Stryphalsband

B

blondi3958

Jag undrar hur ett stryphalsband skall sitta.
Har hört att det finns ett rätt sätt och ett fel sätt.Men glömt bort villket som är vilket :crazy:

Som ett "löpande P" har jag bestämt för mig.
Där staplen på p:et är på hundens vänstra sida och hunden på din vänstra sida.

jo tyvär.Jag läste i en bok om att man kunde använda det innan dom blir förstora.Och bygger upp halsmusklerna.
MEN jag använder det inte varje gång jag går ut med honom.
Han drar och drar :crazy:
Men med strypet en gång om dagen så går han bättre med läderhalsbandet resten av dagen :)

en valp skall inte ha hel stryp,
kör med halv stryp istället om den drar.
dette har jag fått lära mig igjennom kurser på jobbet.
kontakta skk och fråga der vad som är bäst för din valp.

karnsje du skall träna lydnad med den,före du kör helstryp

Men i boken jag läste i så stod det att man skulle använda stryp till valpar som drar, dock inte vid varje gång.
Jag använder det bara 1-2 ggr. om dagen.Och han drar mycket mindre.
Jag håller på att träna lydnad med den, men han drar ändå om man går för bi någon människa eller hund.

forsök locka med godis istället,benytt sjansen att träna sitt och att den skall titta på dig istället för dom som du möter.
jag menar inte att säga negativt för att du använder stryp,
det är bara vad jag har lärt mig på kurs och igjennom skk.
det kan ju va att din behöver stryp,det vet ju inte jag :o
men det kan ju va ett tips med godiset,det finns klicker også som är kanon bra att använda,varje gång den har suttit sig,tittat på dig,klicka då snabbt en eller två gånger,och ge godiset,till slut kan du ge upp godiset,och bara klicka som beröm.

Och då kommer han dra ännu mera med stryp!
Ska man använda stryp så ska det vara för att korrigera en vuxen hund vid lydnad eftersom det går att rassla i kedjan.

Att sätta stryp på en hund som drar är allmänt känt att den hunden säkerligen kommer dra ännu mera för att komma ifrån obehaget. Det finns mycket bättre sätt att lära en hund att inte dra på. Speciellt en valp!

Jag läste det i en bok.
Jag nvänder inte stryp hela tiden bara ca. 15 min per dag när vi går ut.
Och han drar nästan inget alls nu.
Så jag anser att det har varit till stor hjälp för oss!
Alla hundar behöver olika uppfostran.Har man hafft en hund så är det inte säkert att nästa hund gör som den första.
Alla hundar är olika

psssst...det finns ju som "snörkoppel" i strypmodell. Det hade jag till min när han var alp. Det ligger hur löst som helst men om man behöver så kan det fångas in och dras åt. Inget som de blir hängande och dragandes i alls eftersom man har goda intentioner och vill använda saker rätt så behöver det ju inte alls vara fel med stryp i ditt fall heller.

Jag skall köpa ett sådant i läder :love:
Skit snyggt, snyggare än stryp med länkar.
Men men jag skall inte ha det jämt så...
Strypet i läder skall han ha på utställningar sen :love:

Du ska INTE ha stryp på lillen !
Du måste öva mer på kontakten ! Uppmuntra honom att ta kontakt med dig, använd mycket godis till att börja med.
Man rycker inte upp hunden när man tränar lydnad, nyckelordet är kontakt-kontakt-kontakt ;)
Hör av dig om du har problem !

ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG någonsin strypkoppel på en valp...det var det dummaste jag någonsin hört. Klarar du inte av din valp för han drar då MÅSTE du kontakta din närmsta brukshundsklubb
*Blir arg så jag ryser* :devil:

nej nu får du skärpa dig. man ska inte lita blint på allt som står i böcker, speciellt inte som det bara står i en enda. en valps växande hals är känslig och ska inte utsättas för stryphalsband. och hur resonerar boken egentligen? att hunden ska lära sig genom obehag?? :mad:

Nu får Du ta och ge Dig!! :mad: Hur f-n kan man sätta stryp på en valp??

Lär valpen att det inte tjänar på att dra. Dra=stanna.

Varje gång han drar så stannar du och står helt still. När han antingen tar ett steg mot dig eller tar ögonkontakt så kan ni börja gå igen. Detta ska du vara koncekvent på. Drar valoen så stannar du och detta ska du göra VARJE gång. Inte bara när du känner att du har tid.

Om du måste ha stryp på valpen nu, vad kommer du då att behöva när den är vuxen?? Stackel?

det kan ju va att din behöver stryp,det vet ju inte jag

Ingen valp i världen behöver stryp! Det handlar om kontakt. Jag har själv valp som nu är 10 v. Jag har faktiskt aldrig haft henne kopplad ännu. Hon går lös bland främmande hundar och människor och håller kontakten med mig. ALLT handlar om kontakt, som någon sa ovan.

Jag håller med dig där. En valp behöver inte strp, snarare ägaren som inte orkar lära valpen att sluta dra istället för att ta genvägen.

Jag har fått lära mig att på en växande hund ska man alltid ha ett vanligt halsband som täcker minst 2 halskotor, annars kan det bli skador om valpen rycker till.. Innan alla muskler är utvecklade där.

Min 5 månaders valp har stryp på sig när vi tränar utställning, enbart för att hon ska ha ett sådant när hon ställs på riktigt sen.

För att svara på din fråga om hur ett stryp ska sitta så ska det vara vänt åt det hållet att det löper. Om du drar i kopplet ska det alltså dras åt för att sedan släppa direkt igen när du släpper på kopplet. När det är vänt åt fel håll så dras det också åt när du drar i kopplet men när du släpper på kopplet igen så är kedjan kvar i låst läge, alternativt rullar ur mycket saktare, beroende på vilken storlek du har på öglorna i kedjan. Prova på din egen handled att lägga på kedjan åt de olika hållen så ser du lätt skillnaden: kedjan ska löpa ut direkt igen när du släpper efter i kopplet. Jag rekommenderar absolut inte heller stryp på en valp, men kommer du gå emot vett och förnuft och ändå använda det så ska du iallafall sätta på det rätt! Eftersom du skriver om utställningar så förmodar jag att du har en rasren hund, kan du inte be hans/hennes uppfödare om tips på kontaktövningar och ledarskapsövninga lämpliga för just den ras du har?

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
746
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 901
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
374
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka