Stryp, hur ska det sitta?

Ainon

Trådstartare
Har för mig att man ska sätta på strypkopplet åt ett visst håll, men kan för all del inte komma på åt vilket håll det ska vara.
Någon som kan upplysa oss?

Sen undrar jag hur lång en kedja ska vara, eller det kanske inte spelar någon roll? Uno har nämligen 20-25cm på sitt vanliga halsband men var tvungen att ta 30cm på denna eftersom något mindre inte gick över huvudet, chis är ju hundvärldens "bobblehead-dockor" :p

Senast ändrad:
Sv: Stryp, hur ska det sitta?

Ringen som kedjen löper genom, skall sitta på samma sida om kedjan som du går på.
Förstår du? :P
Detta för att kedjan ska "rulla ut" igen när man släpper på kopplet, och inte stanna kvar i strypläge.

Jag tycker att längden inte spelar så stor roll så länge som hunden inte tappar halsbandet när man släpper på det.

Oj, hur bekriver man det bra... Du har ju hunden på vänster sida på promenad. Strypet ska då sitta så att den "går upp" när hunden går vid sidan. Om du satt den fel så "hänger den sig... Äh någon som har en bild? :angel:

Kedjan ska löpa fritt över nacken, sedan ska kedjan inte vara stor när strypet är löst ( då ska det precis räcka runt )

Oj, hur bekriver man det bra... Du har ju hunden på vänster sida på promenad. Strypet ska då sitta så att den "går upp" när hunden går vid sidan. Om du satt den fel så "hänger den sig... Äh någon som har en bild? :angel:

Jag har sett en bild på Buke för något halvår sedan....
Som sagt av er andra så är det jättesvårt att förklara,men testa o se vilket håll halsbandet glider med på o vilket håll som det stannar kvar på....

Som ett p har jag fått lära mig. Sitter det som ett q sitter det fel.

Fasiken vad det är svårt att fatta när någon förklarar småsaker....

Men tog en snabb bild utifrån hur jag tror ni beskrev :p

20776023.jpg

Kedjan är nog alldeles för lång egentligen om man släpper ut den helt, når nästan ner mellan frambenen, men kortare går inte över skallen så vad gör man...

Ja, toppen... det var verkligen fånigt svårt att förklara :o.

Det är rätt! Konstigt det där med storleken, men jag har ingen direkt erfarenhet av stryp så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det...

varför inte ett retrieverkoppel? så kan du själv reglera hur mycket av halsbandsdelen som ska löpa fritt. har bara sett i tyg- och lädervarianter, men de finns säkert som hela kedjor också.

Har man hunden på vänster sida när man går ska det vara ett p men om hunden går på min högra sida måste väl kedjan vara ett q?

Eller?

Japp, så har iaf jag fått lära mig (eller, som de sa på bruksan när jag var liten.... den del av kedjan som löper IGENOM ringen ska alltid komma uppifrån hundens nacke)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 722
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 549
Senast: IngelaH
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 260
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka