du har och skaffar t ex. Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt så kommer du nog få en fin valp som lyder för att den vill och inte för att den är rädd för obehag.
Lycka till! :)

hehe, skulle inte funka på min hund som älskar vatten över allt annat! Det roligaste hon vet är när man plaskar eller sprutar vatten på henne! :D

hehehe nä det är väl det som är det sämsta med hela knepet att det finns hundar som ÄLSKAR när man sprutar vatten på dom hehe :rofl:

Till: vem det nu var...även om hunden går 1 meter framför så når man med den flaskan för den är formad på något sätt att man kan få till en sjujädrans stråle :D

öhhh,om du har läst båda mina svar ser du att jag har skrevet det,
jag skrev dock att karnsje hennes valp behöver för att inte verka näsevis och få ovänner för att jag sa min mening.

Jag skall lämna tillbaka den boken till bibblan.
Och köpa den boken du tipsade om=) :bow:

Men man tror ju på dom tipsen som finns i boken. :crazy:

Jo, jag har läst dina båda svar och tycker att helstryp eller halvstryp är sak samma i denna fråga. Hennes valp drar och der är det vi ska lösa. Det gör man inte efter vilket halsband hunden har. Hunden kommer troligen att dra oavsett om du använder stryp eller läderhalsband. Det gäller att lära valpen att gå fint i koppel och det gör man bara genom att vara koncekvent. Drar hunden så stannar man, ger den efter så fortsätter man att gå.

Detta är inget man lär genom att orsaka hunden obehag.

så när han börjar dra så skall jag stanna.
Hur länge?
Provade det nyss när jag var ut, men han bara drog ändå.
Fast jag stor stilla.

Detta får du dock förklara. :) Är jag näsvis? :crazy: Jag säger bara mina åsikter liksom du säger dina.

När valpen börjar dra stannar du och står stilla tills han istället för att dra tar kontakt med dig. När han gör det berömmer du och så går ni vidare.

Jag gjorde så att inledningsvis belönade jag minsta kontakt. Om hunden vände sig om mot mig belönade jag även om hon fortfarande hade tryck i kopplet. När det sedan funkar kan man höja kraven, eventuellt vänta till hunden tar ett steg mot mig (om man nu vill det) o.s.v. De som är duktigare på hundar här kan nog reda ut det bättre. Men jag tycker att det är viktigt att man inledningsvis belönar minsta tendens till att göra rätt. Så om valpen bara sneglar på dig första gången så belöna! Sedan höjer man belöningskraven.

Hur länge du får stå stilla beror på hur lång tid det tar för valpen att ta kontakt med dig. Man får ha tålamod de första gångerna.

Anneli

*he he* Jag lovar att du ett år senare fortfarande hade gått så med min äldre hund utan att det hade hjälpt ett skvatt.

Jag skrattade igenkännande när jag läste senaste Hundsport sid. 138 eftersom att jag själv gått igenom dessa ytterligheter med hundar. Jag tänkte på några av er också ;)

En av mina hundar bodde jag mitt i centrala Stockholm med och hon hade jag aldrig ens koppel med när jag gick ut med henne. Det behövdes inte eftersom att vår kommunikation kändes i det närmaste telepatisk. Men vad hjälper det när man skaffar nästa hund liksom?

nej,karnsje inte,men det är många,tro mig,jag har jobbat på djurbutik,och der ser man otroligt mycke.
alltså,det är många som lyssnar på en när man säger att man inte skall använda stryp på valpen,men oansätt,då går dom till nån annan som bara vill sälja och köper det skaprpaste strypet dom kan få tag i.
derför när vi gick på kursen,fick man lära att man får gå andra vägar för att hjälpa både ägaren och valpe.

men du har helt rätt,jag skall inte alls motsäga mig det du säger att det har med träning att göra.
derav skrev jag også eller hur,med godis och klicker.

att man skall börja hacka på varann är i mina ögon konstit,då det hela var att berätta till trådsättaren vad som är bäst och hur man skall sätta på ett stryp. :confused:

Låt din hund komma bara. Jag garanterar att jag är envisare än din hund. :D

Även jag har tidigare jobbat i djuraffär och numer jobbar jag med hundar. Så jag möter en hel del jag också.

Visst har Du skrivit om träning av detta problem också! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
746
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 901
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
374
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka