Struligt brunstår?

Sv: Struligt brunstår?

För att få effekten av ljusprogram måste man bränna på med ganska många lux. Räcker inte med nån extra glödlampa, utan speciella lysrör.

Fast mig veterligen är det väl framförallt ljuset som styr brunsterna och inte värmen/kylan och den ljusaste perioden på året är maj-juli.
Ska man 'manipulera' brunster på djur så skall man ju öka ljustillgång för djuren. :)

Men är det inte så att vad det än gäller så är det lätt att glömma basic, alltså i det här fallet det du säger, öka ljustillgången!
Det ska litas på än det ena och än det andra "kemiska" och tillverkade.

På mitt sto åkte täcket av så snabbt det gick och utevistelsen blev så lång som möjligt. Och brunsten den kom i februari, på gott och ont!
Det blev ju liksom lite hagstrul när mitt sto blev som hon brukar, våldtäktsbenägen mot stallets enda valack... :angel:

Vad jag däremot märkte på mitt sto när jag betäckte förra gången var att jag inte såg en enda brunst! Hon som brukar vara som en desperat 40-årig kärring vid stängningsdags på ett dansbandshak vid brunst! :o
Tror att det den gången berodde på att hon var i full tävlingskondition, det var hon inte i år.

Värmen hoppas jag egentligen bara ska vara en skröna. Annars lär jag aldrig få dräktigt i år då det bara regnar och är +12-13 grader varmt ute :mad:

Mitt sto vill inte brunsta heller. Setat och väntat på 30 dagars brunsten och tyckte jag var i god tid när jag körde henne till hingsten på dygn 25 men under hela den veckan även denna har hon dissat hingsten rejält.
Fölis hade dearre veckan innan men trodde det bara att hon fått i sig något onyttigt men kan brunsten ha kommit så tidigt?
9dagars brunsten kom rätt tidigt men sedan dess har vi väntat.. Hur tidigt kan de komma igång egentligen eftersom vi var hos hingsten på dag 25?

Det har vi inte gjort, möjligt att de är något sådant som strular, tänkte ge henne denna vecka så bokar tid början av nästa vecka. Så typiskt när man är ute i god tid :)

Fast varför ge henne en vecka till? Ultraljuda så fort som möjligt så ni vet läget och kan åtgärda direkt om det behövs.

Ja du gör ju som du vill såklart men risken är ju att ni bara drar ut på tiden.

För att få effekten av ljusprogram måste man bränna på med ganska många lux. Räcker inte med nån extra glödlampa, utan speciella lysrör.

Precis. Och har för mig att Boko och Menhammar kör igång sitt ljusprogram i november.

Fast dom märrarna går ju sen i vintervila i juli

AM

Har ni märkt något att stona inte brunstar som de brukar.
Är det vädret som ställer till det?
Har hört andra som också väntar på brunst på stona, men det dröjer.
Vill höra era erfarenheter i år.

Här hemma har jag 4 damer som visar brunst (mer eller mindre) året om......:grin: Skulle gärna ha en lugn period ngn gång :o

Men visst har jag också hört att det krånglar i år, men framförallt med dräktigheten på en del stationer...... men vi svenskar skyller väl alltid på vädret :angel:;)

Precis. Och har för mig att Boko och Menhammar kör igång sitt ljusprogram i november.

AM

Fast det där med ljusprogram gillar jag inte. Ska det funka som det ska så ska de stå i ljus 16 timmar/dygn, i rad. Då blir det bara 8 timmar de kan vara ute, och på vintern är det ju knappt ljust då.

AM

Ok jag måste bara protestera lite :D

Det behövs inte speciella ljusrör för att kunna köra ett ljusprogram, det räcker med vanliga men det måste finnas tillräckligt. Regeln är att man ska kunna läsa en dagstidining i varje del av stallet. Det kan jag hos mig och kör ljusprogram framgångsrikt. Inga problem att betäcka i januari om man så vill det (ja februari betäcker man ju tidigast ändå men...) och ingen vinterpäls sätter dom heller.

Jag har kört ljusprogrammet i perioder av två olika anledningar, dels tidiga brunster och dels för att slippa vinterpäls. Det har fungerat kanon hos mig. 16 h konstant ljus/dygn är vad som gäller och som sagt, tillräckligt ljust för att läsa en tidning men jag har vanliga ljusrör.

Du låter alltså stona stå inne 16 timmar per dygn?
Själv föredrar jag att ha fölston på lösdrift. Då BEHÖVER de päls, och jag vill ändå inte ha fölningar förrens i april.

Fast det där med ljusprogram gillar jag inte. Ska det funka som det ska så ska de stå i ljus 16 timmar/dygn, i rad. Då blir det bara 8 timmar de kan vara ute, och på vintern är det ju knappt ljust då.

Håller i princip med. Jag har kört det några gånger när det varit viktigt med tidiga föl eller tidiga tävlingar, men eftersom jag vill ha mina hästar ute så mycket som möjligt och med vinterpäls så är det inte så lämpligt. Men som sagt, en del år har jag gjort det med vissa hästar (som sedan nästa år fått gå ute med päls ov igen) och det fungerar väldigt bra!

Du låter alltså stona stå inne 16 timmar per dygn?
Själv föredrar jag att ha fölston på lösdrift. Då BEHÖVER de päls, och jag vill ändå inte ha fölningar förrens i april.

Nej, men vissa år har jag haft ston inne de timmar utöver dagsljus upp till 16 timmar ja. Om jag av någon anledning behövt betäcka dom tidigt. Aldrig ston som ska föla dock då det kan störa deras dräktighet.
Ibland också med hästar som inte ska sätta päls, om dom ska tävla tidigt. Ja det har jag gjort.

Men i det normala här går alla hästar ute här 16 timmar eller 24/7 och utan täcken.

Jag ville bara påpeka att det fungerar.

KL
Jag tycker denna diskussionen kommer varje år, under de åren jag har varit aktiv på Buke så tror jag iallafall inte det funnits något år som bedömts vara ett bra år.. Iallafall inte när man är mitt i säsongen.

Mitt förstagångssto tog sig inte på första försöket, hon hade ett ägg som såg jättefint ut men som lämnade en blödning och det blev inget av det. Däremot tog hon sig på andra brunsten, och nu hoppas vi bara på att den sitter kvar.

Hoppas ni får ordning på brunsterna och att stona tar sig snarast möjligt!

Tänkte uppdatera varför mitt sto strular och undrar om fler hört samma sak med nått av sina ston.

Mitt sto har testat med flera olika hingst (ej betäckt) men kollat för att se om hon var brunstig men Inte. Idag kom snabba veterinären ut och konstaterade en färsk gulkropp i ena äggstocken. Hon menade på att detta kunde hända med väldigt mammiga ston, att de måste hålla koll på fölis och då slutar brunsta helt enkelt.
Nån som hört liknande grej? Eller är detta bara en typisk sak som kan hända vem som helst?

Hon ska nu sprutas nästa vecka och UL igen sedan hoppas betäckas nästa helg.

Det är ju inte så att de inte brunstar. Att hon hade färsk gulkropp betyder ju att hon precis varit brunstig.

Däremot, att hon inte har tid att stå för hingst, när hon vaktar fölet, är inte ovanligt. Då gäller det att välja en duktig och vettig hingsthållare, som vet hur man ska göra för att stoet ska vara trygg.

Ah okej jag har fattat det som att de inte brunstar alls med gulkropp. Då är jag med.
Hon har liksom inte visat sig villig alls trots föl med. Men nu ska hon sprutas igång och sedan UL igen för att ha en tidsuppfattning med ägg osv. Vad kan vara bäst, ha föl med vid sidan eller kvar inne i boxen? Hingsten är inte speciellt erfaren så jag skulle tycka det är säkrast att den inte är med men kanske gör stoet ännu mer orolig?

Veterinären tipsa om brems men som sagt jag litar på att hingsthållaren vet vad hon gör.

Foal-Proud kallade veterinären henne för :)

Gulkroppen bildas efter brunsten. Så just när dom har en gulkropp brunstar dom inte, och ibland kan den fastna/hänga kvar eller hur man ska säga och det hindrar stoet att komma i ny brunst. Då kan man spruta bort den med hormoner och stoet kommer i brunst efter ca 3-5 dagar (oftast).

Så att stoet inte står för hingsten kan bero på att hon inte vill pga fölet (trots att hon brunstar egentligen), en del visar ingen brunst alls.
Och det kan bero på en kvarvarande gulkropp.

I år fick vi spruta ett sto som har sitt första föl vid sidan. Förra året hade hon en väldigt tydlig brunst och stod superfint för hingsten.
I år, not so much :grin:
Men efter spruta så stod hon en gång, om än något mer nervös pga fölet. Med henne funkade det inte att ha fölis med, eller synlig så han fick stå kvar i boxen (med vakt).

Det andra stoet med föl vid sidan vi har betäckt i år stressar upp sig om hon inte ser sin fölis och står perfekt om fölis är med vid betäckning.

Så det där är lite olika, man måste känna sig fram med varje sto och föl.

Brems kan absolut vara en bra grej för att kunna genomföra betäckningen smidigt, snabbt och på ett säkert sätt.
Men det förutsätter att stoet ändå är någotsänär med på notorna (men kanske är lite spänd, nervös, jazzar lite). Och att man vet att hon har en betäckningsbar brunst givetvis!

Om hon är hysterisk efter fölungen så är det ingen mening med att bremsa, då får man försöka hitta ett sätt som fungerar bättre för stoet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
435
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka