Sorbe
Trådstartare
Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar för det jag köpt och sen skickat tillbaka som denne ville.
Hela historien:
Jag är med i en grupp på FB som säljer blommor. En person utger sig ha sticklingar (alltså små skott från en större planta) som jag vill ha. Inget framkommer om att de inte har rötter och med tanke på priset förväntade jag mig att de hade rötter och var klara att plantera som vanligt.
Jag betalar 45 kr för ena och 35 kr för andra, förväntar mig att det är normalstora skott som ska komma.
Jag betalar via Swish söndagen den 1/5 och förväntar mig att säljaren ska skicka den 2/5, absolut senast 3/5.
Inget paket kommer hela den veckan och måndagen veckan därpå (den 9 maj) hör jag av mig och frågar om hon har skickat dem och fick då till svars att hon håller på och packar in dem då och ska skicka dem senare den dagen. De dyker upp dagen efter, den 10 maj.
Jag öppnar paketet och det är sååå små plantor som jag möts av i paketet. Inte en enda rot i sikte och det är tydligt att hon klippt liknande sidoskott av en blomma (det är pelargoner det handlar om) och packat ner.
Jag hör av mig till säljaren och skriver att jag är besviken och vill ha mina pengar tillbaka.
Hon börjar skriva att hon aldrig haft någon annan som varit missnöjd och att hon minsann skrivit att det var "orotade" hon sålde.
Även om jag vetat att det var såna utan rötter hade jag aldrig gått med att betala så mycket pengar för så små plantor.
Säljaren vill att jag skickar tillbaka dem och jag meddelar att jag inte har möjlighet att göra det närmaste dagarna (för det andra så lär de knappast klara sig eftersom de inte har rötter och att skickas hit och dit i paket hela tiden...).
Säljaren skriver "får jag inte tillbaka dem får du inga pengar".
Jag åter igen skriver att jag inte har tid närmsta dagarna att skicka tillbaka dem och att jag tycker det är dålig service av henne att tro att någon blir nöjd att betala så mycket pengar för såna små plantor. Hade hon varit en seriös säljare hade hon utan problem erbjudit sig att betala tillbaka hälften kan jag tycka.
Så idag har jag skickat tillbaka dem. Tog kort på hur de såg ut innan jag planterade dem samt filmade paketet när jag stoppade in den i brevlådan och skickade till säljaren.
Får till svar "Men herregud, du har ju haft dem sen i tisdags! Du får inga pengar förrän jag ser att de är i samma skick som de var när JAG skickade dem till dig" - Det är ju klart att de inte är i samma skick! De är skickade med post TVÅ gånger och det är en vecka mellan gångerna för ett par blommor utan rötter som inte kan ta upp vatten på rätt sätt.
Hur går jag vidare med detta? Jag har ju informerat att jag inte kan skicka tillbaka dem direkt och hon ville bara ha tillbaka dem för att få tillbaka pengarna och nu när jag väl har skickat dem kommer ännu fler krav.
Kan man polisanmäla henne om jag inte får pengarna tillbaka? Det handlar inte om en stor summa alls, men jag kan tänka mig att hon lurat andra och jag vill bara ha tillbaka mina pengar helt enkelt.
Hela historien:
Jag är med i en grupp på FB som säljer blommor. En person utger sig ha sticklingar (alltså små skott från en större planta) som jag vill ha. Inget framkommer om att de inte har rötter och med tanke på priset förväntade jag mig att de hade rötter och var klara att plantera som vanligt.
Jag betalar 45 kr för ena och 35 kr för andra, förväntar mig att det är normalstora skott som ska komma.
Jag betalar via Swish söndagen den 1/5 och förväntar mig att säljaren ska skicka den 2/5, absolut senast 3/5.
Inget paket kommer hela den veckan och måndagen veckan därpå (den 9 maj) hör jag av mig och frågar om hon har skickat dem och fick då till svars att hon håller på och packar in dem då och ska skicka dem senare den dagen. De dyker upp dagen efter, den 10 maj.
Jag öppnar paketet och det är sååå små plantor som jag möts av i paketet. Inte en enda rot i sikte och det är tydligt att hon klippt liknande sidoskott av en blomma (det är pelargoner det handlar om) och packat ner.
Jag hör av mig till säljaren och skriver att jag är besviken och vill ha mina pengar tillbaka.
Hon börjar skriva att hon aldrig haft någon annan som varit missnöjd och att hon minsann skrivit att det var "orotade" hon sålde.
Även om jag vetat att det var såna utan rötter hade jag aldrig gått med att betala så mycket pengar för så små plantor.
Säljaren vill att jag skickar tillbaka dem och jag meddelar att jag inte har möjlighet att göra det närmaste dagarna (för det andra så lär de knappast klara sig eftersom de inte har rötter och att skickas hit och dit i paket hela tiden...).
Säljaren skriver "får jag inte tillbaka dem får du inga pengar".
Jag åter igen skriver att jag inte har tid närmsta dagarna att skicka tillbaka dem och att jag tycker det är dålig service av henne att tro att någon blir nöjd att betala så mycket pengar för såna små plantor. Hade hon varit en seriös säljare hade hon utan problem erbjudit sig att betala tillbaka hälften kan jag tycka.
Så idag har jag skickat tillbaka dem. Tog kort på hur de såg ut innan jag planterade dem samt filmade paketet när jag stoppade in den i brevlådan och skickade till säljaren.
Får till svar "Men herregud, du har ju haft dem sen i tisdags! Du får inga pengar förrän jag ser att de är i samma skick som de var när JAG skickade dem till dig" - Det är ju klart att de inte är i samma skick! De är skickade med post TVÅ gånger och det är en vecka mellan gångerna för ett par blommor utan rötter som inte kan ta upp vatten på rätt sätt.
Hur går jag vidare med detta? Jag har ju informerat att jag inte kan skicka tillbaka dem direkt och hon ville bara ha tillbaka dem för att få tillbaka pengarna och nu när jag väl har skickat dem kommer ännu fler krav.
Kan man polisanmäla henne om jag inte får pengarna tillbaka? Det handlar inte om en stor summa alls, men jag kan tänka mig att hon lurat andra och jag vill bara ha tillbaka mina pengar helt enkelt.