Sv: Struma

Har själv haft struma, som gick över, inte den giftiga varianten. Och fick då behandlas med levaxin. Kanske även gäller hästar?

Jen80 skrev:
*lånar knapp*

Återupptar tråden, eftersom det nu är konstaterat att Misse har giftstruma.

Skyhöga värden...:crazy:

Fortfarande ingen som har koll på behandlingar? :confused:
Min vet. ska konsultera andra veterinärer, då hon aldrig stött på ett fall i praktiken, ännu mindre läst om det. Inte hennes kollegor på stationen hller :crazy: .

Tacksam för alla svar...:bow:

Primär överfunktion av sköldkörteln är mer än ovanligt hos hästar. Finns bara några få rapporter det senaste 100 åren! De sällsynta fallen kan dock enl en föreläsn jag hört beh som på människor.

Hos människa kan ett avgränsat område med överfunktion opereras. En diffus giftstruma kan behandlas med radioaktivt jod eller sköldkörtelhämmande medicin. (Levaxin ges vid struma pga underfunktion) HH

Inom travet gav man Levaxin till såna hästar och MASSOR av B vitaminer eftersom de tydligen har stora behov av det.
Häromdagen så pratade jag med en tjej som hade opererat bort halva körteln på sin häst för de klarar sig tydligen bra md en halv? På Stnestadkliniken var det ialafall och det var den första operationen av det slaget de hade gjort.

Euhm. Visst, vi trodde att det var ganska ovanligt...men SÅ :eek: .
Fast, vi är inte heller överraskade. Jag och mina djur får de mest skumma sjukdomarna så...ja, oväntat? Nä.
Ska bli intressant och höra vad min vet. får reda på imorgon!

Tack för svaret! :bow:

Åhh.. Jag har nära till Stenestad...och där är Misse välkänd. Råkar det bli en tanke på operation ska jag kanske ringa Göran och fråga om han vill operera den "envisaste jä*la häst han sett"? :angel: :D (sagt under ridprovet när vi skuttade runt där, jag och fyrbeningen :p )

Tack till dig också :bow:

Nu är den här tråden lite gammal men...

Struma betyder egentligen förstorad sköldkörtel. Man kan få förstorad sköldkörtel både vid över- och underfunktion. Men det är allra vanligast vid överfunktion och det är det man ibland kallar för giftstruma.

Att komma tillrätta med överfunktion är inte det lättaste. Man kan få äta något preparat som ska "förstöra" sköldkörteln så att den ska lugna ned sig och inte producera så mycket hormon, i värsta fall så opererar man bort den. Man klarar sig utan den, men då måste man äta Levaxin för att kompensera.

Att ha överfunktion kan vara jättejobbigt och man kan få ångestliknande känslor. Man är helt enkelt så hypad.

Tippan skrev:
Nu är den här tråden lite gammal men...
Må den vara, men väldigt aktuell trots det... ;)

Vi försöker hitta behandling så gott som det går. Men tyvärr är det ingen som riktigt vet Hur det ska gå till.
Min veterinär var uppe på SLU förra veckan, och de ringer land och rike runt. Djursjukhuset i Helsingborg var villiga att erbjuda en sorts behandling, men den tror ingen (inte ens de själva :crazy: ) på - ganska oprövad med andra ord.

Det KAN vara så att det är en tumör som sitter där, många av dom som setts tidigare har dock varit godartade.

I något enstaka fall av giftstruma har det "läkt ut" självmant, man har helt enkelt tagit nya T4-prover varje månad under 6 mån - 1 år. Det är dock inget vi tror på heller när det gäller Misse, av många anledningar.

Vi misstänker att Misses struma kommer från hans tid som föl.
Tydligen kan (enl. uppgift från SLU och andra veterinärer min vet. pratat med) struma uppkomma från svår eller långdragen infektion som föl. Även vissa sorters foder (framf. fullfoder) kan framkalla det, framförallt om de ätit det i mååånga år. Precis som Misse gjort. Detta gäller alltså Jod, och att folk är så snabba på att stoppa i sina hästar tillskott i diverse former.

Just nu väntar vi på svar från SLU, om vad som händer på strumafronten ute i resten av världen, typ. De skulle kolla upp det lite, även för deras egen skull - det kan ju inte bara vara Min häst som blir sjuk... Det är inte så pass akut att vi sätter en skalpell i hästen med andra ord...men det Kan bli.
Det enda jag kan göra nu är att leta mer och mer info (är någon jättebra på engelska och är villig att hjälpa till - snälla säg till! den sortens engelska är Inte min starka sida :crazy: ), samt ta bilder på Misse när han svullnar upp. Detta i rent studeringssyfte, SLU har redan fått ett gäng bilder...tacksamma är de också av nån konstig naledning ;) :crazy:

Att ha överfunktion kan vara jättejobbigt och man kan få ångestliknande känslor. Man är helt enkelt så hypad.
Det har Misse varit i alla år - och NU har vi nog hittat problemet till det. På tiden! :crazy:

Hm, det finns mer info - antecknade allt vet. sa. Ska bra hitta pappret...minnet sviker för stunden :o .

Är det någon som vill veta allt mer ingående, pm´a gärna!

Hur har det gått med Misse?
Undrar lite över vad Misses andra symptom varit?

Jag har varit på klinik idag med min pålle som hade en knöl en bit bakom ganascherna...ner på halsen nästan...
Inga prover togs för de tyckte att han såg ut att må bra, inga fel alltså, "bara" lite stor sköldkörtel på ena sidan!!!????

I min mage känns det i alla fall inte bra.

Det är en fjording och visst han är rund och go (= mår bra?).
Men han är seg (var inte det förut) trött och pluffsig, ja ja tjock då.... .....fast han inte får mkt mat. (Enbart analyserat hö och mineraler)
Han gick ner i vikt när jag köpte honom (ca 7 cm i lansmärkesomfånget från dec. -05 till juni-06) sen har det legat konstant.
Satte igång mer träning i augusti men han minskar ändå inte i omfång????? Han går fortf. ute med sina kompisar men det finns inget bete att tala om kvar det torkade bort för länge sedan.

Vet inte hur man borde gå vidare...måste fundera mera....tips?

// M

Man måste skilja på hypo- och hyperthyreos- Hypo innebär att sköldkörteln av någon anledning inte kan producera sköldkörtelhormon och följden blir bla en nedsatt ämnesomsättning. Symptomen är trötthet, viktökning mm. Vid hyperthyreos sker istället en överproduktion av sköldkörtelhormon och ämnesomsättningen skenar. Djuret magrar av och blir överaktivt.

Vid hypothyreos kan man tillföra sköldkörtelhormon (t ex i form av preparatet Levaxin) men vid hyperthyreos gäller det istället att minska produktionen. Vilket inte är så enkelt.

Exakta symptom hos häst och bra behandlingsstrategier kan jag inte så mycket om. Men minternets häst har snarare symptom på hypothyreos än hyper... Det är också ovanligt hos häst och förmodligen är hästen frisk. Tydligt palperbar sköldkörtel behöver inte betyda sjukdom, men jag förstår att du gärna vill att prover tas så att man säkert vet.

.....
snarare symptom på hypothyreos än hyper... Det är också ovanligt hos häst och förmodligen är hästen frisk. Tydligt palperbar sköldkörtel behöver inte betyda sjukdom, men jag förstår att du gärna vill att prover tas så att man säkert vet.

Ja det var väl ungefär vad vet. sa nu när jag tänker efter....
Kanske inte är någon fara då.....?

Bara att forts. bantningskuren :angel:
// M

Gammal tråd men undrar hur det gått för din häst? @Jen80
Tyvärr lever inte hästen länge, sen många många år tillbaka. Vi fick aldrig rätt på någon behandling och till slut blev han så toppad så han i full panik stod och hoppade på mig när han puttat omkull mig (av misstag!!! Det var en otroligt snäll häst!). Tur det var mycket snö och jag hamnade i en driva, en häst på nästan 180 cm som stod och bokstavligen hoppade jämfota på mig...att jag inte blev mer skadad än jag blev är ett under. Vi ringde veterinären morgonen efter som kom ut och bedömde honom, som i sin tur ringde lantbrukstjänst akut och kom några timmar senare. Att låta honom somna in var det enda rätta, han mådde verkligen inte bra i sina dåliga perioder :(.

Tyvärr lever inte hästen länge, sen många många år tillbaka. Vi fick aldrig rätt på någon behandling och till slut blev han så toppad så han i full panik stod och hoppade på mig när han puttat omkull mig (av misstag!!! Det var en otroligt snäll häst!). Tur det var mycket snö och jag hamnade i en driva, en häst på nästan 180 cm som stod och bokstavligen hoppade jämfota på mig...att jag inte blev mer skadad än jag blev är ett under. Vi ringde veterinären morgonen efter som kom ut och bedömde honom, som i sin tur ringde lantbrukstjänst akut och kom några timmar senare. Att låta honom somna in var det enda rätta, han mådde verkligen inte bra i sina dåliga perioder :(.

Vad jobbigt att det inte blev bättre eller hittades någon bra behandling. Däremot är jag glad att du delade med dig av det hela och dessutom kunde uppdatera oss. Man lär sig av det trots det tråkiga resultatet.

Jag vet hundar som också blir aggresiva av att ha struma.........

❤️uscha det lät verkligen som en jobbig händelse

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 408
Hästvård Min 1-åring dog hastigt i (konstig) sjukdom i lördags och flera har önskat veta hennes symtom.. Kl 5 vid morgon fodring var allt ok...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
15 708
Senast: Zenith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar