Struligt brunstår?

bukelist

Trådstartare
Har ni märkt något att stona inte brunstar som de brukar.
Är det vädret som ställer till det?
Har hört andra som också väntar på brunst på stona, men det dröjer.
Vill höra era erfarenheter i år.

Sv: Struligt brunstår?

Jag har inte märkt nått, vi har mer eller mindre avslutat säsongen 'hemma i min by', dvs de jag betäckt och grannstuteriet betäckt/seminerat är alla dräktiga utom en eftersläntrare som nyligen kommit, den är betäckt och ska kollas i slutet på nästa vecka. :)

Så här är det varje år tycker jag, brunster strular hit och dit. Likadant förra året när det inte kom ordentlig värme.

Har inte märkt något heller om att brunsterna skulle krångla. Har betäckt tre av våra ston hittills och deras brunster har varit normala tycker jag. Har ett sto kvar som ska betäckas nu om cirka 2 veckor på sin 30 dagars brunst så får hoppas inte hon heller krånglar :)

Mitt sto brunstade första gången i slutet av februari. Sedan kom brunsten tydligt och stadigt, dock lite ojämnt. Förut har man kunnat säga exakt dag, det gick inte nu.

Fina , tydliga brunster hela våren - tills nu - de har båda hoppat över denna brunst... Nu när det äntligen blev att att tänka betäckning...

På "min" seminstation säger dom att det varit krångligt med flera ston den här säsongen. Inklusive min...Dom gissar på vädret och kylan...

*kl*

Jag tycker man läser varje år att det är nån/några seminstation/er som uttalar sig om krångligt år pga div. orsaker. Är det inte för kallt, så är det för regnigt eller för varmt osv osv osv..
Och givetvis hänger stoägarna på om de har ston som inte tar sig så som de 'brukar'.

Tack för era svar.
Själv väntar jag på ett sto ska brunsta som ännu inte brunstat efter fölningen. Vet inte om hon hoppade sin 30 dagars brunst. Så nu väntar vi på brunsten efter den. Började kolla redan efter 23 dagar, så borde inte ha missat den. Har kollat sedan dess.

Jag tycker våra brunstar jämt, året runt med ungefär 1 månad emellan, ibland 3 v.. Vi som inte ska betäcka ger därför munkpeppar för att begränsa brunstandet och har på så sätt fått lite färre, men annars skulle de nog brunsta glatt som vanligt.

..sen har det väl varit allt annat än normala somrar de senaste åren ... Åtminstone i min hemtrakt. Sista riktiga våren och sommaren med sol å värme härikring var 2007 ...

Det är väl en typisk svensk sommar skulle jag vilja påstå?
Sommrarna har väl alltid sett ut så här, en del år med en lång skön vår, en del år med bara regnrusk.
Semestertider i antingen stekhetta eller regn, skörden växer inte pga torka eller regnar bort..
Tja, jag minns inte heller när det var en 'normal sommar' sist men ändå brunstar stona och visst händer det en å annan gång att man får betäcka om, men vid den här tiden på året är det fullt ut normalt på de allra flesta djurslag att 'brunsterna' är sämre, man ska passa på när de är som bäst, dvs på våren. :)

Fast hästars brunster funkar bäst juni-juli-augusti. Det är folket som vill ha tidiga föl...

Och de veterinärer jag haft kontakt med brukar nämna att brunsterna börjar avta i mitten på juli ungefär, dvs de blir sämre. Och nog tycker jag det verkar ha stämt, hästarna som eventuellt kommer den tiden för första betäckning är oftast struligast att få igång.

Och naturligt och logiskt vore också att brunsterna på våren är bäst då de kan föla (precis som även vilda djur gör) inför säsongen med grönska och avkommorna är i någorlunda ålder för att själva även kunna tillgodose sig lite utav den näringsrika perioden på året.

Jag har i allafall 'köpt' den förklaringen' och tycker nog att de tstämmer under de åren jag hållt på, dock är jag definitivt inte uppe i samma mängd hästar som du, men jobbar med andra djurslag och där stämmer det 'också'.

*kl*

Jag tycker man läser varje år att det är nån/några seminstation/er som uttalar sig om krångligt år pga div. orsaker. Är det inte för kallt, så är det för regnigt eller för varmt osv osv osv..
Och givetvis hänger stoägarna på om de har ston som inte tar sig så som de 'brukar'.

Stämmer perfekt.

Har inte så många men dom dryga 15 jag seminerat från mars till nu är dräktiga..så det har gått på räls..

Eller Nä.
Min egen märr krånglar och är fortfarande tom så visst är det nåt fel på vädret/fåglarna/månen/grannen?? ;)

;)

AM

Näe, jag tror att det är fel på de tjattrande ekorrarna.
För det skyller i alla fall jag på, jag har inte ens sett fölbrunsten på mitt ena sto som fölade i april, trots att hon går ihop med hingst sen ca 30 dgr's. Men mig veterligen har han inte ens fått komma i närheten av henne så nu blir det ultraljud på henne så får vi se om vi helt enkelt bara har missat det hela.. :o ;)

Har hört att det är seeegt för många pga detta kalla, regniga väder. Kallväder får stona att "snörpa åt" lite.:crazy:

Håller med!! Det är väldigt många som verkar tycka att föl som kommer i slutet på Juni är "sena föl".

Jag kan känna mig lite stressad över att "alla" verkar ha dräktiga ston i mitten/slutet på Juni :grin:

Har hört att det är seeegt för många pga detta kalla, regniga väder. Kallväder får stona att "snörpa åt" lite.:crazy:

Fast mig veterligen är det väl framförallt ljuset som styr brunsterna och inte värmen/kylan och den ljusaste perioden på året är maj-juli.
Ska man 'manipulera' brunster på djur så skall man ju öka ljustillgång för djuren. :)

Har extra nattlampa på från ca Mars månad, allt för att försöka styra & påverka :angel: man vill ju så gärna ha dräktigt sto :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
435
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka