Strul igen, vätska i livmodern

rebeckasff

Trådstartare
Ja, som det låter, vätska i livmodern. Stoet är ej i full brunst (visar ingen brunst men har 2or på äggen).
Vet sa att det ser ut som att hon kan ha en skada på livmodern, vad betyder det? Eller, ja, jag är inte helt dum, men jag blev så paff när jag var på stationen idag och snappade nog bara upp hälften av vad dom sa. Jag såg liksom bara strul hela sesongen och inget föl:cry:

Vad betyder det att dom samlar på sig vätska i livmodern?
Detta är ett sto som normalt inte har det (3 tidigare dräktigheter) dock har hon nästan inför varje sesong haft bakterier och behövt behandling.

Ska dit igen på söndag för att ta bakt prov.. Men är det någon här som har erfarenhet av detta? Brukar det vara svårare att få dom dräktiga? Och om det nu är så att hon samlar på sig vätska GÅR det ens att få henne dräktig?

//Lessen och uppgiven:crazy:

Sv: Strul igen, vätska i livmodern

Vårt sto som står på seminstationen nu har vätska i livmodern. Man sköljer dem i samband med seminering. Ett sto vi betäckte förra året hade också lite vätska i livmodern, och hon är dräktig i år. Väntar föl i juni. Oroa dig inte än. Fråga veterinären om de kan förklara lite mer utförligt till dig så du vet vad som gäller.

Tack för svartet!
Då kanske man inte behöver måla :devil: på väggen än då...
Har varit så ledsen för att jag har insett att blir hon inte dräktig så kan jag heller inte bara ha henne skrotandes här, det har jag inte råd med, kan liksom inte samla på alla:cry:

Jag hoppas dock att det ser bättre ut när hon är behandlad (ska ta baktprov i morgon), vätskan KAN ju bero på bakterierna. Och ja, vet kan se på UL att hon har skit, ett baktprov ska ju egentligen bara tas för att se var bacillerna reagerar bäst på.

Hej igen!

Nejdå, du behöver inte alls måla fan på väggen än :)

Vårt sto som hade vätska i år var även kat infekterad och går nu på pencilin. Tror att fullblodet hade det likadant förra året.

Som min seminvet sa, skall man betäcka dem så skall man göra det i samband med att de får sin kur och blir sköljda. Då är det lättare att de blir dräktiga (inte bara han som sagt en sådan sak)

Har minst 3 st olika samin veterinärer som sagt detta. Så kör du på. Seminera du henne.

Förstår PRECIS hur det är, oavsett om man vill eller ej måste man göra av med de hästar som inte fyller sin funktion som avelssto. Om man inte är ekonomisk oberoende och inte har något annat som behöver pengarna... (men vem är det? -Inte jagiallafall)

Nej, ekonomiskt oberoende är inte jag heller!! Och som du skrev, man kan inte samla på allt bara för att man vill...
Och det var det som gjorde mig så ledsen, hon har varit min pingla i 11 år och jag hade ju räknat med ett par föl till iaf.

Men tack för uppmuntran, återstår att se helt enkelt, och hålla alla tummar;)

Har haft ett sto som blev dräktig första försöket på fryst trots vätska i livmodern. Vi tackar stationen och deras ypperliga veterinär för det!

vätska i livmodern är ganska vanligt så antibiotika, seminering och sköljningar brukar göra susen:) visst kanske det sänker dräktighetschansen ngt men inte så att man ska bli oroad

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 486
Senast: em-pirre
·
Avel Mitt sto insem för 6 dagar sedan, fryst, hon fick lite vätska och spolades samt fick Oxytocin. Tog även ett bakterieprov, hon hade en...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
15 097
Senast: unoannis
·
B
Avel Mitt sto har en djup och slapp livmoder. Hon hade vätska i livmodern efter fölningen och fick då partoxin vilket fungerade bra. Nu när...
Svar
1
· Visningar
1 216
Senast: jerseyko
·
Avel Lämnade mitt sto E Uttini på stationen i måndags. Då kollade de henna och hon hade ett stort fint ägg, men var iunte i brunst. Jag som...
2
Svar
23
· Visningar
2 336
Senast: skaraborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka