Jen80

Trådstartare
Någon som har haft en häst med det?

Jag fick ta ut veterinären ikväll igen (för...ja...vet inte hur många ggr) för att Misse var dålig.
Min favoritveterinär, en sån där jag kan ställa 350 dumma frågor till och få ruskigt bra svar...pratade om allt, försökte utesluta både det ena och det andra under tiden som hon kollar honom. Jag berättar hur han har mått sen han kom hit, haft svårt med vikt, lätt för infektioner, sväljer konstigt ibland, svettas som en Tok, rastlös, överaktiv så det räcker och blir över...bla bla. Pratar ännu mer, frågar...sen kläcker hon ur sig att han ju faktiskt har en mkt förstorad sköldkörtel.

Jag ser ut så här :eek: . Men vad fasen, han har ju alla symtom för hypertyreos! GULD om det nu är det! :love: HOPPAS vi har hittat problemet!!!!!!!!!!!!!!!! Och att enbart medicin hjälper...annars blir inte försäkringsbolaget alltför lyckliga - om det är samma behandling som på människor dvs (vet inte så mkt, än - vet. ringer imorgon igen).

Hon avslutade besöket med att lite fnissande säga att det vore ganska kul om Hon hittade felet, och inte djursjukhuset...där han stod i 8 dagar.... :angel: :D Hon tyckte det var mkt skumt att de inte ens tittat på det under tiden han stod där.

Att han har reagerat som han gjort innan, beror förmodligen på att han har jäkligt krasst immunförsvar - en rejält kraftig förkylning helt enkelt som inte vill släppa. Därför han har reagerat så mkt kraftigare än alla andra i stallet.

Håll tummarna! :bump:

Sv: Struma

Tack!

Euhm..ingen som haft struma på häst....?
Eller bara vet någonting...

:angel:

Jag läste i Kraffts bok om mineraler och vitaminer om just sköldkörtelproblem som en bieffekt vid någon brist.

Har tyvärr inte boken framför mig, men om du har den så kan du kanske bläddra lite i den och se om du hittar det. Minns inte exakt vilket spårämne det var, men det borde inte vara svårt att hitta då de har "bristsymtom" som egen rubrik vid varje.

Mitrolle skrev:
Jag läste i Kraffts bok om mineraler och vitaminer om just sköldkörtelproblem som en bieffekt vid någon brist.

Har tyvärr inte boken framför mig, men om du har den så kan du kanske bläddra lite i den och se om du hittar det. Minns inte exakt vilket spårämne det var, men det borde inte vara svårt att hitta då de har "bristsymtom" som egen rubrik vid varje.

Tittade som hastigast igenom boken men hittade inte vart det kan stå?

Jag läste det iaf där :confused: när jag bläddrade igenom den i stallet... :crazy: men nu har en stallkompis lånat hem den så jag har inte den här... tyvärr.. Men det stod iaf i den så antar att man får titta lite noggrannare då, attans att jag har minne badboll ibland! :mad:

Mitrolle skrev:
Jag läste det iaf där :confused: när jag bläddrade igenom den i stallet... :crazy: men nu har en stallkompis lånat hem den så jag har inte den här... tyvärr.. Men det stod iaf i den så antar att man får titta lite noggrannare då, attans att jag har minne badboll ibland! :mad:

Jag har kollat (hade för mig att det är jodbrist, som ger struma, och det var det, så det gick fort att kolla).

Så här står det:
JOD
Brist på jod orsakar struma med förstorad sköldskörtel. Dräktiga ston som får jodbrist lämnar svaga eller dödfödda föl. Levande föl med fullt utvecklad struma dör i allmänhet, eller förblir underutvecklade. Ston med jodbrist kan visa onormala brunstcykler. Minskning av könsdriften och försämrad spermakvalitet har noterats hos hingstar, men detta bör verifieras bättre.

Förgiftnings och bristsymptomen är snarlika. Före behandling måste man därför noga utreda vilket som föreligger. Även överskott av jod till dräktiga ston, ger således bristsymptom hos fölen. Utfodring av dräktiga ston med algpreparat har i USA varit den vanligaste orsaken till struma hos nyfödda föl.

Senast ändrad:

Tack för alla svar.

Är det någon som har koll på Behandling av struma?

Får svar på proverna i slutet av veckan eller i början på nästa...

Vad bra att du hittade det!

Kom på en annan sak, att om man ger rapsolja eller rapsmjöl till ett dräktigt sto så kan fölet få struma, vi gav därför bara majsolja till vårt sto som behövde extra när vi ökade foderstaten i dräktigheten.

Då kan det ju inte stämma att man inte ska ge alger för det innehåller för MKT JOD och kan ge struma??? :confused:

Läs hela mitt inlägg, så ser du att det står att brist, och förgiftnings (=för mkt) symptomen är snarlika.

Aha,sorry,läste inte hela :D
Men funderar på hur mkt som är för mkt jod-till både människa & häst.Med tanke på alvernas positiva effekter.

Jag har då lärt mig att både överskott och brist kan ge struma...
Läste nån studie som var gjord i USA och den största anledningen till döfödda föl eller föl med struma var att dom fått algpreparat under dräktigheten.

Håller tummarna nu på att ni hittat problemet och att det inte är av art utan det går att behandla men positivt resultat. Klappa om Misse från oss, och en stor kram till dig som aldrig ger sig och ALLTID sätter dina hästar i första rummet. Härligt med sådana människor.

mirjada skrev:
Jag har då lärt mig att både överskott och brist kan ge struma...
Läste nån studie som var gjord i USA och den största anledningen till döfödda föl eller föl med struma var att dom fått algpreparat under dräktigheten.

Jag säger väl till dig oxå då..... Läs hela mitt inlägg. :rofl:

*lånar knapp*

Återupptar tråden, eftersom det nu är konstaterat att Misse har giftstruma.

Skyhöga värden...:crazy:

Fortfarande ingen som har koll på behandlingar? :confused:
Min vet. ska konsultera andra veterinärer, då hon aldrig stött på ett fall i praktiken, ännu mindre läst om det. Inte hennes kollegor på stationen hller :crazy: .

Tacksam för alla svar...:bow:

Mitrolle skrev:
Kom på en annan sak, att om man ger rapsolja eller rapsmjöl till ett dräktigt sto så kan fölet få struma, vi gav därför bara majsolja till vårt sto som behövde extra när vi ökade foderstaten i dräktigheten.

Oj, hade ingen aning om det. Ska man inte ge alls eller finns det max giva? Vart har du fått den informationen ifrån?

hej, jag har hypothyreos (låg ämnesomsättning)dvs inte giftstruma
jag kommer att äta levaxin resten av mitt liv.

hyperthyros=hög ämnesomsättning dvs gitstruma

jo som det redan är skrivet kan man på det av förmycket jod el brist på jod.
man kan även få fel på sköldkörteln efter en förkylning, eller en halsinfektion. Det kan även vara ärftligt.
eller vid samband med förlossning

min dotter har samma som jag och äter levaxin även hon.
vet också en hund som har samma som oss som äter levaxin.

Åhh så skönt att du har fått en diagnos...:bow:

Håller tummarna för att vet hittar en bra medicin också...:idea:

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 408
Hästvård Min 1-åring dog hastigt i (konstig) sjukdom i lördags och flera har önskat veta hennes symtom.. Kl 5 vid morgon fodring var allt ok...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
15 708
Senast: Zenith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar