Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där är väl barra ett utställningskoppel?Seriöst - väldigt många tvivelaktiga produkter, hundpiskor, ultraljud för att repellera/träna djur... ett hundkoppel med mjukt vadderat läderhandtag . Plötsligt var det inte roligt längreVisa bifogad fil 59278
Det där är väl ett vanligt utställningskoppel?Seriöst - väldigt många tvivelaktiga produkter, hundpiskor, ultraljud för att repellera/träna djur... ett hundkoppel med mjukt vadderat läderhandtag . Plötsligt var det inte roligt längreVisa bifogad fil 59278
Kör man verkligen kedja på utställning och jätte smala helstryp? Då har jag lärt mig något nyttDet där är väl barra ett utställningskoppel?
Ser inte riktigt problemet?
Det är olika beroende på ras, men hos dobermann är det vanligt med snakekedja ja. Det är för att halsbandet ska synas så lite så möjligt och inte störa uttrycket.Kör man verkligen kedja på utställning och jätte smala helstryp? Då har jag lärt mig något nytt
Det är var i princip standard på saluki när jag ställde ut (flera år sedan nu). Vissa kör med smala kedjehalvstryp istället, eller jättetunna nylonband.Kör man verkligen kedja på utställning och jätte smala helstryp? Då har jag lärt mig något nytt
Kör man verkligen kedja på utställning och jätte smala helstryp? Då har jag lärt mig något nytt
Med en hund som drar så som @Linda_A beskriver skulle jag aldrig i livet ha stryp. Håll koll på hunden innan du tar in den i ring med andra hanar istället för att hålla den i stryp.
Men herregud! Då är ju nåt verkligen fel känner jag...Nu hamnar vi väldigt långt ifrån den här tråden, men var i mitt svar om strypkedja skrev jag om hundar som drar i ringen? Däremot är det tätt när man springer, ibland byter man plats springande om domaren vinkar fram någon, och då kan vissa hanar reagera. Då behöver man en strypkedja.
Sen om du avser ett annat inlägg jag gjorde så ja, mina hanar går alltid i strypkedja. Jag har inte en chans att hålla dem vid hundmöten, utspringande katter, ekorrar framför näsan, etc annars. Känner inte särskilt många andra boxerägare som har annat än strypkedja på sina hanar heller.
Att något är säkrare betyder inte att det inte går att hantera utan..Men herregud! Då är ju nåt verkligen fel känner jag...
Mvh känner ett par uppfödare av mixad (främst bruks) linje och det låter ju helt galet i mina öron att ha hanar man inte kan hantera utan stryp...
Men herregud! Då är ju nåt verkligen fel känner jag...
Mvh känner ett par uppfödare av mixad (främst bruks) linje och det låter ju helt galet i mina öron att ha hanar man inte kan hantera utan stryp...
Nu hamnar vi väldigt långt ifrån den här tråden, men var i mitt svar om strypkedja skrev jag om hundar som drar i ringen? Däremot är det tätt när man springer, ibland byter man plats springande om domaren vinkar fram någon, och då kan vissa hanar reagera. Då behöver man en strypkedja.
Sen om du avser ett annat inlägg jag gjorde så ja, mina hanar går alltid i strypkedja. Jag har inte en chans att hålla dem vid hundmöten, utspringande katter, ekorrar framför näsan, etc annars. Känner inte särskilt många andra boxerägare som har annat än strypkedja på sina hanar heller.
Men herregud! Då är ju nåt verkligen fel känner jag...
Jag tolkade linda mer som att det är så mycket testosteron att man måste ha stryp. Jag tänker bara vilka enorma skador på hunden som uppkommer om den knycker iväg med ett snake på halsenYes, haller med.
Personligen anvander jag ALLTID stryp pa min malle och min rottis. Mallen ar en intact hane och rottisen intact hona. Jag har inga problem att avbryta en jakt pa grannens katt eller raven som bor i omradet med muntligt kommando ... men TANK OM?
Ingen av dom drar, bada lyssnar, ser mig narmast Gud och vill verkligen vara till lags, men de ar starka hundar som latt skulle kunna ignorera mig och dra ivag och gora vad de vill. Det faktum att de inte gor det innebar inte att det inte skulle kunna handa, det innebar bara att vi har ett mycket bra forhallande och att jag varit tillrackligt focuserad pa hundarna och kunnat stiga in innan de valt att "ga fel vag".
Jag hanterar alltsa bade min hane och tik (i fullt lop) aldeles utmarkt med en klapp och verbala kommandon ... Ingen av dem drar nagonsin i kopplet ... men den dag jag inte ser vad som ar pa gang kan ett strypkoppel radda nagon annan hund eller katt fran serious skada. Ingen av mina (eller nagon stark bruks hund) klarar av att backa om de blir anfallna av en annan hund, tillexempel, med ett stryp vet jag var jag har dem och kan koncentrera pa en anfallande hund for att bryta vad som pagar.
Yes, haller med.
Personligen anvander jag ALLTID stryp pa min malle och min rottis. Mallen ar en intact hane och rottisen intact hona. Jag har inga problem att avbryta en jakt pa grannens katt eller raven som bor i omradet med muntligt kommando ... men TANK OM?
Ingen av dom drar, bada lyssnar, ser mig narmast Gud och vill verkligen vara till lags, men de ar starka hundar som latt skulle kunna ignorera mig och dra ivag och gora vad de vill. Det faktum att de inte gor det innebar inte att det inte skulle kunna handa, det innebar bara att vi har ett mycket bra forhallande och att jag varit tillrackligt focuserad pa hundarna och kunnat stiga in innan de valt att "ga fel vag".
Jag hanterar alltsa bade min hane och tik (i fullt lop) aldeles utmarkt med en klapp och verbala kommandon ... Ingen av dem drar nagonsin i kopplet ... men den dag jag inte ser vad som ar pa gang kan ett strypkoppel radda nagon annan hund eller katt fran serious skada. Ingen av mina (eller nagon stark bruks hund) klarar av att backa om de blir anfallna av en annan hund, tillexempel, med ett stryp vet jag var jag har dem och kan koncentrera pa en anfallande hund for att bryta vad som pagar.
Jag tänkte mer att man sätter på en graman vid uteritt för säkerhets skull. Man behöver inte använda den bara för att den sitter där. Om hunden inte drar i kopplet spelar det ingen roll?Oj, tänk om folk hade resonerat så angående bett till hästar. "Jag tar ett supervasst och starkt bett bara för säkerhetsskull". Folk hade dömt en ganska ordentligt och sagt att man ska träna hästen bättre och inte betsla upp bara för att.
Om man är orolig att ens hund ska vara för stark för en om man inte har stryp kanske man ska skaffa en annan ras som inte är lika stark?
Men det här börjar ju bli löjligt. Om vi tittar på häst så går du vanligen inte ut och promenerar din häst i trafiken med vanlig stallgrimma, du sätter på en kedja/repgrimma/träns. På en tävling får du inte ens hantera din häst i stallgrimman utan det är träns som gäller (förutom viloområdet i distans).Oj, tänk om folk hade resonerat så angående bett till hästar. "Jag tar ett supervasst och starkt bett bara för säkerhetsskull". Folk hade dömt en ganska ordentligt och sagt att man ska träna hästen bättre och inte betsla upp bara för att.
Om man är orolig att ens hund ska vara för stark för en om man inte har stryp kanske man ska skaffa en annan ras som inte är lika stark?
Jag tänkte mer att man sätter på en graman vid uteritt för säkerhets skull. Man behöver inte använda den bara för att den sitter där. Om hunden inte drar i kopplet spelar det ingen roll?
Jag har haft handskar, tjock jacka, ridhjälm, kedja och spö när jag lett en travhingst, inte tagit ögonen från den en sekund ens mellan stall och box. Jag behövde aldrig använda något av det men han höll ögonen på mig exakt hela tiden. Better safe than sorry.Oj, tänk om folk hade resonerat så angående bett till hästar. "Jag tar ett supervasst och starkt bett bara för säkerhetsskull". Folk hade dömt en ganska ordentligt och sagt att man ska träna hästen bättre och inte betsla upp bara för att.
Oj, tänk om folk hade resonerat så angående bett till hästar. "Jag tar ett supervasst och starkt bett bara för säkerhetsskull". Folk hade dömt en ganska ordentligt och sagt att man ska träna hästen bättre och inte betsla upp bara för att.