W

Wiiie

Vilken sorts strö har ni? vilken sorts tycker ni är bäst?, lättast att mocka? :bump:

Sv: Strö

Använder spån nu då jag inte har möjlighet att ha halm. Jag tycker halm är mest lättmockat och bäst för hästen. Då har den alltid något att pilla med när den står i boxen. Min häst är alltid ganska lättmockad men har man en häst som rör runt mer så tycker jag det är lättast med halm. Dessutom tycker jag att man lätt får ont i axlar och armar av att mocka spån, det blir så monotont arbete man skakar i samma rörelser hela tiden.

Malu

Spån, då det finns risk att halmen är dammig. Har en hosthäst, det bästa är lösspån direkt från sågen. Det är oxå lättare att mocka än kutterspånet...
Annars tycker jag att halm verkar mysigare och ser trevligare ut för hästen.

Hum, jag har hört att man inte bör använda sånt spån till hästar då det är terpentin i träet.. (eller vad det nu var) Någon som vet?

Malu

Jag kör blandning mellan spån/torv.. Dessutom får han halm att ströäta :angel:. Jag gillar en kombination bäst, spånet ljusar upp och torven är mkt lättmockat.

Torv. Har bädd och det går åt ungefär 2 balar/månad. Slänger på en bal spån emellanåt. Min häst grisar rätt mycket och kissar på samma fläck så det blir geggigt ibland, men det funkar.

Tycker det är väldigt lättmocket. Jag mockar hela stallet på 8 boxar på ca 40 minuter, snabbare om jag skyndar mig.

Kvarnen :D Hehe, vår lokala husdjursbutik. Stallägaren köper hel pall så köper jag av henne och det blir 2 kr billigare ;)

Ja, där ser man... Där jag bor finns bara Granngården, har bara dyrt spån... Har man tur kan man ev få tag på halm av nån bonde, men inte många som håller på med sånt...

Så det blir spån för ca 70kr/balen... :(

min häst har taskiga luftrör och när vi var o kollade hos vetrinären, eftersom han hostade väldigt mycket, sa han att jag skulle byta till torv direkt, eftersom han stog på spån då och terpentinet kunde göra hostan värre.
men spån direkt från sågen måste väl vara väldigt dammigt...eller?
nu står han i ett stall där alla använder torv och han hostar knappt nånting längre, bara lite grann när vädret slår om..

Mitt spån från sågen är aningens fuktigt o dammar inte alls. O inte fuktigt på så sätt att det blir sunkigt utan aningens fuktigt bara...

Jag har 2 olika stall som jag är i 1 har torv.
Fördelen är att det går snabbt att mocka men nackdel är att det är så tungt.

Det andra har antigen spån eller halm.

Spån:
Jag tyckar inte att det är så stor fördel med spån det dammar och är jobbigt att mocka.

Halm:
Jag tyckar att halm är lättast att mocka och mysigt för hästen. Vlir dock problem om det är dammig halm

Hua! Jag köpte där EN gång för det var akut innan spånleveransen kommit. När hon sa priset påpekade jag att jag bara tagit EN SPÅNBAL. Men till min förskräckelse kostade den som du skrev 70 kr!!:crazy: Aldrig mer köpa spån där...:crazy:

Har spån, fräshast o enklast. Till förra hästen som var lite rastlös la jag in lite halm att pilla med varje dag över spånet. Köper pallvis i stallet, 36 kr balen :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: warg
·
Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 259
Senast: Palermo
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 302
Senast: Andromedae
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
904
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama