Sv: Struma
Tippan skrev:
Nu är den här tråden lite gammal men...
Må den vara, men väldigt aktuell trots det...
Vi försöker hitta behandling så gott som det går. Men tyvärr är det ingen som riktigt vet Hur det ska gå till.
Min veterinär var uppe på SLU förra veckan, och de ringer land och rike runt. Djursjukhuset i Helsingborg var villiga att erbjuda en sorts behandling, men den tror ingen (inte ens de själva
) på - ganska oprövad med andra ord.
Det KAN vara så att det är en tumör som sitter där, många av dom som setts tidigare har dock varit godartade.
I något enstaka fall av giftstruma har det "läkt ut" självmant, man har helt enkelt tagit nya T4-prover varje månad under 6 mån - 1 år. Det är dock inget vi tror på heller när det gäller Misse, av många anledningar.
Vi misstänker att Misses struma kommer från hans tid som föl.
Tydligen kan (enl. uppgift från SLU och andra veterinärer min vet. pratat med) struma uppkomma från svår eller långdragen infektion som föl. Även vissa sorters foder (framf. fullfoder) kan framkalla det, framförallt om de ätit det i mååånga år. Precis som Misse gjort. Detta gäller alltså Jod, och att folk är så snabba på att stoppa i sina hästar tillskott i diverse former.
Just nu väntar vi på svar från SLU, om vad som händer på strumafronten ute i resten av världen, typ. De skulle kolla upp det lite, även för deras egen skull - det kan ju inte bara vara Min häst som blir sjuk... Det är inte så pass akut att vi sätter en skalpell i hästen med andra ord...men det Kan bli.
Det enda jag kan göra nu är att leta mer och mer info (är någon jättebra på engelska och är villig att hjälpa till - snälla säg till! den sortens engelska är Inte min starka sida
), samt ta bilder på Misse när han svullnar upp. Detta i rent studeringssyfte, SLU har redan fått ett gäng bilder...tacksamma är de också av nån konstig naledning
Att ha överfunktion kan vara jättejobbigt och man kan få ångestliknande känslor. Man är helt enkelt så hypad.
Det har Misse varit i alla år - och NU har vi nog hittat problemet till det. På tiden!
Hm, det finns mer info - antecknade allt vet. sa. Ska bra hitta pappret...minnet sviker för stunden
.
Är det någon som vill veta allt mer ingående, pm´a gärna!