Strul med sömnen...

Nillizan

Trådstartare
Zzzzz
Vill bara få sova! :crazy:
Nu sen 3-4 dagar tillbaks har Sebastian börjat vakna på nätterna. Han har sovit mellan 12-15 timmar i sträck sedan han var 2 ½ månad. Nu börjar han vakna och funderar på vad det kan vara. Han är nu 9 ½ månad gammal och seperationsångesten har börjat visa sig tydligt nu.
Jo, han vaknade de första dagarna mellan 00.00-03.00 och skriker rätt ut, kan väl nämna att han har börjat gåträna och klättrar på allt och ja, han kan inte sätta sig ner själv ännu och ja, dessa övningar håller han på med på natten vilket resulterar i att han väcker hela huset för att han inte kan sätta sig ner! :mad:
I med nappen och sen var det bra, men nu har han nog satt detta i system??? Både i natt och igår natt var en herrejösses övning, jag gick i och la ner honom i med nappen. Han kurade ihop och somnade, vaknade sen 2 timmar senare, sen är det likadant! MEN han skriker så fort jag börjar gå mot dörren och så håller det på och han ställer sig upp och ja, i 1-2 timmar, sen fick han välling. Han var jättehungrig, åt 250 ml mild fullkornsvälling.
I natt vaknade han vid 00.30, likadant som igår natt, vaknade 2 timmar senare och sen var det ett helvete att få honom att somna. Efter att försökt med allt, vatten, nappen, byta blöja, ta upp i famnen, tog upp resesängen och la den inne hos mig, fick försöka somna i min säng... Inget hjälpte. Gav välling igen och kom i säng 05.00. Han känns jättepigg och vill bara leka. Han har ju haft vakentider på natten förut, men har somnat om själv. Men nu, jag vet inte... Blir lite frustrerad!
Han äter som vanligt på dagarna och får välling precis innan han lägger sig vid 20.00 och brukar sova till 06.00-07.00. För att sen somna om och sova till 8-9.
På dagen sover han mellan 1-2 timmar vid 12.30. Är det så kanske att vällingen inte mättar tillräckligt? Eller är han inne i en fas just nu?
Ska ju börja jobba om 3 veckor. Känns lite stressande detta! Kan även tillägga att från att varit en jätteglad kille så är han en gnällig och gråter för ingenting på dagarna nu, brukar max gråta 2 minuter/dag annars.

Senast ändrad:
Sv: Strul med sömnen...

Kan det vara tänderna kanske?

Att han vaknar av att det kliar och värker.

Det är väldigt vanligt med krånglande sömn i den "åldern". Extra mkt närhet även dagtid tyckte jag hjälpte :)

Jag tänkte också på tänder.
Dom kan väl ha såna perioder ibland ändå. Och jag tror också på mycket närhet.
När min son har varit sån har vi burit honom tills han har slappnat av eller lagt honom i vår säng och kramat honom tills han har somnat om.
Om du vet att han har separationsångest så är det väl bra att visa honom att du finns där så han känner sig trygg.

Det är otroligt vanligt med strulande sömn i den åldern din son är i nu. Det kan vara separationsfas, tänder och en massa annat som händer i huvudet på dom små.

Vi hade det jobbigt med sömnen i denna period i runda slängar ett halvår :crazy: Det började runt 7 månader när hon lärde sig krypa, var som värst runt 9-11 månader (lättade en del när hon lärt sig gå, natten innan hon tog första steget sov hon inte många minuter) och nu är hon 14 månader och sover betydligt bättre.

För våran del hjälpte samsovning, ibland bar vi henne i sele på dagarna också för att få lite extra närhet. Se till att han får i sig ordentligt med mat och försök skapa fasta rutiner runt sänggåendet, vi använde "tassmetoden" med hyfsad framgång, den kan du googla om du har lust!
Vi fick också råd från BVC att styra sömnen på dagen till 20 min på förmiddagen och 1 timme efter lunch. Hon fick inte sova efter kl 15.

Tråkigt nog kan jag bara avslutningsvis säga, det går över. Det är pissjobbigt när man är mitt uppe i det, men det blir bättre!

Så har vi haft det sen dottern föddes. Och hon är snart 10 månader ;)

dock har hon bara vaknat 1 gång per natt den sista 1½ vecka *håller tummarna blåhårt för det ska fortsätta*

Men hon vägrar släppa varken mig eller sambon när hon är vaken. Så nu asar jag ut henne i stallet, rider med henne, hon får helt enkelt hänga med när jag gör gårdssysslorna.
Annars blir ingenting gjort :(

kommit in i en ny utvecklingsfas kanske, mkt intryck, tänder, o annat som sker runt omkring. de är helt normalt att sömnen går i perioder vissa har större svängningar än andra...

För våran del hjälpte samsovning, ibland bar vi henne i sele på dagarna också för att få lite extra närhet. Se till att han får i sig ordentligt med mat och försök skapa fasta rutiner runt sänggåendet, vi använde "tassmetoden" med hyfsad framgång, den kan du googla om du har lust

Har fasta mattider och även samma rutin när det gäller sänggåendet. Nu är han väldigt klängig, från att lekt själv mycket, så hänger han i byxbenen och vill hela tiden upp i famnen. Så ja, jag får sänka mina ambitioner en hel del, svårt när man har hästar och en massa måsten. Det gör det inte lättare när man har varit gräsänka hela Maj-månad... :crazy:
Nu i natt funkade det jättebra, sov hela natten, men vad han pratar mycket i sömnen! Roligt att höra på det trots att det är mitt i natten! :D
Men jag ska googla på det, kan väl kanske behöva detta igen antar jag.

Liknande trådar

Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
305
Senast: falukorw
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: G-uldlock
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 383
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve