Struppipning

R

rosenknopp

Är det farligt? Vad kan hända hästen liksom?

Kan den få syrebrist pga det om den rids hårt? Finns ju en del hästar i toppen (hoppning) som man hört att de är struppipare.

Hur låter det eg? Är det så att de låter som de andas tungt bara?

Sv: Struppipning

Det går att operera. Det är om strupen är för trång.
Man skall inte rida hästen så hårt tex travträning, galopp tävla. Olika från häst till häst... Beroende hur pass trångt det är.
Det låter som om när du själv får stårt att andas. Kan flåa extra mycket el kippar efter mera luft om du tex kört galopp träning.

Min syster had ett hbl för många år sedan som hade det & blev utdömd. Men inte enbart för stuppipning utan svår patella oxå. Tyvärr. Kommer inte igåh så mycket om all fakta efter som det var så länge sedan men hoppas detta hjälpte dig lite.

Tack för svar!

Jag har en häst och tycker att hon låter mycket i galopp. Inte piper utan mer låter som hon tar i hårt när hon andas. Hon är 17 år och försäkringen skulle inte täcken en operation. Rider henne som vanligt och hon orkar som vilken häst som helst.

Får kanske rådfråga vet då...

struppipning är en åkomma där stämbanden är delvis eller ensidigt förlamade. på en frisk häst kan dessa vidgas helt vid ansträngning, men på en häst som är struppipare vidgas de pga förlamningen inte helt och är därför prestationsnedsättande då hästen inte får i sig tillräckligt med syre vid hårdare ansträngning.

namnet struppipning kommer i från det pipande ljud som uppkommer när hästen andas in. struppipning är antingen medfött eller förvärvat, tex pga förgiftning eller allergi.

struppipning förekommer i olika grader och behöver inte spela roll för hästens användning om det inte är speciellt höggradigt sas och om hästen inte är högpresterande. märks det att hästen blir väldigt anfådd och matt spelar det roll och antingen får man dra ner på intensiteten i träningen eller så får man operera. operationen i sig är tämligen okomplicerad och inte speciellt dyr.

rådfråga vet och ring ditt försäkringsbolag. de kanske kan ersätta en del av op iaf?

Varför operera en 17-årig häst?
Det är farligare för hästen att sövas än att leva vidare med struppipningen.

Ja absolut!

Jag ville mest beratta allmant om struppipning och det var val inte direkt en uppmaning till ts att operera, mer att konsultera veterinar. Om vet skulle tycka att det var lage att operera kanske fors. bolaget tacker.

Operation for struppipning utfors vad jag vet inte under narkos, utan staende och under lokalbed;vning och sedering som jag forstatt det och ar dessutom ett rutiningrepp med mkt begransad konvalecens sa jag forstar inte varfor det skulle vara varre for en 17arig hast om den har svara problem

Har en god vän som har jobbat i 10 år
som djursjukvårdare på hästsjukhus, hon säger att den första tiden efter en
sådan här operation är väldigt[/B ]plågsam för hästen! Det är lätt för en vet
att säga att man skall operera, dom seglar ju bara förbi på sina ronder medans
dom som får ta hand om hästarna efteråt ibland har en annan åsikt om hur
ingreppet påverkar hästarna. Vill inte påverka dig åt något håll men det kan
vara bra att känna till detta. Självklart skall du rådfråga din vet!
MVH Kryddan

Svarar alla:

Jag har nu pratat med min veterinär. Han tyckte inte att det var nödvändigt att operera en så gammal häst, efter att jag hade beskrivit ljudet och prestationsförmåga.
Han kommer dock komma ut nästa vecka och bedöma henne efter att jag ridit henne och "pressat" lite.
Dock tror jag att det isf blir så att hon får bli promenadhäst resten av livet, ifall det skadar henne att tränas. (obs! hon har inte gått på några högra nivåer och har utan problem klarat av hoppträningar som alla andra hästar, det enda är att hon låter i galopp)

Ska ändå bli skönt att vet kommer ut och bedömer hur pass hårt det är lämpligt att rida!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 014
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 927
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
682
Senast: tara
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 148
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar