Sv: Strö

Har för tillfälle spån till min häst. Har prövat både torv & halm. Halmen funkar dock bäst eftersom min lilla pärla är väldigt grisig av sig så är det lättast att mocka i halm. Hon är även lite svår att hålla i hull men när hon stog på halm så va hon fin. Hon älskar halm. :banana:
Så min röst faller på halmen.
Tycker att spånet blir tungt att mocka i då jag måste ha så tjockt till henne pga liggsår.
Torvet lika där + att om man inte vänder hela boxen varje dag blir det som en tjock kaka i botten. Dessutom så lägger sig torven som ett lager i pälsen. Sen ser det så mörkt & tråkigt ut.

Halm, tycker det är ganska lätt att mocka. Syster har spån, det tycker jag är skitsvårt att mocka :p

(Obs SKIT-svårt!) :angel:

halm varvat med spån i själva bädden, och överst spån.

hej
ang inköp av spån/pallar:
Jag vet inte var du bor? men kanske kan jag ge dig bra pris på olika strömedel ????
Hör av dig så får vi se om det kan ge något!!!

gott nytt år :banana:

på återhörande

Medryttar hästen står på torv men jag är inte alls så förtjust, tycker att man blir helt svart i ansiktet och speciellt i näsan, sen ser det trisst och murrigt ut.
Kutterspån på bal tycker jag är lättast att mocka och är ljust!
Gillar inte att mocka halm, har aldrig gjort det, fast det är ju klart mysigast för hästen, speciellt för en rastlös häst som kan stå och plocka och är ljust, dock ska det inte vara havre eller korn halm, det tar oxå stor plats på gödselstacken, och kräver att man är duktig så att det inte uppstår ammoniaklukt (har tyvärr sett det i många stall)

Jag har alltid använt halm eftersom hästarna kan äta spån pågrund av utråkning och det är ju inte såå bra för tarmen..:cool:
Men min lilla polle gillar inte att bara stå i halm han föredrar torv men som sagt det dammar och vem klarar att arbeta i damm?:angel: :p

Jag har spån till min häst. Det är ljust och härligt! Lättmockat också :) Har haft torv men det blev allt för mörkt.

Jag har torv!! Väldigt bra. Håller inte mer er som säger att dee svårmockat! halm är värre!!! kanske lite mörkt, men annars bra på alla sätt, enligt mej!!;)

Jag tycker att spån är det lättaste att mocka i. Speciellt spånbädd. Har haft halm till två av mina och det va definitivt inte lättare att mocka hos dom då. Den ena lyfter inte på fötterna när hon går runt i boxen så när hon stog på halm rullade hon ihop allt till en korv med skiten i mitten och det va inte lätt att få det rent då utan att ta ut hela korven....

Hade spån först,men med min gris häst tog de sån tid att mocka..Så jag började med torv..men eftersom hon grisar så så fick jag lägga inne bal i veckan...vilket blev väldigt dyrt...så nu har jag halm..Vilket både hon å jag trivs med.

Jag använder spån eftersom det är det som är lättast att få tag i där jag bor. Men jag tycker att halm verkar skönare :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: warg
·
Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 259
Senast: Palermo
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 302
Senast: Andromedae
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
904
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama