Sv: Strö

Torv. Väldigt lätt att mocka.
Skulle hellre ha spån eller halm men det är inte valbart i stallet jag står nu.

I stallet där jag står är det halm, men drömmen är en TJOCK permanentbädd av torv och spån...

Jag har halm just nu där jag står inackorderad, men jag tycker nog bäst om torv iaf. Men hästen verkar trivas bra med halmen.

Spånbädd har jag! :D
Mycket lämplig, dock väldigt jobbigt att tömma dem när det är dags! ;)

Har alltid haft halm, tycker det är lättmockat.
Men har precis bytt till spån p g a hosta, och det är mkt lättare att mocka.

Fast en tjej i stallet som har två mkt grisiga hästar har halm till sina då hon tycker det är lättare att mocka.

Jag tycker spån är lättast, men min pålle är ju som sagt väldigt renlig av sig ;)

Jag spån. Det blir lite dammigt om man nyss har lagt in nytt men mockar man på morgonen så lägger det sej innan hästarna kommer in.
Torv gillar jag för det är lättmockat, men det är tungt och mörkt.

*knapplån*

Tjocka bäddar med torv och spån, lättmockat och lätt att hålla fräscht. Har torv + halm hos de som får lite grovfoder för att de ska ha nått att pilla med. Bara halm blir lätt grisigt därför har jag torven under.

Köper både torv och spån hos en lokal kille som kör ut det på pall till stallet. Funkar superbra!

Köpte du spån på bal då? Det ska väl inte vara terpentin i det? Jag trodde att det var i spånet från sågen man fick problemet med terpentin.

Jag har sett boxar med vanligt sågspån, alltså inte hyvelspån, och det var inte alls dammigt. Väldigt smått och väldigt lättmockat! Man behöver ju nästan inte skaka det alls.

Malu

aysha skrev:
min häst har taskiga luftrör och när vi var o kollade hos vetrinären, eftersom han hostade väldigt mycket, sa han att jag skulle byta till torv direkt, eftersom han stog på spån då och terpentinet kunde göra hostan värre.
Kod:
men spån direkt från sågen måste väl vara väldigt dammigt...eller?
Kod:
nu står han i ett stall där alla använder torv och han hostar knappt nånting längre, bara lite grann när vädret slår om..

Nej, det är inte dammigt, det enda underlaget som funkat bäst på min hosthäst. Har inte provat torv men jag tyckte att det såg enormt dammigt ut när en i mitt stall hade det...
Däremot verkar inte spånbalarna riktigt funka, har det just nu...

För er som säger att ni har hosthästar. Har ni provat rivet papper? Det ska ju vara bra sägs det. Lite jobbigt att få tag i kanske, samla in papper från grannarna? :D

Eftersom min klarar att stå på spån(råspån) så tänker jag inte byta underlag nu. Men det är ju bra att veta om det skulle bli så illa att hon måste byta underlag. Just nu reagerar hon mest vid väderomslag eller när hon inte kan ridas ordentligt.

Tack för tipset om papper, har inte tänkt på det tidigare. Bra att veta!

Jag använder torv till mina hästar. Har haft både halm och spån innan, men provade torv när jag hade en hosthäst och fann att både han och jag mådde mycket bättre (jag har astma och är dammallergiker). Sedan dess har torv varit det enda alternativet. Håller med om att det blir lite mörkt i stallet, men jag har ljusa väggar och högt itak, så det gör inte så mycket. Vad gälle mockningen så kan det ta ett tag innan man lär sig "vad som är vad", men sedan är det väldigt lättmockat. Veterinärer har sagt till mig att tidningspapper(rivet) är det bästa för hosthästar, men det är dyrt, svårt attt få tag på och svårt att bli av med (gödslet). Dessutom känns det inte så mysigt för hästen, tycker jag...

Daniela skrev:
Ja, där ser man... Där jag bor finns bara Granngården, har bara dyrt spån... Har man tur kan man ev få tag på halm av nån bonde, men inte många som håller på med sånt...

Så det blir spån för ca 70kr/balen... :(

Torven betalar jag 75 kr balen för, men eftersom jag inte använder så mycket så blir det inte så farligt dyrt.

Du har inte kollat om du kan beställa hela pallar direkt från tillverkaren? Eller spån dierekt från sågen?

JAg har Torv.. Och det är det enda jag kan tänka mig att stå på.. Spån luktar alldeles för mycket ammoniak hur bra man än mockar.. och sen ser det så äckligt ut efter bara nåra dagar. Tycekr spån endast ser fräscht ut den dagen man lägger in det! Sen är det inte mysigt alls! Halm kan jag tänka mig också.. men det bheövs så mycekt sen e det svårare att få det att suga upp kisset.. Så TORV faller min röst på!

Det beror nog lite på vad man har för häst också. Mitt spån har klarat sig fint i 10 dagar nu sen jag la in det. Har fyllt på spån en gång och det ser fräscht och fint ut.

Torv ser ju aldrig mysigt ut :smirk:

har testat tidningspapper och spån, spån är lättast ..

men ändå :p

Har aldrig sett en halmad box. så vi använder oss av spån

kutterspån.. brukar ha sågspån på sommaren till mina.. dom tycker det är bättre..

Vi har spån i stallet hemma & och det tycker jag är bra, om man bara sköter det på rätt sätt.
Vissa är väldigt dåliga på att lägga in nytt spån så det blir väldigt äckligt hos hästarna.. :smirk:
Men jag sköter bädden hos min häst rätt mkt själv så där är det iaf fräscht o bra..
Tycker det är lkätt och bra att mocka i.

På skolan har vi spån hos en o hos resten är det halm..
Det spånet är värdelöst & eftersom det är väldigt många som inte orkar spåna så ser det ofta förjävligt ut där.. :(
Halmen går fort att mocka i, men det är tyngre att hålla på med än spån...
Dessutom så är det så jobbigt att dra loss skiten från balarna så det är mkt bättre med spån. haha :p

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: warg
·
Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 259
Senast: Palermo
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 302
Senast: Andromedae
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
904
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama